Jokerin vuorovälin tasaaminen aktiivisella liikenteenohjauksella

Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Tuskin HSL tekee tai teettää tutkimusta, millä perusteella kuluttajat ostavat tuotteita. Miksi HSL:n pitäisi sitä tutkia, kun akateeminen maailma hoitaa sen.

Ylipäätään HSL tutkii enemmän paikallisia olosuhteita, perusteoriat tulevat akateemiselta puolelta.

Nyt on sitten asiat sekoittuneet pahemman kerran? Itse en ainakaan puhunut mitään asiasta, että HSL tekisi tutkimusta, millä perusteella kuluttujat ostavat tuotteita. Minä käsitin että sinä vaadit tutkimustietoa, siitä minun väitteestäni vastaan Elmo Allenin väite.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Nyt on sitten asiat sekoittuneet pahemman kerran?

Kyllä. Luepa nyt tämä käyty keskustelu uudelleen:

Sitten näistä OT vertailuistasi. Kyllä ihmiset pitkälle katsoo sitä laatua, ja mitä asioiltaan haluaa. Myös hinta siihen vaikuttaa, mutta itse ainakin ostan mielummin kallista ja katson niiden specsien perään, en niinkään hintaa ja kavereiden suositteluja.

Elmo esitti asiasta tutkimustietoa. Jotta väitteesi olisi uskottava, pitäisi sinun esittää sen tueksi tutkimustietoa, joka kumoaa Elmon väitteen.

Voisin itsekkin esittää tutkimustietoa, jos minulla olisi tähän lupa. Tässä on kuitenkin HSL:llä se valta, tämän vuoksi en siis esimerkiksi voi esittää noita kaikkia satoja papereita Teille, mitä minulla on. HSL nämä tutkimustiedot julkaisee syys-marraskuussa yleensä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Kyllä. Luepa nyt tämä käyty keskustelu uudelleen:

Luin jo ennen viestiäsi, ja myönnän että tuli luettua kuukangon lainaus väärin. Katsoin aluksi että kuukanko kommentoi siihen asiaan josta me väitellään, mutta kommentoikin siihen toiseen tutkimuksiin liittyen.

Ps. Kuukanko; Älä sinä yhtään vähättele meitä amatööri-harrastajia. Muisteleppa 19vuotta taaksepäin, mikä itse olit sillo? Tiesit yhtä paljon joukkoliikenteestä kuin minä. Olet ollut kiinnostunut joukkoliikenteestä 5-vuotiaasta asti, minä 4-vuotiaasta. 19-vuotta sitten olit ihan samanlainen kuin minä olen nytten. Tämä siis ihan vihjeenä vain, että ajattele minun, Palomaan tai meidän nuorempien viestejä sillä silmällä mitä itse olit 19-vuotta sitten. Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Voisin itsekkin esittää tutkimustietoa, jos minulla olisi tähän lupa. Tässä on kuitenkin HSL:llä se valta, tämän vuoksi en siis esimerkiksi voi esittää noita kaikkia satoja papereita Teille, mitä minulla on. HSL nämä tutkimustiedot julkaisee syys-marraskuussa yleensä.

Lisään nyt vielä senkin, että jos sinulla on vastauksia johonkin selvitykseen, jonka HSL tekee vuosittain (kuten nämä asiakastyytyväisyyskyselyt), niin erittäin varmasti tulokset eivät ole radikaalisti muuttuneet edellisen selvityksen tuloksista. Siksi ihan yhtä relevantteihin päätelmiin tämän keskustelun kannalta päästään sen edellisen selvityksenkin avulla. Tuskin on salaista tietoa, mihin selvitykseen olet vastauksia kerännyt, koska kyseessä on julkinen organisaatio ja koska se yleensä kerrotaan vastaajillekin. Kerro siis vain, mihin selvitykseen keräät tietoja, niin tutustumme sen edelliseen versioon.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Lisään nyt vielä senkin, että jos sinulla on vastauksia johonkin selvitykseen, jonka HSL tekee vuosittain (kuten nämä asiakastyytyväisyyskyselyt), niin erittäin varmasti tulokset eivät ole radikaalisti muuttuneet edellisen selvityksen tuloksista. Siksi ihan yhtä relevantteihin päätelmiin tämän keskustelun kannalta päästään sen edellisen selvityksenkin avulla. Tuskin on salaista tietoa, mihin selvitykseen olet vastauksia kerännyt, koska kyseessä on julkinen organisaatio ja koska se yleensä kerrotaan vastaajillekin. Kerro siis vain, mihin selvitykseen keräät tietoja, niin tutustumme sen edelliseen versioon.

Korjataan ensimmäinen ja ainoa virhe, HSL ei tee asiakastyytyväisyystutkimuksia vuosittain, vaan koko vuoden ympäri. HSL julkaisee tulokset vuosittain, siinä olet oikeassa kyllä. Ja nuo ovat perus kysymyksiä, joihin vastauksia kerään, joita siis kerätään ympärivuoden. Virallista "kutsumanimeä" tälle en tiedä, mutta jos sinulla on jossain näistä tallessa se, niin esittele ilomielin. Mielelläni sitä tutkailen.

Lomakkeissa on yksi tai kaksi kysymystä jotka vaihtuvat aina parin kuukauden välein, tämän hetkinen "pää"kysymys ei liity millään tavalla tähän keskusteluumme, kuukauden vaihteessa vaihtuu tämä kysymys, saa nähdä mitä silloin on.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Virallista "kutsumanimeä" tälle en tiedä, mutta jos sinulla on jossain näistä tallessa se, niin esittele ilomielin. Mielelläni sitä tutkailen.

No kyllähän ne löytyvät ihan HSL:n webbisivuilta, ovat nimellä "HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimus":

http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Sivut/2011.aspx

Ja vielä nyt post scriptumina, lista kaikista niistä virheistä, joita ihmisen niinkutsutun rationaalisen ajattelun tiedetään tekevän. Kun tuon listan käy läpi, karisee melko varmasti mielikuva ihmisestä rationaalisena päätöksentekijänä.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Mutta miten asianlaita on? Sinä olet lukenut niitä tutkimuksia, jotka HSL julkaisee vuosittain. Minä luen, kuulen ja näen palautteita, valituksia ja kommentteja väh. 50matkustajalta päivässä, useimpia näyttää häiritsevän matka-ajan pidentyminen.

Tällä tavoin nöyrästi sivukorvan päältä esiin loikaten tahdon ilmaista ihmetykseni yllä olevaan lainaukseen:

Miten voi olla, että samaan aikaan voi olla väite salassapitovelvollisuudesta ja väite "useampien matkustajien" kokemasta häiritsevästä matka-ajan pidentymisestä?

Ts. eikö salassapitovelvollisuuden piirissä olevan tutkimustyön kautta saatu tieto matkustajien matka-ajan pidentymisestä johtuvasta häiriintymisestä olekaan salassapitovelvollisuuden piirissä?
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Erittäin monesti keskusteluissa todella joutuu sanomaan, että joku toinen on väärässä ja itse oikeassa. Sitä kutsutaan argumentoinniksi. Jos esitetään kaksi väitettä, jotka ovat ristiriidassa, väitteiden esittäjät aina myös sanovat toisilleen, että nämä ovat väärässä. Siinä ei ole mitään pahaa, niin kauan kuin sen tekee asia-argumentein. Olen mielestäni joka viestissä esittänyt argumentointini tueksi asiaa enkä käyttänyt henkilöön meneviä argumentteja. Toisin voi sanoa esimerkiksi chaufferista, joka nosti nimenomaan argumentiksi sen, että hän on bussinkuljettaja ja minä en. Sen sijaan että käyttäisi bussinkuljettajana tekemiään havaintoja argumenttiensa tukena.
Minä ilmaisin tämän keskustelun alussa oman näkemykseni siitä mitä tulee tapahtumaan jos ketjuuntumista yritetään estää liikenteenohjauksella jossa autoihin soitetaan. Minulla ei siihen ole faktatietoa koska tälläista järjestelmää ei ole vielä käytössä Suomessa. Ja jokeri linjalla suurin ketjuuntumista aiheuttava tekijä ei ole muu liikenne vaan reitin varrella sijaitsevat lukuisat koulut ja oppilaitokset. Koulujen loppumisaikaan tuo ketjuuntuminen on yleisintä, yhdellä koulun kohdalla olevalla pysäkillä voi mennä 1-2 minuuttia, huonolla tuurilla 1 yksi auto voi kerätä 2-3 koulun oppilaita, ja jää tästä syystä jälkeen reilun 5 minuuttia. Näin ollen edellä menevä karkaa ja takana tuleva saa kiinni... Ja ruuhka-aikoina 3 minuutin vuoroväleillä juna asemien pysäkeillä toisella autolla kestää huomattavasti kauemmin jos juna on juuri tullut asemalle ja junasta vaihdetaan Jokeriin.Ja se että kyseenalaistan edelleen tuon suunnitellun liienteenohjaus järjestelmän toimivuuden, ei liene väärin? Olen kyllä tähän mennessä 16 vuoden urani aikana niitä havaintoja tehnyt ja perehtynyt niihin hieman syvemmin kuin monet muut kuljettajat, oletan. Olen myös muutamilla linjoilla ajaessani merkannut ylös jokaisella linjan pysäkillä käyttämäni ajan, silloinkin vain todistaakseni ovijarrun todellisen vaikutuksen linjan ajoaikoihin...
 
Nyt kun tämä ketju on vähän rauhoittunut ja osapuolet ilmeisesti nukkuvat "päätä selväksi". Voisin esittää kysymyksen että mitä eroa on amatööriharrastajalla ja vähemmän amatööriharrastajalla? Eikö olla kaikki samassa veneessä? Toiseksi mielipide on kuin p...reikä, jokaisella se on ja yleensä se haisee :)
 
Zige94:

HSL:än asiat eivät kuulu julkiselle foorumille, eivätkä myöskään tiedot heidän salassapito käytännöistään. Muista että jos jokin tieto ei ole julkisesti saatavilla, niin sinulla ei ole myöskään sitä oikeutta kertoa. Mainostat myös että sinulla on pääsy satoihin HSL:än papereihin. Jos joku haluaa HSL:än asioita penkoa niin hän ottaa yhteyttää juuri kaltaisiisi työstään ja työnantajastaan liian avoimesti puhuviin. Kaikista työ aiheisista viestetäsi tällä foorumilla voi muodostaa aika tarkan kuvan siitä milloin teet, miten teet ja mtä vastauksia saat. Samoin tiedot kiroilevista kuljettajista joita olet työtä tehdessä nähnyt menee aika harmaalle alueelle, koska se voi loukata yksityisyyden suojaa. Huomautan myös että sinulla ei taida olla oikeutta puhutella kuljettajaa jos hän tekee virheen, ainoastaan hiljaisesti ilmoittaa asiasta eteenpäin.

Tässä muutamassa edellisessä viestissäsi olet tuonut esille että sinulla on pääsy HSL:n papereihin (vaikka ovatkin "vain" kyselyä tutkimuksia), kertonut kuinka usein ja miten HSL tekee asiakas kyselyitä (kyselyiden tiheys, milloin kysymykset vaihtuvat ja koska tulokset julkistetaan) sekä kertonut HSL:än salassapito määräyksistä. Jos HSL on julkistanut nämä tiedot, on sinulla ne oikeus kertoa. Jos HSL ei ole aiemmin julkistanut näitä tietoa, niin myöskään sinä et saa sitä tehdä.

En muista kuka täällä kertoi yö aikaan tapahtuvista vierailuista bussiyhtiöiden varikoille työhönsä liittyen, myös tämä on arvokas yksityiskohta. Ja tuskin julkinen asia.

PS. En vastusta sinua, en harrastaa ikärasismia enkä muutakaan rasismia. Enkä myöskään syytä sinua mistään. Eikö tämä ole henkilökohtainen hyökkäys sinua vastaan. Tuon vain esille että puhut liikaa. :lol:
 
Bussilinja 550 on haasteellinen linja. Koska sitä joudutaan vielä jonkin aikaa hoitamaan busseilla, on vain etsittävä keinoja, joilla voitaisiin lieventää nykyisenlaista ketjuuntumista. Yksi keino voisi todellakin olla vuorovälien tasaaminen esimerkiksi aktiivisella liikenteen ohjauksella. Lisäkeinoja voisi olla avorahastukseen siirtyminen ja siirtyminen kalustoon, joka ovijärjestyksensä puolesta nopeuttaisi pysäkkitapahtumia nykytilanteeseen verrattuna.

Ymmärtääkseni hyvin iso osa Jokerin käyttäjistä on vaihtomatkustajia, ts. 550 ei ole ainoa linja, jolla matkustavat. Heidän kokonaismatka-aikansa on siis muutakin, kuin mitä 550:n osuudella kuluu. Jotta vaihdot sujuisivat suunnitellusti, olisi keskeisen tärkeää, että 550 todellakin kulkisi kuten luvataan (ei siis etuajassa eikä myöhässä). Ketjuuntumisen purkamisella ilmeisesti voitaisiin edesauttaa luvatussa aikataulussa pysymistä.

En ole yhtä skeptinen ketjuuntumisen estävien toimenpiteiden suhteen kuin jotkut kirjoittajat. Haastetta varmasti riittää. Mutta oikeanlaisilla toimenpiteillä luultavasti saataisiin toivottuja tuloksia aikaan. Joillakin pitkillä linjoilla on jo nyt kesken sivun aikatauluntasauspisteitä, joissa voidaan joutua seisomaan kyydissäolijan kannalta turhaan. Uudessa mallissa tällainen seisottaminen eläisi ikään kuin reaaliajassa - kunkinhetkisen tarpeen mukaan. Oikein toteutettuna bussi kulkisi nimenomaan oikean aikataulun mukaan, ja vaihdot toiseen välineeseen (esim. junaan) sen seurauksena todennäköisesti pitäisivät. Kokonaismatkaan (matkaketjuun) ehkä riittääkin jopa pienempi aika kuin epävarmasti toimivan runkobussin kulkuun perustuvassa mallissa (nykytilanne).

Millä tavoin liikenteenohjaus sitten hillitsee liian nopeasti ajavia busseja, on oma kysymyksensä. Uskoisin ulkomailta löytyvän useita ratkaisuja, joita soveltamalla voitaisiin Jokerikin saada kulkemaan nykyistä luotettavammin ilman, että joku matkustaja tuntisi matka-aikansa pidentyvän kohtuuttomasti. Ja kuten on todettu, ei pysäkilläkään ole kovin mukavaa odottaa kolmen auton ryppään saapumista loputtoman pitkään.
 
Toiseksi mielipide on kuin p...reikä, jokaisella se on ja yleensä se haisee :)
Tästä voisin aasinsiltana jatkaa metakeskustelua aihepiiristä. Koska jokaisella on mielipide, ei pelkkien mielipiteiden vaihto ole hedelmällistä. Keskustelulla on arvoa, kun mielipiteiden taakse esitetään perusteluja. Mitä paremmat perustelut, sitä vahvemmilla mielipide on keskustelussa. Jos kellään ei ole esittää muita perusteluja kuin omakohtaisia kokemuksia, niin silloin ne ratkaisevat. Mutta jos jollakin on esittää laajaa tutkimustietoa, se toki ohittaa omakohtaiset kokemukset. Sitten jos esillä on ristiriitaisia tutkimuksia, pitää arvioida tutkimusten luotettavuutta ja soveltuvuutta aihepiiriin.

Keskustelun pitäisi pyöriä näiden faktojen ympärillä, ei henkilöiden - ei hyvässä (esim. arvovaltaan vetoaminen) eikä pahassa. Keskustelussa pitää muistaa, että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Keskusteluun osallistuvien on pystyttävä olemaan närkästymättä siitä, että ehkä heidän kantansa tulee jyrätyksi - kyse on asian jyräämisestä, ei henkilön.

Tämä siis ns. asiakysymyksistä keskustellessa. Niissä on lähtökohtaisesti ristiriitaisia näkemyksiä ja keskustelu on väittelyn luonteista. Havainnoista tms. keskustellessa vastaavaa vastakkainasettelua ei ole.
 
"Vanhempi joukkoliikenneharrastaja" kommentoi

Ps. Kuukanko; Älä sinä yhtään vähättele meitä amatööri-harrastajia. Muisteleppa 19vuotta taaksepäin, mikä itse olit sillo? Tiesit yhtä paljon joukkoliikenteestä kuin minä. Olet ollut kiinnostunut joukkoliikenteestä 5-vuotiaasta asti, minä 4-vuotiaasta. 19-vuotta sitten olit ihan samanlainen kuin minä olen nytten. Tämä siis ihan vihjeenä vain, että ajattele minun, Palomaan tai meidän nuorempien viestejä sillä silmällä mitä itse olit 19-vuotta sitten. Kiitos.
Meidän "vanhempien joukkoliikenneharrastajien" ollessamme lapsia tai nuoria ei ollut sellaista välinettä kuin internet, jossa ei ole rajoja tietojen leviämiselle. Tietomme ja havaintomme välittyivät toisille vain Suomen Raitiotieseuran, Raitio-lehden tai puhelimen välityksellä; ei ollut mediaa, josta onkia rajatttomasti tietoa ja asioita. Joukkoliikenneharrastus ei ollut sellaista "valtavirtaa" kuin nykyään, jossa pääsee jopa valtakunnallisten sanomalehtien, tai muiden medioiden, jutunaiheeksi.

Nykyään kaikki on toisin ja kaikkeen liikaan uteliaisuuteen suhtaudutaan kuin, kiitos esim. VRleaks-sivuston, potenttiaaliseen uhkaan.

Sanon tämän vielä kerran: älkää, hyvät nuoremman polven harrastajat, polttako siltoja ympärillänne ennenkuin uranne on kunnolla edes alkanut. Joukkoliikenneharrastus on erittäin antoisa, yleissivistävä ja kehittävä harrastus, mutta siinä on oltava terve järki mukana ja tiedostettava, mitä sopii tehdä ja mitä ei. Yksikin oikeustapaus joukkoliikenneharrastajia vastaan, jossa heidät rinnastetaan vaikkapa kalustoa vaurioittaviin töhertäjiin tai muihin sellaisiin, tuhoaa koko vuosikymmenien aikana rakennetun suhdeverkoston joukkoliikenteen päättäjiin sekä alan yrityksiin.
 
Bussilinja 550 on haasteellinen linja. Koska sitä joudutaan vielä jonkin aikaa hoitamaan busseilla, on vain etsittävä keinoja, joilla voitaisiin lieventää nykyisenlaista ketjuuntumista. Yksi keino voisi todellakin olla vuorovälien tasaaminen esimerkiksi aktiivisella liikenteen ohjauksella. Lisäkeinoja voisi olla avorahastukseen siirtyminen ja siirtyminen kalustoon, joka ovijärjestyksensä puolesta nopeuttaisi pysäkkitapahtumia nykytilanteeseen verrattuna.
Jos näitä muualla koeteltuja keinoja pohdittaisiin, ehdottaisin avorahastusta ja aikatauluista luopumista niin, että ajetaan vain tavoitevuoroväliä.

Käytännössä siis pysäkillä ollessa kuljettaja ei lähde missään tapauksessa ennen kuin on kulunut vuoroväli edellisen bussin lähdöstä. Tähän tarvitaan tekninen apuväline, jonka yksityiskohtiin en puutu sen enempää kuin että sellainen ei ole todellakaan ihmeellinen laite. Ja toiminta on toteutettavissa nykyisin käytössä oleviin liikenteenohjausvälineisiin.

Näin tehdään monessa paikassa muualla maailmassa. Ja on aika helppo ymmärtää, miksi. Esimerkiksi kun aiemmin viitattiin koululaisiin, jotka tulevat ryppäinä. Jokerin tyhjään bussin mahtuu noin 100 matkustajaa. Jos nämä tulisivat kaikista ovista sisään, bussin täyttäminen kestää noin minuutin. Se on pitkä pysäkkiaika, mutta kaukana 5 min vuorovälistä. Eli tällainen poikkeustilanne ei sekoita oitis liikennettä toisin kuin nyt, kun noustaan yhden oven yhdestä jonosta.

Todistin tällaista ”ihmettä” sattumoisin eilen Bergenissä. Pysäkillä odottanut koululaislauma aiheutti epäilyksen siitä, mitenkähän tässä käy. Mutta ei käynyt kuinkaan, kun suurin osa nousi sisään leveästä keskiovesta, jonka kohdalla myös bussin sisällä oli eniten tilaa päästä nopeasti sisään. Olivat varmaan koululaiset fiksuina oppineet jo aikoja sitten sujuvaan toimintaan.

Vuorovälin pitäminen tasaisena poistaa ongelmia, jotka liittyvät nyt epätoivoiseen pyrkimykseen noudattaa aikataulua. Jos jokin bussi viivästyy, sen ja edellä ajaneen vuoroväli kasvaa, mutta virhe ei kertaannu taaksepäin tästä myöhästyneestä bussista. Virheiden syntyminen vähenee, koska ei ole ketjuuntumiselle ominaista autojen kuormituksen vaihtelua, vaan seuraavalla on kerättävänään normaali vuorovälin mittainen pysäkeille tulleiden matkustajien kertymä.

Edellä sanottu vakioi myös autojen nopeutta ja linjan kiertoaikaa ja siten kalustotarvetta. Käytännössä tarkoittaa, ettei päätepysäkillä tarvita liutaa vara-autoja paikkaamaan hidastuneen linjanopeuden vuoksi myöhässä ajavaa kiertoa. Jos venähtänyt vuoroväli jatkaa päätepysäkille asti, tilanne korjautuu siellä sillä, että tämä auto lähtee paluusuuntaan lyhyemmän ajan päästä kuin normaalisti.

Antero

PS: Metakeskustelusta totean, että niin ikävältä kuin se meistä kaikista ihmisinä ehkä tuntuukin, Elmo Allen on täysin oikeassa siinä, että me kaikki olemme melko tyhmiä tunteisiin perustuvien päätösten tekijöitä. Nämä ovat ihan perusasioita toisaalta markkinoinnin ja toisaalta tutkimuksen tekemisen alalla. Valintamyymälän hyllyt eivät ole varatohyllyjä, vaan houkutuksia ostaa sitä, mitä esillä on. Tutkimuksissa me vastaamme lähes aina siten, kuin uskomme vastauksen miellytävän tutkimuksen tekijää. Ja me oikeasti kuvittelemme päättävämme asioita järjellä, mutta saatamme itsekin usein ihmetellä jälkikäteen, miksi tulimme ostaneeksi jotain aivan muuta kuin mitä oli tarkoitus.
 
Esimerkki:

Numero tarkoittaa etäisyttää seuraavan bussiin

Nykyisin kun bussit kasaantuvat:

-5 -15 -0* -0 -10 -5

(*tälle autolle ei riitä enää matkustajia joten se on ajanut edellisen kiinni)

Ja jos takana olevat hidastavat:

-5 -5 -5 -5 -10 -5

Minusta tässä on selkeä ero.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös