Jokerin vuorovälin tasaaminen aktiivisella liikenteenohjauksella

Ensiksi Elmo Allen: En ole vielä ehtinyt kiireiden vuoksi tutustumaan noihin tutkimuksiin tarkemmin. Katselen niitä illalla, ja keskustellaan sitten taas aiheeseen liittyen.

Nyt on vain pakko selventää näitä kahta vielä.

Tällä tavoin nöyrästi sivukorvan päältä esiin loikaten tahdon ilmaista ihmetykseni yllä olevaan lainaukseen:

Miten voi olla, että samaan aikaan voi olla väite salassapitovelvollisuudesta ja väite "useampien matkustajien" kokemasta häiritsevästä matka-ajan pidentymisestä?

Ts. eikö salassapitovelvollisuuden piirissä olevan tutkimustyön kautta saatu tieto matkustajien matka-ajan pidentymisestä johtuvasta häiriintymisestä olekaan salassapitovelvollisuuden piirissä?

Yksittäisiä vastauksia en saa jakaa. Yleisesti silmämääräisesti havaittuja ja kuulon perusteella kuultuja voi esim. täällä kertoa, mutta yksittäisiä papereita esimerkiksi ja niiden yksittäisiä vastauksia en saa jakaa kenellekkään.

Zige94:

Samoin tiedot kiroilevista kuljettajista joita olet työtä tehdessä nähnyt menee aika harmaalle alueelle, koska se voi loukata yksityisyyden suojaa. Huomautan myös että sinulla ei taida olla oikeutta puhutella kuljettajaa jos hän tekee virheen, ainoastaan hiljaisesti ilmoittaa asiasta eteenpäin.

Tässä muutamassa edellisessä viestissäsi olet tuonut esille että sinulla on pääsy HSL:n papereihin (vaikka ovatkin "vain" kyselyä tutkimuksia), kertonut kuinka usein ja miten HSL tekee asiakas kyselyitä (kyselyiden tiheys, milloin kysymykset vaihtuvat ja koska tulokset julkistetaan) sekä kertonut HSL:än salassapito määräyksistä. Jos HSL on julkistanut nämä tiedot, on sinulla ne oikeus kertoa. Jos HSL ei ole aiemmin julkistanut näitä tietoa, niin myöskään sinä et saa sitä tehdä.

PS. En vastusta sinua, en harrastaa ikärasismia enkä muutakaan rasismia. Enkä myöskään syytä sinua mistään. Eikö tämä ole henkilökohtainen hyökkäys sinua vastaan. Tuon vain esille että puhut liikaa. :lol:

Ensiksi tuohon kuljettaja asiaan. Asia on ihan tarkistettu, minä voin kertoa kavereille, foorumilla ja ihan yleisesti esimerkiksi kiroilevasta kuljettajasta tms. mutta, en saa kertoa mitään sellaista, mistä ko. kuljettajan voi tunnistaa. Eli voin vaikka kertoa linjan, mutta en kellon aikaa, auton numeroa tai kuljettajan ulkomerkkejä, juuri tämän yksityisyyden suojan vuoksi ja myös meidän sääntöjen vuoksi.

Minulla ei ole oikeutta mitenkään virallisesti puhuttaa, minulla on oikeus huomauttaa kuljettajalle asiasta, esimerkiksi ilman hf-laitetta puhelimessa puhumisesta, joka on yleistä täällä, huonosta ajotyylistä jne., mutta en voi alkaa käskemään tms. kuljettajaa. Minulla on oikeus tehdä joko kirjallisesti HSL:n kautta tai suoraan liikennöitsijälle ilmoitus kuljettajasta, ja myös puhelimitse liikennöitsijälle suoraan. Useimmiten liikennöitsijät haluavat vielä kirjallisen ilmoituksen.

Ne, kuinka usein kyselyt tehdään, milloin kysymykset vaihtuvat jne. milloin tutkimuksen tulokset julkistetaan, mitä tuossa sanoitkaan, on HSL ihan uutisissaan julkistanut, ellen nyt ihan väärin muista.
 
Jos näitä muualla koeteltuja keinoja pohdittaisiin, ehdottaisin avorahastusta ja aikatauluista luopumista niin, että ajetaan vain tavoitevuoroväliä.

Vaatii sitten juurikin nämä molemmat keinot käyttöön. Ilman avorahastusta tasoitettu aikatauluttomuus on aikamoinen pommi "koululaisbussin" takana matkustavien hermoille.
 
Ensiksi tuohon kuljettaja asiaan. Asia on ihan tarkistettu, minä voin kertoa kavereille, foorumilla ja ihan yleisesti esimerkiksi kiroilevasta kuljettajasta tms. mutta, en saa kertoa mitään sellaista, mistä ko. kuljettajan voi tunnistaa. Eli voin vaikka kertoa linjan, mutta en kellon aikaa, auton numeroa tai kuljettajan ulkomerkkejä, juuri tämän yksityisyyden suojan vuoksi ja myös meidän sääntöjen vuoksi.

Ne, kuinka usein kyselyt tehdään, milloin kysymykset vaihtuvat jne. milloin tutkimuksen tulokset julkistetaan, mitä tuossa sanoitkaan, on HSL ihan uutisissaan julkistanut, ellen nyt ihan väärin muista.

Varovainen toki kannataa silti olla mitä työnantajastaan kertoo. Miettiä ennen kuin kirjoittaa. ja mitä kirjoittaa. Ei myöskään pidä kirjoittaa yksipuolisesti, vaan kirjoittaa tasaisesti sekä hyvistä että huonoista/ikävistä asioista. Joku toimittaja lukee noita juttuja ja kirjoittaa "HSL alueen bussikuskit kiroilevat matkustajille ja HSL:n kyselyiden tekijöille". Tai joku isoja yrityksiä tai busseja sydämestään vihaava friikki saa kipinän tehdä "paljatuksia".

Tätä foorumia kuitenkin lukee taho jos toinenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Ps. Kuukanko; Älä sinä yhtään vähättele meitä amatööri-harrastajia.

En vähättele ollenkaan. Peräänkuulutan asiallista keskustelua, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, onko amatööri vai ei ja minkä ikäinen on (tosin jotkut koulutukset, esim. äidinkielen opinnot, toki parantavat keskustelutaitoja). Marttyyrin esittäminen ei kuulu asialliseen keskusteluun.
 
Minulla ei ole oikeutta mitenkään virallisesti puhuttaa, minulla on oikeus huomauttaa kuljettajalle asiasta, esimerkiksi ilman hf-laitetta puhelimessa puhumisesta, joka on yleistä täällä, huonosta ajotyylistä jne., mutta en voi alkaa käskemään tms. kuljettajaa. Minulla on oikeus tehdä joko kirjallisesti HSL:n kautta tai suoraan liikennöitsijälle ilmoitus kuljettajasta, ja myös puhelimitse liikennöitsijälle suoraan. Useimmiten liikennöitsijät haluavat vielä kirjallisen ilmoituksen.

Aivan samat oikeudet on jokaisella matkustajalla, jokainen voi huomauttaa kuljettajalle esim. ilman hf-laitetta puhelimessa puhumisesta ja palautteen voi antaa myös suoraan HSL:lle. Käsittääkseni näiden matkustajakyselyjä tekevien henkilöiden tehtävä on nimenomaan jakaa ja kerätä matkustajille lomakkeet jonka kysymyksiin voi matkan aikana vastata, ei kai tämän henkilön rooli ole toimia minkäänlaisena "liikennetarkastajana" joka seuraa kuljettajan toimintaa tai kaluston kuntoa ja raportoi tästä liikennöitsijälle ja/tai HSL:lle? Käsittääkseni HSL:llä on tällaista tarkastustoimintaa varten omat henkilöt.
 
Aivan samat oikeudet on jokaisella matkustajalla, jokainen voi huomauttaa kuljettajalle esim. ilman hf-laitetta puhelimessa puhumisesta ja palautteen voi antaa myös suoraan HSL:lle. Käsittääkseni näiden matkustajakyselyjä tekevien henkilöiden tehtävä on nimenomaan jakaa ja kerätä matkustajille lomakkeet jonka kysymyksiin voi matkan aikana vastata, ei kai tämän henkilön rooli ole toimia minkäänlaisena "liikennetarkastajana" joka seuraa kuljettajan toimintaa tai kaluston kuntoa ja raportoi tästä liikennöitsijälle ja/tai HSL:lle? Käsittääkseni HSL:llä on tällaista tarkastustoimintaa varten omat henkilöt.

Myös liikennöitsijöillä on omia liikennetarkastajia, jotka saattavat nousta kyytiin, mutta tarkkailevat kuljettajien toimintaa esim. päätepysäkeillä lähinnä omilla autoillaan liikkuen.
 
Varovainen toki kannataa silti olla mitä työnantajastaan kertoo. Miettiä ennen kuin kirjoittaa. ja mitä kirjoittaa. Ei myöskään pidä kirjoittaa yksipuolisesti, vaan kirjoittaa tasaisesti sekä hyvistä että huonoista/ikävistä asioista. Joku toimittaja lukee noita juttuja ja kirjoittaa "HSL alueen bussikuskit kiroilevat matkustajille ja HSL:n kyselyiden tekijöille". Tai joku isoja yrityksiä tai busseja sydämestään vihaava friikki saa kipinän tehdä "paljatuksia".

Tätä foorumia kuitenkin lukee taho jos toinenkin.

Tässä olet ihan oikeassa, mutta toisaalta, jos minä olisin ihan toisessa paikassa töissä, olisi minullakin kuitenkin oikeus kirjoittaa mitä tahansa blogiin mitä satun huomaamaan, esimerkiksi juuri kiroilutapauksesta. Mutta tässä tapauksessa en halunnutkaan paljastaa yksityiskohtaisia tietoja, mutta halusin saattaa kiinnostuneiden tietoon, minkälaista kuljettajaa täältäkin löytyy, vaikka, suurinosa onkin mukavia, yhteistyöhaluisia jne. Tämä sattui olemaan yksittäistapaus, joita todella harvoin näkee.

Ja tuossa olet oikeassa, että foorumia lukee melkein kuka vaan, johan se huomattiin laiturioviin liittyvässä uutisessa, kun vartti -lehden toimitus oli täältä muutamien käyttäjien kirjoituksia lainannut. Tämän vuoksi en paljasta mitään sellaista, jotka eivät kuulu kaikkien korviin.

Käsittääkseni HSL:llä on tällaista tarkastustoimintaa varten omat henkilöt.

Kyllä, ja näiden henkilöiden työtehtävän nimi on juurikin Liikennetarkastaja. Näihin olen törmännyt ja myös heidän kanssaan jutellut.
 
Takaisin
Ylös