Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Arvioinkin sitä, mikä on tilanne tästä hetkestä eteenpäin. En sitä, miten olisi voinut olla joskus aikaisemmin.Katselin muutamia viestiketjuja taaksepäin , moni puhui uusista raitiolinjoista , jotka olisivat nyt 2009 -2010 käytössä. Mutta nythän mainitsit että vuosina 2013 - 2014 uudet linjat VOISIVAT kulkea.
Kun katsotaan tästä hetkestä taaksepäin, satamat sekä Jätkässä että Sompasaaressa ovat olleet tyhjillään vuoden, eikä edes esirakentamiseen ole ryhdytty. On varsin selvää, että liikenneyhteydet, ratikka mukaan lukien, rakennetaan muun rakentamisen yhteydessä. Jos muu rakentaminen viivästyy suhdanteiden tai muiden syiden johdosta, ei kyse ole siitä, että raitioteiden rakentaminen olisi lykätty. Ja kuten 339-DF:n viestistä edeltä näit, rakentamisen aikataulukin on jo tiedossa.
Raitioteiden laajennuksille tarvitaan myös kalusto. Sitä voidaan saada joko tehostamalla vanhan kaluston käyttöä tai hankkimalla uutta. Poliittinen tilanne ei salli vanhan kaluston käytön tehostamista, eli liikenne-etuuksia ei nykyisillä linjoilla saada toteutetuksi. Siten laajennuksien käyttöön saaminen on kiinni uusien vaunujen hankinnasta. Näillä näkymin sarjatoimituksiin päästään vasta noin 2,5 vuoden päästä. Sitä ennen voidaan nykyisiä reittejä hieman pidentää käyttäen nykyisen kaluston pelivaraa. Meillähän kaluston määrää lisäävät nyt esim. ne mannheimilaiset, joiden piti olla käytössä vain vuosi.
Sillä ei ole raitioteiden rakentamiseen merkitystä, onko Jätkäsaari autoton alue vai ei. Ruoholahden ja Jätkäsaaren valmiin osan asukkaista saadun kokemuksen mukaan liikkumistottumukset ja auton omistaminen ovat samantyyppiset kuin esim. Töölössä. Monessa taloudessa omistetaan auto, tosin vähemmän kuin esikaupungeissa, mutta pääasiallinen liikkumisen muoto on kuitenkin joukkoliikenne. Syy on yksinkertainen: Autolla liikkuminen ei ole kilpailukykyistä esim. töölöläisen joukkoliikenteen tarjontaan verrattuna.
Jätkäsaaressa ja Hernesaaressa tilanne tulee olemaan sama. Ja siksi tärkeintä on, että joukkoliikenteen palvelutaso on vähintään sama kuin muualla kantakaupungissa. Autojen seassa seisovista busseista on riittävästi huonoa kokemusta ja kuten Teme jo totesi, on täysin absurdi ajatus kuvitella, että 1,5 km:n matka muodostuisi liityntäliikenteestä. Ruoholahden metroasemasta kävelyetäisyydellä asuvat käyttävät jatkossakin metroa, mutta etäämmällä asuville on tarjottava muuta. Muuten ei Jätkäsaari asuntorakentajia kiinnosta. Ei myöskään asunnon ostajia, kun parempaakin on tarjolla.
Keskieurooppalaiseen tapaan siinä ei ole mitään ihmeellistä. Jos liikenne-etuuksin huolehditaan, etteivät vaunut pysähdy muualla kuin pysäkeillä, tuo on täysin realistista. Uusilla reiteillä liikenne-etuudet voidaan jopa saada tehdyksi. On poliittisesti helpompaa tuoda uusia ratkaisuja kuin muuttaa entisiä.Mutta on se kunnioitettavaa syväosaamista kun saadaan raitiovaunu kulkemaan Jätkäsaaresta Kaivokadulle 7 minuutissa. Arvostan sitä suuresti.
Antero