HSL:n johto ei innostu johdinautoista Helsinkiin
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi pelkää uuden järjestelmän kalleutta...
Rihtniemi on huolissaan siitä, että nyt luodaan taas uutta erillistä järjestelmää, joka vaatisi oman varikko- ja huoltojärjestelmänsä.
"Johdinautojen hankintaan pitää suhtautua aika kriittisesti ja miettiä myös kustannuksia. Se olisi Helsingille iso investointipäätös. Tämä on ainakin toistaiseksi minun käsitykseni, mutta asiaa vielä selvitellään."
Johdinautot kilpailisivat raitiovaunujen kanssa. Käytännössä johdinbussit korvaisivat osan raitiovaunuliikenteestä.
"Aikaisemmin on selvinnyt, että trollikka on ympäristöystävällisempi mutta kustannuksiltaan kalliimpi kuin dieselbussit. Sitten on vielä kaupunkikuvallinen kysymys", Rihtniemi pohtii.
Kaupunkikuvalla Rihtniemi viittaa johdinautojen tarvitsemiin omiin ajolankoihin. "Meillä on myös kriittisiä kohtia, jonne lankoja ei saa laitettua."
Sitä vielä tutkitaan, kuinka pitkiä matkoja johdinbussit pystyisivät kulkemaan akuilla ilman ajolankoja....
Alustavasti on ajateltu, että johdinbussien määrä olisi 60–100.
"Se on aika pieni määrä", Rihtniemi sanoo.
On vielä arvoitus, kuinka paljon johdinbussit todellisuudessa parantaisivat ilmanlaatua.
Rihtniemen mielestä johdinautojen hankintaa mietittäessä pitää huomioida myös dieselbussien ympäristöystävällisyyden paraneminen.
http://www.hs.fi/verkkolehti/kaupun...nostu+johdinautoista+Helsinkiin/1135260126437