Pisteet siitä Sinulle, kun ehdotit! Ideana ei ole korvata nykyisiä raitiolinjoja trollikoilla tai muilla busseilla (Käpylän yhteydestä pidemmän päälle en tosin ole varma). Kuukankorven tarkoittama liikennekustannussäästö koskee sellaisia ratikkalaajennuksia, joissa ratikan on aiemmin ajateltu korvaavan nykyisiä busseja, mutta tämä korvaus jätetäänkin tekemättä, ja bussilinja sähköistetään. Mutta odotetaan nyt virallisen raportin valmistumista eikä käytetä luovaa mielikuvitusta väärin. Ja ennen muuta, lopulliset mahdolliset sähköistettävät bussilinjat voivat olla osaksi muita, kuin noissa kartoissa esiintyvät.
Koettakaa nyt päättää että korvataanko vai ei?
Linkkaamasi esitys,
http://forum.transira.ro/files/Helsinki.pdf sivu 13:
"Vehicle kilometres (million km / year)... (2014-) tram 2 221 401".
Esim. HSL yksikkökustannukset 2009,
http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julk...liikenteen yksikkökustannukset 2009_26_10.pdf
Sivu 19, "yksikkö-km (milj.)", raitiovaunu 5,5.
Minusta 2,2 - 5.5 = - 3,3 eli n. -60%. Tuolla kieltämättä saa 20 miljoonan vuosisäästöt, suomeksi tuo tarkoittaa että lopetetaan puolet ratikkaliikenteestä ilman sanottavia parannuksia bussiliikenteessä. Euroopan Parasta Joukkoliikennettä!
---------- Viesti lisätty kello 14:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:47 ----------
Ja lisätään nyt vielä että ainoat laajennukset jotka tuo verkosto korvaa on Hernesaari, ja ehkä Käpylä ja jokunen vuoro Jätkästä. Tuolla ei ole juuri mitään taloudellista merkitystä.
Ja tämä on jo komediaa:
Benefits for the transport auhority
Operating cost savings 21,1
Increase in ticket income 7,0
Maintenance cost -1,9
Benefits for the passengers
Travel time savings 10,2
Other benefits
Accident costs 4,5
Environmental costs 8,1
BENEFITS (discounted to year 2010) 49,1
Lipputulot
kasvaa seitsämän milliä, ja
onnettomuuskustannukset laskee 4,5M€. Liittyykö tuo jälkimmäinen siihen että edellisen selvityksen malliin trollimaagisesti se tarvittaessa muuttuu köysiradaksi ja siten väistää onnettomuudet yläkautta?