Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
FST5 Bussen (trolleybuss)
Oman muistikuvani mukaan ne ainakin rämisivat pahemmin kuin mikään nyky-Ikarus tai muu tunnettu rämisijäbussi.Olisi kiinnostava tietää, mikä niistä ZIU-johdinautoista teki niin kovin huonoja, että ne haukuttiin Helsingissä aivan lyttyyn.
Olisi kiinnostava tietää, mikä niistä ZIU-johdinautoista teki niin kovin huonoja, että ne haukuttiin Helsingissä aivan lyttyyn. Kotimaisista lähteistä saa sen kuvan, että ne olivat aivan onnettomia keksintöjä. Niitten kestotesti itänaapurissa jatkuu sen sijaan edelleen.
En siis epäile niitten huonoutta, mutta kuitenkin tuntuu siltä, ettei automalli nyt voi aivan surkea olla. Kuitenkin kovassa käytössä niitä on ollut ympäri maailman. Eikös Ateenassakin ollut melkoinen sarja vastaavanlaisia autoja? Vai olivatko Helsingissä kokeillut jotain erikoista, erikoisen huonoa mallia vai muuten vaan maanantaikappaleita?
Asia selittynee yksinekrtaisesti sillä, että Ziut olivat auttamattoman vanhanaikaisia ja laadullisesti kehnoja verrattuna Helsingissä tuttuun bussien tasoon samana aikana. Olivathan Valmetin trollitkin vanhanaikaisia, mutta se oli hyväksyttävää, koska ne myös olivat vanhoja. Ei ole kovin järkevää hankkia uutta johdinautokalustoa ilman minkäänlaista teknistä ja laadullista edistystä 20 vuotta vanhempaan kalustoon nähden. Etenkin, jos lisäksi tulee ongelmia, joita vanhassa kalustossa ei ollut.Olisi kiinnostava tietää, mikä niistä ZIU-johdinautoista teki niin kovin huonoja, että ne haukuttiin Helsingissä aivan lyttyyn.
Osa haukuista oli varmasti puhtaasti poliittista propagandaa, joka näkyy joidenkin kirjoittajien osalta jatkuvan vielä 36 vuotta tapahtuneiden jälkeenkin.
Riippuu nyt ihan siitä, missä tarkoituksessa näitä asioita tuodaan esille. Kuka tahansa pystyy vaivattomasti erottamaan tosiasioiden kertomisen siltä kannalta, halutaanko asia esitellä informoivassa hengessä vaiko sitten tarkoitushakuisena joko mustamaalaamisena tai täysin päinvastaisena ylipalvovana toitottamisena. Sekä tosiasioita että "tosiasioita" kun voi kertoa niin monenlaisin motiivein.Tuskin mikään 70-luvulla kerrottu moite voi olla "poliittista propagandaa", koska moitteet olivat totisinta totta. Neuvostolaitteiden estoton kehuminen olisi ollut "poliittista propagandaa" ja sitähän nyt vielä 36 vuoden jälkeenkin ihailijoiden taholta saadaan kuulla. Jos 70-luvulla suomalaiset johdinautotyöläisetkin moittivat neuvostotuotetta, kysymys on todella vakavasta heikkoudesta. Jos sen seikan tuo tänään esille, en sanoisi sitä "propangandaksi" vaan historian tuntemiseksi.
Tämän sanoinkin jo itse. Kysymyshän on siitä, että molempien kokoonpanomaa oli sama, ja sekä vetureita että johdinautoja moitittiin (toki suurimmaksi osaksi ihan aiheellisestikin) toisaalta niiden alkuperän takia, mutta toisaalta senkin takia, että koko hankintamenettely oli yksi osa ulkopolitiikan tekoa. Periaatteessa joku olisi voinut ylistää "Neuvosto-kamaa" vastaavalla tavoin puhtaasti poliittisin motiivein, jos olisi nähnyt sellaiselle aihetta.Sähköveturien vertailu ei sovi tähän yhteyteen.
Nyt kirjoitat ihan kuin Sr1:iä olisi olemassa vain ensimmäisen tilauserän verran.Ne olivat tullessaan myös monilta osin kehnoja, mutta kun ne oli jo tilattu (johdinautoja ei oltu), niiden kanssa piti elää ja niihin onkin tehty uskomattoman paljon kehitystyötä ja parannuksia sekä saneerattu moneen kertaan. Nykyinen Sr1 on aika kaukana siitä Siperian Sudesta, jollaisena ensimmäiset tänne tulivat.
Olet muuten oikeassa, Sr1 oli suunniteltu nimenomaan Suomi-veturiksi. Se ei missään nimessä ollut valmistajansa standardituote. Siitäkin huolimatta vetureihin jouduttiin tekemään täällä lukuisia muutoksia, ennenkuin niillä voitiin ajaa metriäkään. Aikojen kuluessa vetureihin on tehty lukuisia saneerauksia ja muutoksia. Tosin melkoisen huomattavia muutoksia on kyllä tehty kotimaisiinkin juniin, vaikkapa Sm1-sähköjuniin.., toki aika lailla eri syistä.Käsittääkseni Sr1 oli jo alun perin aika kansainvälinen tuote. Nykyinen Sr1 lienee aivan eri veturi kuin 3001 valmistuessaan.
Eiköhän tarkoitus ollut pehmittää poliitikkoja ymmärtämään, että johdinautoliikenne on vanhanaikaista ja pitää lakkauttaa. Mutta niin vaan kävi, että poliitikot olivat silloin virkamiehiä viisaampia ja johdinautoista päästiin eroon vain teettämällä poliitikoilla hankintapäätös, jolla he luulivat saavansa johdinautoja mutta ostettiinkin dieselbusseja.Syitä siihen, että sellaisia tuotteita tänne edes järjestettiin kokeiltaviksi, voi vain arvailla.
Täällä kokeiltavana olleet Ziu-9-johdinautot olivat ymmärtääkseni täysin neuvostotarpeisiin suunniteltuja. Lienee itsestäänselvyys, ettei täsmälleen sellaisia missään tapauksessa tänne olisi päätetty hankkia. Syitä siihen, että sellaisia tuotteita tänne edes järjestettiin kokeiltaviksi, voi vain arvailla.