Olisi hyvä todellakin ymmärtää kaupungin ja kaupungin ero. Hyvä esimerkki Suomesta: Raasepori. Tätä kuntaa pidetään kaupunkina, mutta se on kunta, jonka alueella on kaksi kaupunkia: Karjaa ja Tammisaari.
Suomessa kun ollaan vähän suuruudenhulluja, jokainen kirkonkylä haluaa olla parempi kuin on eli kaupunki. Meillä on käytännössä kaupunki ja kunta sama asia, eikä kummallakaan ole mitään tekemistä yhdyskuntarakenteeseen liittyvän kaupunki-käsitteen kanssa.
Suomessa aluehallinto on kokonaisuudessaan varsin kehittymätöntä Keski-Eurooppaan nähden, eikä käynnissä olevassa kuntauudistuksessa oikein ymmärretä, mitä ollaan tekemässä. Meillä ajatellaan vain väestömäärällä ja joku määrittelee, mikä on sopiva kunnan koko asukkaina välittämättä pinta-aloista ja yhdyskuntarakenteesta. Pannaan maaseutukuntia yhteen ja kuvitellaan, että niistä tulee kaupunkieja, kun hallinntoalueen asukasluku on tarpeeksi suuri. Käytännössä ”hyöty” on suurkunnan entisten keskuskylien palveluiden lopettaminen ja kustannusten siirtäminen asukkaalle, joka matkustaa asioimaan entisen naapurikaupungin keskutaan. Sama logiikka, jolla kauppa on menestynyt, ääriesimerkkinä ”ideaparkkaupunki”.
Jo vanha esimerkki suurkuntaliitoksesta on Tampereen Teisko. Se alentaa Tampereen asukastiheyttä, mutta ei muuta Hämeenkadun ruuhkautumista ja ratikan tarvetta Tampereen todellisessa kaupungissa.
Mikko Laaksosen edellisessä viestissä oli hyvää tietoa ulkomailta, mutta samaa on selvitetty myös Suomesta. LVM:n julkaisu 2/2005 kertoo Suomen keskisuurista kaupungeista. Julkaisussa käsitellään nimenomaan paikallisliikennealuetta, eli sitä yhdyskuntarakennetta, jota on mahdollista palvella joukkoliikenteellä. Haja-asutus ja maaseutu on jätetty pois ja toisaalta, rajaus ei ole kunnan hallinnollinen alue, vaan yhtenäinen yhdyskuntarakenne kuntarajoista riippumatta.
Ehkäpä kuvaavaa on, ettei julkaisussa edes ole esitetty paikallisliikennealueiden väestötiheyttä. Sillä kun ei ole sinänsä merkitystä, kun alue on rajattu siten, että koko alueen väestötiheys on riittävä joukkoliikenteen järjestämiseksi. Suurimmat erot kunnan ja paikallisliikennealueen väestömäärän välillä ovat Oululla (125.000/175.000) ja Jyväskylällä (83.000/125.000).
Antero