Valmet-niveleen mahtuu ainakin kuudet lastenvaunut. Välipalalliseen vielä enemmän. Mielestäni välipaloituksen yhteydessä taaempi lastenvaunutila olisi pitänyt täyttää normaaleilla penkeillä. Aivan takaosa on hyvä tuollaisena kuin se on seisoville matkustajille.
Hyvä huomio. Mutta tämänpäiväisen hesarin pikku-uutisen mukaan nivelvaunuun saa ottaa vain 2 kpl lastenvaunuja ja ne vain etummaisen keskioven kohdalle. Byrokraattisista syistä. Välipalaniveleen mahtuu tietysti välipalaan,ehkä 3 tai parhaimaassa tapauksessa 4 vaunua.
Joka tapauksessa, jos pelkäsätän matkustajakapasiteettti ratkaisee, niin Jokeria varten ei kannata ostaa mitään uusia vaunuja ollenkaan, vaan laittaa kaikki välipalanivelet sinne, myös vanhat Saksasta hankitut. Mutta näin tuskin tullaan tekemään ja sen tyyppisiä vaunuja jossa vain keskiosasta pääsee sisään portaita kiipeämättä ei valmisteta enää eikä tyydytä muutenkaan nykyajan matskustustarpeita.
Vertailin Wikistä pohjosimaisten kaupunkien uusimpia vaunutyyppejä:
Niiden mukaan niihin mahtuu seuraavasti:
Tukholma (tvärbanan) A32 (Bombardier Flexity Swift): 211 mstkustajaa joista 78 istuen
Göteborg M32 (Ansaldo Sirio): 179 matkustajaa joista 83 istuen (tämä vaunutyyppi on toki osoittautunut epäluotettavaksi)
Helsinki Variotram 135 matkustajaa joista 55 istuen (ja niistä 10 klaffituoleiilla)
Helsinki Välipalanivel 170 matkustajaa joista 49 istuen
ja Jokerin nykyinen telibussi: n 100 matkustajaa joista n 50 istuen (tarkkoja lukuja en sanut ongittua mistään)
Antero kirjoitti että Jokeriin tarvittaisiin n 170 matkustajaa vetävä raitiovaunu.
- sen puolesta välipalanivel olisi optimaalisin, mutta muilta ratkaisuiltaan ei, eikä sellaisia valmisteta enää
- Jos valitaan pidättäydytään nykyisessä vaunuleveydessä ja vario-tyyyppisessä vaunussa, niin matkustajia yhten sellaiseen mahtuu karkeasti sekä istumaan että seisomaan suurin piirtein saman verran kuin nykysiin busseihin, eli kapasiteettia ei kasva. Jouduttaisiin tilaamaan vaunuja jotka olisivat 1.5 kertaa niin pitkiä kuin Vario, ja hinnaltaankin varmaan 1,2 - 1,5 kertaisia.
- Mutta jos valitaan vaunuleveydeksi 2,65 m niin järkevin vaunu olisi sen kaltainen kuin Tukholman Tvärbananin A32. Silloin istumaan mahtuisi 1,5 kertainen määrä kuin nykyisiin busseihin tai Variotramiin, ja seisomaan kaksinkertainen määrä, eli tila ei lopu heti kesken! Silti A32 on vain n 5 m pidempi kuin Variotram, ja tuskin hinnaltaan kalliimpi, vai onko?
Mutta löysin vielä yhden vaihtoehdon: Manneheim-Luwigshafen-Heidelbergillä on "laatikkomaisia" 2.4 m leveitä Variobahn vaunuja joista n 30 m pitkään malliin mahtuu n 90 istumaan ja saman verran seisomaan. Nämähän olisivat muuten ihanteellisia Helsingille joka paikan liikenteeseen, mutta uskaltaako Helsinki tilata sellaisia (tai myykö valmistaja niitä)?
t. Rainer
---------- Viesti lisätty kello 14:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:23 ----------
Ja koska etuovellakin on lastenvaunupaikka, niin matalavuoroissa on tuo vanha lastenvaunupykäläkin tarpeeton. Viimeistään kuljettajalipunmyynnin loppuessa pitäisi lastenvaunupykälä poistaa raitioliikenteestä kokonaan ja antaa perhe/lapsialennukset lipunhinnoissa.
Siis se lastenvaunupykälä eli ilmainen matkustusoikeus vaunujen kanssa voitaisiin vaikka huomisesta lähtien poistaa metrosta ja lähijunista mutta joka sitä ehdottaa tosissaan tekee poliittisen itsemurhan.
t. Rainer
---------- Viesti lisätty kello 14:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:26 ----------
Kyllä tuo Variotramin ahtaus johtuu teliratkaisusta, joka tekee järkevän penkityksen mahdottomaksi. Istuimia on jouduttu laittamaan 2+2 mikä on samalla syönyt tärkeätä seisomatilaa tehden vaunusta siten kokonsa nähde pienikapasiteettisen.
Nämä ovat kai reunaehtoja joiden kanssa täyty elää jos vaunun on oltava matalalattiainen. Jos hyväksytään että 1/2 tai 2/3 lattiasta on matalalla, niin paikkamäärä ehkä 1,2 - 1,4 kertaistuu, sikäli kun olen ymmärtänyt. Mutta jos korkeusero vaunun sisällä on suuri, kuten välipalanivelessä, niin sekin syö kapasiteettia ja tekee matkustamisen muutenkin hankalaksi joillekin.
t. Rainer