Sääli, että raitiovaunuhörhöilyllä pyritään estämään muun joukkoliikenteen kehittäminen.
Itselleni ei ole oikein valjennut tuo suuren kapasiteetin tarve. Jos nyt linja 14 ajaa Pajamäkeen sunnuntaisin 20 minuutin välein, voisi niveltrollikoin kai ajaa 30 minuutin välein ja raitiovaunulla 40 minuutin välein. Todellisuudessa keskustalinjoilla mielestäni kapasiteettia pitää nostaa vain siihen saakka, että noin 10 minuutin vuoroväli riittää ruuhka-aikana. Tiheä vuoroväli on myös palvelua, eikä ainoa peruste sen määrittämisessä voi olla kapasiteetin tarve.
Jospa voitaisiinkin ajatella vaikkapa siten, että Hernesaaren rakennuttua halutaan ajaa linjoja 14 ja 14B kumpaakin tungosaikaan 12 minuutin välein, yhteisellä osuudella 6 min välein ja hiljaiseen aikaan sitten enintään 20 min välein kumpaistakin. Tuollaisesta lähtökohdasta sitten voisi miettiä, mikä kulkuneuvo tarjoaisi tuon palvelun järkevimmin. Vaihtoehtoina saisivat puolestani olla kaikki kulkuneuvot riippuradasta vesibussiin - epäilen, että 3-akselinen johdinauto veisi voiton.
Nähdäkseni johdinauto sopii liikenteeseen, jossa käytännössä pysähdytään joka pysäkillä ja poistujia ja nousijoita on paljon. Telitrollikasta saa helposti täysmatalan. Kun vielä ovia on paljon ja ruuhka-aikaan avorahastus sekä istuinten määrästä tingitty seisomatilojen hyväksi, saa ruuhkapiikissä auton täyteen aivan toisella lailla kuin nykyiset dieselbussit.
Nykyjokerin saisi toimimaan ilman kiskoja johdinautolinjana, mutta ehkäpä siellä raitiovaunu on paikallaan. Vuosaari-Malmi-Myyrmäki -linjalla kuormitus lienee sen verran kevyempi, että trollikkavaihtoehtoa alusta saakka tulisi tarkastella vaihtoehtona. Samalla Vantaan linja 62 tulisi sähköistää sekä etsiä itäsuunnalta muutama muukin sähköistettävä kohde, jotta saataisiin riittävän laaja systeemi aikaan.
Luulenpa, että ensimmäisen uudenlaisen raitiolinjan avauduttua kiinnostus rakentaa nykyaikaista kiskoliikennettä laajemminkin herää. Samaan tapaan uskon ensimmäisen nykyaikaisen johdinautolinjan herättävän innostusta laajemmaltikin. Kun liikenteen järjestäminen siirtyy liikennöitsijöiltä kaupungeille tulevaisuudessa, voi johdinauto olla oiva kulkupeli keskisuuriinkin kaupunkeihin.