Tästä en voi olla enempää samaa mieltä. Hyvin usein tarvetta on olla tiettyyn aikaan perillä, joten matka pitää suunnitella niin, että varmasti ehtii...
Tämä on minusta olennainen pointti, joka kuitenkin sivuutetaan täysin liikennemalleissa. Mutta jolla on erittäin suuri vaikutus kulkutavan valintaan.
Kun mennään jonnekin, matkaan on varattava aikaa maksimaalisesti, koska vain maksimaalinen aikavaraus takaa sen, että on ajoissa perillä. Tämä tarkoittaa sitä, että matkaa ei voi pohtia minkään tilastollisen keskiarvon perusteella, vaan huonoimman mahdollisen tilanteen perusteella, vaikka sen toteutumistodennäköisyys olisi vain 5 %.
Jos tämä otettaisiin liikenne-ennusteissa huomioon, ne voisivatkin alkaa antaa paremmin totuutta vastaavia tuloksia, koska silloin tulisi otetuksi huomioon keskeinen palvelutasotekijä eli täsmällisyys. Ja tulisi myös näkyviin, miksi se on tärkeämpi kuin teoreettinen keskimääräinen aika.
Otan omakohtaisen esimerkin. Jos minun on matkustettava kotoota keskustaan kohteeseen, joka ei ole kohtuullisella kävelyetäisyydellä metrosta, tarvittava varma matka-aika on esim. ratikan, metron ja liityntäbussin matka-ajat + jokaisen vuoroväli + liityntäbussin ohiajon epätarkkuus. Vaihtojahan ei ole synkattu, joten voi olla, että sekä metro että ratikka ”menivät juuri”, ja kodista on lähdettävä edellisellä bussivuorolla verrattuna siihen, jolla pitäisi ehtiä, koska bussin mahdollinen myöhässä ajo johtaa myöhästymiseen.
Tässä esimerkissä matka-ajat voivat olla 8 + 10 + 6 = 24 min. Vuorovälit voivat olla 6 + 4 + 20 = 30 min – siis enemmän kuin matka-aika. Ja ennaltakulun varaus bussille vielä 4 min. Siis joukkoliikenteen varma matka-aika on 58 min. Tästä kokonaismatka-ajasta reilusti yli puolet, 34 min johtuu joukkoliikennepalvelun laadusta, joka täsmällisyydellä ja synkkauksella voitaisiin supistaa esim. 4 minuuttiin: 1 + 1 min. synkatut vaihdot samassa tasossa ”laiturin yli”, liityntäbussille 2 min aikataulutarkkuus mutta takuu, ettei ajeta etuajassa.
Eurooppalaisessa joukkoliikenteessä on viime vuosina satsattu täsmällisyyteen ja vaihdottomuuteen. Eikä ole ihme. Nostamalla linjanopeutta voidaan saada jotain pois 24 minuutin ajoajasta. Vaihtojen eliminoinnilla, synkkauksella ja täsmällisyydellä saadaan pois enemmän kuin koko ajoaika!
Liikenne-ennusteissa voitaisiin toimia esittämäni todellisen ihmisen valintatilanteen perusteella ennustaen, jos ennuste ajettaisiin aikatauluilla. Se on teknisesti mahdollista, mutta hallinnollisesti mahdotonta. Aikatauluin laskenta mutkistuu ja tarvittaisiin täsmällistä tietoa matkojen suuntautumisesta ja jakautumisesta vuorokaudelle.
Keski-Euroopassa lieneekin oivallettu, että on helpompaa muokata todellinen liikenne hyvin toimivaksi kuin koettaa jäljitellä mallintamalla sekavaa ja satunnaisuuden perusteella toimivaa huonosti hoidettua liikennettä. On parempi saada ihmiset käyttämään joukkoliikennettä kuin keksiä keino ennustaa oikein, miten vähän joukkoliikennettä käytetään.
Antero