- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2007
- Viestit
- 115
Kuten itse alempana viestissäsi kirjoitit, voi telittömissä väliosissa vapaasti konfiguroida istuimien järjestelyjä ja vaikuttaa sitä kautta kokonaiskapasiteettiin. Aveniossa tämä optimointimahdollisuus on hyvin pieni rakenteensa johdosta, mutta monessa muussa vaunutyypissä 1+2 on mahdollista.Matalalattiavaunuissa istuinjärjestelyn on usein käytännössä pakko olla 2+2. Pyörät ja moottorit ulottuvat lattiatason yläpuolelle, joten käytävän on sijaittava keskellä.
Tuo 1,5 istuin on jopa hyvin yleinen Saksassa. Sitä perustellaan esim sillä, että ostoskassit, reppu tms. mahtuu penkille matkustajan viereen hyvin, kaksi lasta tai aikuinen ja lapsi mahtuvat penkille enemmän tai vähemmän hyvin. Se ei ole mitenkään loistava ratkaisu mutta jossain tapauksissa se voi olla harkitsemisen arvoinen kompromissi.Pyörät ja moottorit vaativat enemmän tilaa kuin yhden istuinrivin leveys, käytännössä noin 1,5 istuinta. Silloin on järkevämpää ottaa 2 istuinta kuin yksi leveä, joita tosin on myös käytetty.
ks. vastaus 154. Kapasiteetti nousi ainoastaan 5-9% mikä ei oikeuta mielestäni tekniseen sopimattomuuteen nykyisen raitiotien kanssa.Kuten jo aiemmin taisin selvittää, vaunun leveyden lisäys ei käytännössä lisää kapasiteettia 2+2 istuinjärjestelyllä. Istuinmäärä on sama, ja käytävälle mahtuu seisomaan vain yksi matkustajarivi. Leveyttä merkittävämpi asia on vaunun rakenne.
ks. vastaus 135. Combinossa on telittömiä väliosia. Avenio perustuu Combino Plus:aan (Combino Supra) jossa ei tällaisia ole. Moni ratkaisu muistuttaa voimakkaasti Adtranz:in GTxN/M/K- vaunuja. Combinossa istuinkonfiguraatiolla voisi siis voittaa enemmän seisomapaikkatilaa kuin mitä se Aveniossa olisi mahdollista.Siemensin Avenio perustuu Combinoon ja se käyttää samaa teliä.
Se on tosiaan kaikkien multinivelvaunujen suuri ongelma. Ja juuri se tekee Transtechin uudesta vaunusta niin kiinnostavan.Nivelten määrä on toinen merkittävä paikkojen viejä. Nivelalue on 1–1,5 m pitkä, ja jokainen nivel vie 4–6 paikkaa verrattuna kiinteään korinosaan. Riippumatta raide- ja korileveydestä.
Mikä siis viittaisi siihen, että 1000mm ja matkustamon kohdalta 2,4m leveät vaunut olisivat kaikki argumentit huomioon ottaen se hyödyllisin vaihtoehto.Eli kokonaisuudessaan vaunun leveys ei ole kovinkaan mekitsevä kapasiteetille, vaan leveys tuo väljyyttä. (...) Täysin uusia järjestelmiä on luontevaa perustaa leveälle vaunulle, mutta Jokeri ei ole täysin uusi, vaan osa joukkoliikennejärjestelmää, jossa on jo raitiotie.
Daniel on kyllä oikeassa, että katsotaan miten 2,4m leveä vaunu toimii ja onko se leveydeltään siedettävä. Sitten voi täysin uusin kokemuksin tarkastella asiaa uudestaan.
Viimeksi muokattu: