Toteanpa vain, että johtavissa joukkoliikennemaissa etsitään ja valitaan oikea työkalu oikeaan tarpeeseen, eikä tuhlata aikaa nk. roskanjauhantaan.
Tämähän tässä juuri onkin ongelman ydin!
Helsingissä on tällä hetkellä HKL:n suunnitteluportaassa ongelmana seuraava työkalujen väärinymmärrys:
- Metroa halutaan laajentaa voimakkaasti myös suunnille, joilla kysyntä on metrolle heikko kuten Maunula tai Viikki. Metrosta teetetään selvityksiä ilman kilpailutusta Seppo Vepsäläisen Kiskos Oy:llä. Selvityksiin ei sovelleta normaaleja kriteerejä.
- Raitiovaunuja ei haluta laajentaa edes suunnille, joille niiden laajentamisesta on jo kaavoituspäätöksiäkin (Jätkäsaari, Kalasatama ja Sompasaari, Laajasalo, Viikki ja Raide-Jokeri). Raitiovaunuihin sovelletaan pikkutarkasti mahdollisimman tiukkoja kriteerejä.
- Johdinautoja tarjotaan raitiovaunun korvaajiksi nimenomaan keskustan lähialueelle, jolle järjestelmänäkökulmasta pitäisi olla edullisinta laajentaa raitioteitä. Johdinautoista tehdään löysä selvitys, jossa on suoranaisia virheitä kuten ajo sarvet alhaalla normaaliliikenteessä ja väite ettei varikkokustannuksia tule.
- Suomalaista "yhteiskuntataloudellisten vaikutusten arviointia" sovelletaan löysästi ja niin, että aina haluttu hanke saadaan kannattavaksi (johdinautot tai metro)
Ei tällä tavalla tule mistään mitään. Seurauksena on vain, että raitiotien järkeviä laajennuksia viivästytetään, mutta metroa ja johdinautojakaan ei tule.
Johdinautojen osalta niiden järkevä käyttökenttä Helsingin seudulla olisivat metron tai paikallisjunien kuormitetuimmat syöttölinjat sekä esimerkiksi Keravan tai Järvenpään kaltaisten pikkutaajamien sisäinen ja syöttävä liikenne à la Landskrona.