Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Täytyisi vaan olla jotain konkreettisempaa. Jos UITP:ssä on kuunneltu firmojen myyntimiesten puheita, niistä saa jonkin verran optimistisen kuvan.Tämä kuulostaa minusta erittäin mielenkiintoiselta. Odotellaan lisätietoja.
Perimmältään asia on aika yksinkertainen. Bussilla ajetaan päivässä pari sataa kilometriä. 150 litran naftatankki hoitaa asian hienosti ja painaa täytenä varusteineen noin 150 kg. Naftatankin latausteho on yli 100 kertaa niin suuri kuin moottorin purkausteho.
Jos lataus kestää kauan, siihen on aikaa vain yöllä, kun auto seisoo monta tuntia. Ja silloin sähkövaraston pitää riittää päiväksi. Jos se ei riitä päiväksi, akkuja pitää vaihtaa. Sillä bussien seisonta- ja liikkeelläolon aika päivän aikana ei mitenkään riitä lataukseen.
Kaikki muuttuu heti, kun keksitään nykyiseen nähden ihmeakku, jonka energiatiheys painon ja tilavuuden suhteessa on samaa luokkaa kuin naftalla. Tai puolet siitä riittää, naftan energiastahan menee 2/3 hukkaan silloin, kun hukkalämmölle ei ole käyttöä. Jos tällainen ihmeakku on UITP:ssä esitelty, niin sitten asia on toinen. Ei vaan ole näkynyt eikä kuulunut vielä missään.
Antero