En ihan pysynyt tuossa Elmon ensimmäisessä laskelmassa mukana, mutta ymmärrän pointin. Keskihajontakaan ei vaan oikein vielä riitä, koska hajonta muuttuu päivän sisällä. Esimerkiksi Heikinlaakso, väitän että siellä on aika paljon matkustajia jotka ruuhka-aikaan menevät h75(A):lla Puistolaan ja vaihtavat siellä junaan, kun taas ruuhka-aikojen ulkopuolella kulkevat sillä suoraan kantakaupunkiin. Kokemuspohjaisesti h75:n matka-aika Heikinlaakso - Rautatientori on kaikkea 25 ja 55 minuutin välillä, ruuhka-aikaan se ei ole ainoastaan hitaampi vaan myös epätäsmällisempi kuin juna. Joskus pääsee puolessa tunnissa, joskus menee melkein tunti, ei voi tietää etukäteen.
Kr: Keskimäärinen matka-aika ruuhka-aikaan. Ihan toteutunut/mallinnettu keskiarvo,
Kn: Keskimäärin matka-aika normaali liikenteessä. Kuten yllä.
Tr: Taattu matka-aika ruuhkassa. Taattu tarkoittaa että joku osuus, esim. 95%, matkoista pysyyy tässä ajassa.
Tn: Taattu matka-aika normaaliikenteessä. Kuten yllä.
R: Ruuhkamatkojen osuus.
Mr: Matkojen osuus jotka on aikarajoitteisia ruuhkaliikenteessä, eli matkustajan täytyy olla tietyyn aikaan perillä.
Mn: Matkojen osuus jotka on aikarajoitteisia normaaliliikenteessä.
Matka-aikakuvaaja ruuhkassa ja normaaliliikenteessä saadaan kertomalla aikarajoitteisten matkustajien osuus taatulla ja muiden keskimääräistellä matkajalla.
Ruuhkassa Mr x Tr + (1-Mr) x Kr = Mr x (Tr - Kr) + Kr
Normaaliliikenteessä Mn x (Tn - Kn) + Kn
Näistä voidaan muodostaa keskimääräisen matka-ajan kuvaaja
Ruuhkaliikenteen osuus x Matka-aikakuvaaja ruuhkassa + Normaaliliikenteen osuus x Matka-aikakuvaaja normaaliliikenteessä
Esim. oletetaan linja jolla tehtävien matkojen kokopäivän keskipituus on 25 minuuttia. Se voi tarkoittaa esim. että keskipituus matkalla on 30 minuuttia (Kr) ja 95% matkoista toteutuu alle 40 minuutissa (Tr), ruuhka-aikaan 70% matkustajista on aikarajoitteisia (pitää olla töissä, palaverissa, luennolla, tarhassa tiettyyn aikaan mennessä...):
Mr = 0,7, Tr = 40, Kr = 30:
Mr x (Tr - Kr) + Kr = 0,7 x (40 - 30) + 30 = 7 + 30
= 37 minuuttia, ero keskimatka-aikaan 7 minuutta, ~23%
Normaaliliikenteessä taas ei ole aivan niin tarkkaan aikataulun suhteen, linja kulkee nopeammin, ja taattu matka-aika on vain 5 minuuttia pitempi: Mn = 0,5, Tn = 25, Kn = 20
Mn x (Tn - Kn) + Kn = 0,5 x (25 - 20) + 20 = 22,5, ero keskimatka-aikaan 2 minuutta, ~10%
Matkoista 70% tehdään ruuhkaikaan (R)
0,7 x 37 + 0,3 x 22 = 25, 9 + 6,6
= 32,5 minuutia, ero kokopäivän keskimatka-aikaan 7,5 minuutta, ~25%
Toisaalta jos linja on täsmällinen, mutta keskipituus ruuhkassakin sama, niin keskimatka-ajan kuvaaja on
0,7 x 30 + 0,3 x 20
= 27 minuuttia, eli 5,5 minuuttia eli 17% nopeampi todellisuudessa matkustajan kannalta, vaikka sen keskimatka-aika on 5 minuuttia pidempi.
Käytännössä, epätäsmälliseen liikenteen pitää olla huomattavan paljon nopeampaa kuin täsmällisen jotta se olisi matkustajan kannalta todellisuudessa nopeampi.
Johtuisikohan siitä että mallit on tehty henkilöautoille? Näkisin että täsmällisyys myös selittää miksi raidekerroin siirtää matkustajia autoista raiteille, ruuhkia on usein vaikea ennakoida. Eli jos raidematka vie 35 minuuttia ja henkilöautomatka keskimäärin 25 minuuttia, mutta joskus 45 minuuttia, on siltikin mahdollista että kulkija valitsee raideyhteyden vaikka se on keskimäärin pidempi koska taattu matka-aika on lyhyempi.Tämä on minusta olennainen pointti, joka kuitenkin sivuutetaan täysin liikennemalleissa. Mutta jolla on erittäin suuri vaikutus kulkutavan valintaan.
Tietenkin sillä varauksella että pitää olla täsmälliseen aikaan perillä, arvaisin että tämä koskea 50-70% matkoista, työmatkaliikenteessä osuus lienee suuri. Osuus on tutkittavissa, jos tällaista tietoa ei vielä ole kerätty.Kun mennään jonnekin, matkaan on varattava aikaa maksimaalisesti, koska vain maksimaalinen aikavaraus takaa sen, että on ajoissa perillä. Tämä tarkoittaa sitä, että matkaa ei voi pohtia minkään tilastollisen keskiarvon perusteella, vaan huonoimman mahdollisen tilanteen perusteella, vaikka sen toteutumistodennäköisyys olisi vain 5 %.
Laskisin yo. kommenttien perusteella yksinkertaistaen jotenkin näin matka-aikakuvaajan. Oletetaan seuraavat pohjatiedot:Jos tämä otettaisiin liikenne-ennusteissa huomioon, ne voisivatkin alkaa antaa paremmin totuutta vastaavia tuloksia, koska silloin tulisi otetuksi huomioon keskeinen palvelutasotekijä eli täsmällisyys. Ja tulisi myös näkyviin, miksi se on tärkeämpi kuin teoreettinen keskimääräinen aika.
Kr: Keskimäärinen matka-aika ruuhka-aikaan. Ihan toteutunut/mallinnettu keskiarvo,
Kn: Keskimäärin matka-aika normaali liikenteessä. Kuten yllä.
Tr: Taattu matka-aika ruuhkassa. Taattu tarkoittaa että joku osuus, esim. 95%, matkoista pysyyy tässä ajassa.
Tn: Taattu matka-aika normaaliikenteessä. Kuten yllä.
R: Ruuhkamatkojen osuus.
Mr: Matkojen osuus jotka on aikarajoitteisia ruuhkaliikenteessä, eli matkustajan täytyy olla tietyyn aikaan perillä.
Mn: Matkojen osuus jotka on aikarajoitteisia normaaliliikenteessä.
Matka-aikakuvaaja ruuhkassa ja normaaliliikenteessä saadaan kertomalla aikarajoitteisten matkustajien osuus taatulla ja muiden keskimääräistellä matkajalla.
Ruuhkassa Mr x Tr + (1-Mr) x Kr = Mr x (Tr - Kr) + Kr
Normaaliliikenteessä Mn x (Tn - Kn) + Kn
Näistä voidaan muodostaa keskimääräisen matka-ajan kuvaaja
Ruuhkaliikenteen osuus x Matka-aikakuvaaja ruuhkassa + Normaaliliikenteen osuus x Matka-aikakuvaaja normaaliliikenteessä
Esim. oletetaan linja jolla tehtävien matkojen kokopäivän keskipituus on 25 minuuttia. Se voi tarkoittaa esim. että keskipituus matkalla on 30 minuuttia (Kr) ja 95% matkoista toteutuu alle 40 minuutissa (Tr), ruuhka-aikaan 70% matkustajista on aikarajoitteisia (pitää olla töissä, palaverissa, luennolla, tarhassa tiettyyn aikaan mennessä...):
Mr = 0,7, Tr = 40, Kr = 30:
Mr x (Tr - Kr) + Kr = 0,7 x (40 - 30) + 30 = 7 + 30
= 37 minuuttia, ero keskimatka-aikaan 7 minuutta, ~23%
Normaaliliikenteessä taas ei ole aivan niin tarkkaan aikataulun suhteen, linja kulkee nopeammin, ja taattu matka-aika on vain 5 minuuttia pitempi: Mn = 0,5, Tn = 25, Kn = 20
Mn x (Tn - Kn) + Kn = 0,5 x (25 - 20) + 20 = 22,5, ero keskimatka-aikaan 2 minuutta, ~10%
Matkoista 70% tehdään ruuhkaikaan (R)
0,7 x 37 + 0,3 x 22 = 25, 9 + 6,6
= 32,5 minuutia, ero kokopäivän keskimatka-aikaan 7,5 minuutta, ~25%
Toisaalta jos linja on täsmällinen, mutta keskipituus ruuhkassakin sama, niin keskimatka-ajan kuvaaja on
0,7 x 30 + 0,3 x 20
= 27 minuuttia, eli 5,5 minuuttia eli 17% nopeampi todellisuudessa matkustajan kannalta, vaikka sen keskimatka-aika on 5 minuuttia pidempi.
Käytännössä, epätäsmälliseen liikenteen pitää olla huomattavan paljon nopeampaa kuin täsmällisen jotta se olisi matkustajan kannalta todellisuudessa nopeampi.