Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,014
Ylläoleva osoittautui kuluneella viikolla faktaksi. Matkustin perjantaina 24.4. ja keskiviikkona 22.4. Saksan Solingenissa VanHoolin, Berkhofin ja Hessin matalalattianiveljohdinautoilla yhteensä monta tuntia. Lisäksi matkustin vielä useamman tunnin ajan raitiovaunuilla / Stadtbahneilla maanantaista 20.4. alkaen noin 4 vrk yhteen putkeen öitä lukuunottamatta Karlsruhessa, Düsseldorfissa, Kölnissä, Dortmundissa, Bochumissa, Gelsenkirchenissä ja Essenissä. Näissä kaikissa kaupungeissa raideliikennevälineet jyrisivät kuin ukkonen jok'ikisessä ristikossa. Suoralla radalla meno oli joissakin tapauksissa, varsinkin Karlsruhessa, erittäin sivistynyttä, kaukana Helsingin perusjyrinästä.-johdinauto tarjoaa pehmeämpää kyytiä kuin matalattiaraitiovaunu kaarteissa, vaihteissa ja ristikoissa eikä tärise.
-nykyaikainen johdinauto on hiljaisempi kaikkialla kuin henkilöautot; johdinten ja virroittimien suhina on voimakkain ääni mikä sekin on pieni.
Sinänsä vastustan johdinautojen ja raitiovaunujen vastakkainasettelua, joita vasta valmistunut "selvitys" on omiaan ruokkimaan. Ymmärtääkseni selvityksen päämotiivi on potkia HKL-liikelaitoksen raitioliikenneyksikköä hereille, jotta se ryhtyisi tehostamaan toimintaansa. Ilman raitioliikenteen merkittäviä uudistamistoimia liikennemuodon huomattava laajentaminen kävisi helsinkiläisille kalliiksi.