Kärkäs ja ennakkoluuloinen suhtautuminen johtuu siitä edellisestä selvityksestä, olen minäkin työn puolesta tuottanut puppua mutta joku raja siinäkin. Mikä ei toki ole tämän suunnitelman tekijöiden vika. Odotetaan nyt sitten valmis rappari ja kommentoidaan sitten lukuja ja laskentatapoja.
Semmoinen yleiskommentt kuitenkin että minusta samojen laskentamenetelmien käyttö pääomavaltaisille ja kuluvaltaisille hankkeille tuottaa käytännössä ongelmallisia ja vertailukelvottomia tuloksia, esimerkiksi metrohankkeessa tiedetään mitä se maksaa kun kulut on etupäässä alkuinvestointeja, bussihankkeessa malliin Jokeri 2 taas alkuinvestoinnit on pienet ja kulut koostuu liikennöinnistä jonka tuleva kulutaso on epävarmaa (palkkatason kehitys?). Ratikat on tuosta välissä. Jotenkin tuo pitäisi näkyä tuloksissa, esimerkiksi niin että pääomaltaisia investointeja tarkasteltaisiin pidemmillä tarkasteluajoilla ja toisinpäin.
Pari muuta juttua:
- 71 reitti muuttunee Viikinmäen rakentamisen myötä, en nyt muista sen kadun nimeä mutta varmaan ajetaan Pihlajistossa sen mäen kautta eikä Lahden motarin viertä.
- 57 siirtoyhteytenä ymmärrettävä, henk. koht. vaan sitä mieltä että koko linja pitäisi ajaa Pasilaan kautta eli yhdistää muihin linjoihin.
- jos tästä selvityksestä seuraa jonkinlaisia runkolinjahahmotelmia niin hyvä, sitä voi sitten miettiä millä välineillä niitä ajetaan.
Semmoinen yleiskommentt kuitenkin että minusta samojen laskentamenetelmien käyttö pääomavaltaisille ja kuluvaltaisille hankkeille tuottaa käytännössä ongelmallisia ja vertailukelvottomia tuloksia, esimerkiksi metrohankkeessa tiedetään mitä se maksaa kun kulut on etupäässä alkuinvestointeja, bussihankkeessa malliin Jokeri 2 taas alkuinvestoinnit on pienet ja kulut koostuu liikennöinnistä jonka tuleva kulutaso on epävarmaa (palkkatason kehitys?). Ratikat on tuosta välissä. Jotenkin tuo pitäisi näkyä tuloksissa, esimerkiksi niin että pääomaltaisia investointeja tarkasteltaisiin pidemmillä tarkasteluajoilla ja toisinpäin.
Pari muuta juttua:
- 71 reitti muuttunee Viikinmäen rakentamisen myötä, en nyt muista sen kadun nimeä mutta varmaan ajetaan Pihlajistossa sen mäen kautta eikä Lahden motarin viertä.
- 57 siirtoyhteytenä ymmärrettävä, henk. koht. vaan sitä mieltä että koko linja pitäisi ajaa Pasilaan kautta eli yhdistää muihin linjoihin.
- jos tästä selvityksestä seuraa jonkinlaisia runkolinjahahmotelmia niin hyvä, sitä voi sitten miettiä millä välineillä niitä ajetaan.