Täysin samaa mieltä.
Kuten olen aiemminkin sanonut, johdinautoilla saadaan bussien haitat (hyppii ja pomppii keskustan kaduilla, on yhtä pienikokoinen) ja ratikan haitat (sidottu omaan väyläänsä vaikka pystyisikin kulkemaan tilapäisesti akkuvoimalla, yksikön liikuttaminen bussia kalliimpaa) yhdessä paketissa. Eli mitä tuollaisilla tekee?
Hauska tuo HS:n HKL:lta saama havainnekuva. Siinä vihreä-keltainen bussi (näkyykö siinä edes virroitinta?) on sijoitettu ratikkakaistalle Hakaniemessä. Luuleekohan HKL oikeasti, että maalauksella saadaan aikaan raideliikennekerrointa?
Olisi myös mielenkiintoista kuulla ratikkamyönteisen KSV:n kanta tähän trollipelleilyyn. Luulenpa, ettei KSV tuota purematta niele ja ilman KSV:n hyväksyntää noita trolleja ei kyllä tule. Ensi vuonna, kun nykyinen HKL lakkaa olemasta, KSV:llä on vielä nykyistäkin enemmän valtaa infrahankkeissa. Toivon, että trollitouhu loppuu siihen.
HKL:n mukaan muuten Eurooppaan avataan suurin piirtein jatkuvalla syötöllä uusia johdinautolinjoja. Totuus on kuitenkin toinen: lakkautuslista (90- ja 2000-luvuilla) on huomattavasti pidempi kuin uusien järjestelmien lista.
Ja entä pohjoismaat? Landskrona on avannut uuden parin auton "järjestelmän", joka kokoluokkansa puolesta tuskin sopii meille referenssiksi. Bergenissä kahdesta linjasta on vielä jäljellä toinen. Köpiksessä liikenne aloitettiin 1993, mutta lopetettiin jatkuvien ongelmien jälkeen vähin äänin 1998. Ei nuo trollit ihan viimeistä huutoa kyllä tunnu olevan.
HKL ui vastavirtaan. Miksi näin? Olenko vainoharhainen, jos väitän, että trollien tarkoitus on taas kerran viivästyttää ja estää ratikkahankkeita toteutumasta?