Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012
Viesteistäsi päätellen sinä olet oikeassa ja minä, Palomaa sekä Chauffer olemme ihan väärässä, emmekä tiedä asioista mitään. Tälläisen käsityksen sinun viesteistäsi on saanut.
Erittäin monesti keskusteluissa todella joutuu sanomaan, että joku toinen on väärässä ja itse oikeassa. Sitä kutsutaan argumentoinniksi. Jos esitetään kaksi väitettä, jotka ovat ristiriidassa, väitteiden esittäjät aina myös sanovat toisilleen, että nämä ovat väärässä. Siinä ei ole mitään pahaa, niin kauan kuin sen tekee asia-argumentein. Olen mielestäni joka viestissä esittänyt argumentointini tueksi asiaa enkä käyttänyt henkilöön meneviä argumentteja. Toisin voi sanoa esimerkiksi chaufferista, joka nosti nimenomaan argumentiksi sen, että hän on bussinkuljettaja ja minä en. Sen sijaan että käyttäisi bussinkuljettajana tekemiään havaintoja argumenttiensa tukena.
Ja Palomaa todella on väärässä, tässä asiassa. Perustelin täysin asiallisesti miksi näin on. Toisin kuin hän, joka meni heti henkilökohtaisuuksiin ja käytti esimerkiksi ilmaisua "ei hyvä luoja, et sinä sentään noin epäinhimillinen". Minulla on tässä asiassa todellakin koko alan tieteellisen yhteisön tuki ja olen käyttänyt satoja tunteja elämästäni asian tieteellisen tuotannon perehtymiseen. Tällä ei sinänsä ole mitään merkitystä, enkä väitä olevani asioista oikeassa. Mutta jos sanoo minun olevan väärässä, on parempi olla jokin muukin peruste, että olen epäinhimillinen. Ja valitettavasti tässä asiassa yhden ihmisen omilla kokemuksilla ei ole mitään painoarvoa argumentointiin, koska asiaa todella on tutkittu kauan ja paljon. Pitäisi lähteä tutkimaan asioita erittäin laajasti. Tai löytää jokin taho, joka on asiaa jo tutkinut ja lainata tämän argumentteja.
Ja mielestäni sinäkin olet väärässä sanoessasi, että ihmisille bussin nopeus on tärkeämpää kuin vuoroväli. Ja täsmälleen samassa viestissä samalla sanoit, että minä olen väärässä. Eikä kummankaan ilmaisussa ole mitään pahaa. Olen edelleen sitä mieltä, että sinä olet siinä väärässä ja yritin perustella, miksi olen sitä mieltä. Se ei alenna sinua ihmisenä. Eikä se minua, jos joku väittää minun olevan väärässä. Se kohdistuu esittämääni asiaan ja sen argumentteihin, ei minuun itseeni.
Ja mikään näistä ei tarkoita sitä, että olisin sitä mieltä, että kukaan teistä olisi aina väärässä.
---------- Viesti lisätty kello 23:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:12 ----------
Chauffer on kuljettaja, kyllä kuljettajan silmin huomaa erilaisia asioita.
Varmasti. Ne havainnot ovatkin hyvä keino argumentoida. Mutta vain kun kertoo niistä havainnoista, ei siitä että nyt vain on kyky tehdä niitä. Ja samalla minulla on oikeus perustella, miksi ne havainnot eivät silti välttämättä kerro koko totuutta. Kuten nyt esimerkiksi bussinkuljettajan tekemä asiakaspalvelutyö ei kerro koko totuutta ihmisten laatukokemuksesta. Ja jos väitän, että bussinkuljettaja ei voi ratin takaa tietää, mikä on vuositasolla ihmisten keskimäärin kokemien viivästysten summa, se on vain fakta eikä alenna bussinkuljettajan ammattitaitoa mitenkään. Se on vain argumentti siitä, että tuollainen pitkän ajan laskennallinen tilasto on tärkeämpi kuin yksittäisten epätarkasti mitattujen havaintojen tekeminen, vaikka kuinka pitkältä aikaväliltä.
---------- Viesti lisätty kello 23:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:18 ----------
Kyllä Elmo on tässä keskustelussa se, joka on perustellut kantansa rationaalisesti ja fakta-argumenteilla.
Ja minä olen näköjään edelleen se foorumin itsepäinen kirjoittelija, joka aina juuttuu näihin metakeskusteluihin, vaikka hyvin tietäisi, ettei pitäisi... Ehkä joku päivä vielä opin vain olemaan hiljaa.