Tuollahan niitä on aiemmin tässä ketjussa mainittu usean kirjoittajan toimesta. Herra on hyvä ja kelaa ketjua taaksepäin. Minä en vaivaudu toistamaan jo aiemmin kirjoitettuja asioita! Ei kaikki voi tulla tilauksesta eteen kuin Manulle illallinen.
Jos nyt minä sitten katan sen illallisen, jotta tähän keskusteluketjuun tulisi jotain asiapohjaistakin väittelyä.
Johdinauton ominaispiirteitä:
sähköinen voimansiirto (yhteistä raitiovaunun kanssa)
+ energiatalous
+ paikallinen päästöttömyys
+ kestävämpi laitteisto
+ hiljaisempi
kumipyöräveto (yhteistä bussin kanssa)
- ei pakko-ohjausta: lyhyempi kalusto eli pienempi kapasiteetti, vaatii enemmän tilaa
- ei niin tasainen kyyti
- enemmän kitkaa: lisää energiankulutusta
- nykyaikana meluisampi (ei ehkä päde Helsingin raitioteihin verrattaessa)
kori (yhteistä bussin kanssa)
+ sarjatekniikkaa
ajolangat (yhteistä raitiovaunun kanssa)
- vaatii investointeja
- sitoo ajolinjan
- vaatii isompia kääntöratkaisuja
Jos tuota listaa nyt analysoi, omasta mielestäni on selvää, että johdinauto kerää ratkaisevasti sekä bussilta että raitiovaunulta nimenomaan huonoja ominaisuuksia. Sähköinen voimansiirto on ainoa asia, joka hyödytään, mutta samalla menetetään kaikki bussien hyvät puolet verrattuna raitiovaunuihin. Korinvalmistuksesta tulee vain marginaalinen etu.
Kysyn edelleen, mitkä ovat ne bussien hyvät puolet verrattuna raitiovaunuihin, jotka johdinautoillakin on. Joko lukutaidossani on vikaa tai sitten niitä ei ole. Toistakaa vaikka sitten, ei niiden luetteleminen voi monta minuuttia viedä.