Pahoittelut huonosti huumorista, puolustuksekseni tarjoan että ihan oikeasti mietin hetken onko olemassa naaras- ja urosratikoita vähän niin kuin naaras- ja urosliittimiä... Asiaan:
No kappas, tuo oli jo päässyt hautautumaan mielessä sukupuoliratikoiden ja muun alle. Anteeksi vaan. Karttaa katsellen nykyratikoiden ja Jokerin yhteiskäytön edut todella näyttävät olevan aivan eri kertaluokkaa kun metroradalla ajelu. Tosin nuo metroyhteiskäytöllä saavutettavat lähiöt jäävät ilman Jokeria, kun metron kanssa päällekkäinen pikaratikkarata lienee liikaa vaadittu.
Raskasraiteen kanssa päällekkäinen kevytraide on minusta äkkiseltään oikein hyvä idea. Siis jos raskasraide on mallia R-juna, isot nopeat junat sekä pitkä asemaväli, niin sen kanssa risteilevä kevytraide toimii sekä liityntäliikenteenä että suorana yhteytenä. Matkustajat sitten vaihtavat tai menevä suoraan riippuen matkan pituudesta ja kohteesta. Metrossa tosin ongelma on se että ei ole kovin nopea, mutta kuitenkin:
Jos metron linjanopeus on 40km/h ja ratikan 17km/h, ja lisäksi vaihtosakoksi (kävely + odottelu + vaiva minuutteina) oletetaan 10 min, niin matkustaja vaihtaa ratikasta metroon jos matka on yli viisi kilometriä (5km metrolla 7,5min + 10min = 17,5min, ratikalla 17,6 min). Pikaratikan nopeudella 25km/h rajapituus on noin 12km (18 + 10 = 28 min, 12km / 25km/h = 29min). Käytännössä ihmisten kävelynopeus, vaihdosta koettu vaiva, jne. vaihtelee yksilöllisesti, vaihtoehdoissa on se hyvä puoli että kukin löytää todennäköisemmin mieleisensä vaihtoehdon.
Toki tällaista voi pitää päällekkäisenä liikenteenä eli lisäkustannuksena, olisi esim. kustannuksiltaan edullisempaa päättää ratikka- ja bussilinjat Sörnäisiin jossa matkustajat vaihtaisivat metroon. Se on kuitenkin parempaa palvelua, joka tarkoittaa lisää matkustajia eli lipputuloja ja vähemmän kallista autoliikennettä.
Esimerkiksi kutonen kannattaisi jatkaa Lauttasaaren vaikka sinne tehdään metro. Lauttasaaren metroasemalta Rautatientorille menisi kutosella ehkä vartti, mikä on suurinpiirtein saman verran aikaa kuin voi varata metroasemalla laskeutumiseen, odotteluun, matkaan, ja nousuun rautatientorilla. Hakaniemeen metro olisi jo selvästi nopeampi. Käytännössä se mitä välinettä kukin matkustaja käyttäisi olisi vähän makuasia, itse kuljin Alppiharjulta Ruoholahteen kasilla vaikka se on vähän metroa hitaampi ja niin moni muukin, toiset taas käyttää metroa jopa Sörnäinen Hakaniemi välillä, ja vielä jotkut vannoo 66:n nimeen... meitä on moneen junaan.
Toiseen suuntaan Jokerin yhdistettynä kutonen taas mielestäni olisi kilpailukykyinen Tapiolaan saakka. Ja korvaisi suuren määrän metron liityntäliikennettä.
Raidejokerin kustannuksiksi oli alustavassa suunnitelmassa arvioutu ~350 Me kalustoineen varikkoineen. Alkaa hieman heikottaa, kun ajattelee, että vaikka nuo kaikki mainitsemasi yhteydet rakennettaisiin, niin mahdollisesti silti ei päästäisi Länsimetron hintaan, vaikka nykyarviot Jokerista osoittautuisivat optimistisiksikin. Sitten on lisäksi metron automatisoimisen hintalappu, joka minusta näytti aika poskettomalta.
Niinpä.