Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,964
Keskustelu on käynyt vireänä ja huomattavan rakentavassa ja asiantuntevassa hengessä. Jäsenillämme on voimakkaiden mielipiteiden lisäksi ihan aitoa tietoa ja osaamista. Tätä ketjua on ollut voimakkaasta liikennepoliittisesta luonteestaan huolimatta miellyttävää lukea ja seurata.
On aivan oikein todettu, että eri markkina-alueilla on täysin erilaiset mahdollisuudet kaksinkertaistaa joukkoliikenteen käyttö. Kaikista suurimpien kaupunkikeskusten keskustan ja esikaupunkien välisillä säteittäisillä käytävillä joukkoliikenteen käytön tuplaaminen ei ehkä ole mahdollista jo nyt korkealla olevan käytön ansiosta. Kohottamisvaraa onkin lähinnä poikittaisluontoisissa yhteyksissä. Kaupunkikeskusten keskuskuntien naapurien ja niitä ympäröivien kehyskuntien liikenteessä on niin ikään runsaasti haasteita. Keskisuurissa kaupungeissa parantamisen varaa on likipitäen kaikilla alueilla.
Edellä olevissa puheenvuoroissa on esitetty runsaasti pohtimisen arvoisia parannusehdotuksia. Osa on perustunut puhtaasti joukkoliikenteen parantamiseen, osa kilpailevien liikkumistapojen rajoittamiseen. Joukkoliikenteen kilpailukyvyn lisäämiseksi on esitetty itse tarjontaan liittyviä muutoksia (lisätään linjoja ja vuoroja) ja myös joukkoliikenteen toimintaedellytysten merkittävään parantamiseen. Viimeksi mainittu tarkoittaisi tarvittaessa radikaalejakin väyläinvestointeja nimenomaan joukkoliikenteen tarpeita ajatellen (raideratkaisut, bussiväylät/ -käytävät) sekä tietenkin maankäytön suunnittelun viemistä nimenomaan joukkoliikennettä suosivaan suuntaan. Täydennysrakentaminen on mahdollista toteuttaa yhdessä liikenneratkaisujen kanssa. Uudet alueet on syytä rakentaa raide- tai muiden liikenneratkaisujen kanssa samanaikaisesti. Mielestäni Arabianranta, Pikku-Huopalahti, Etelä-Leppävaara, Ruoholahti ja osaksi Etelä-Vuosaarikin ovat onnistuneita esimerkkejä edellä kuvatusta ajattelusta. Vastaavaa ajattelua olisi mahdollista soveltaa muuallakin, myös keskisuurissa kaupungeissa (omissa mittakaavoissaan).
Joukkoliikennettä parantaessamme meidän on hyvä pitää koko ajan mielessä, että kuntatalous näyttää olevan pysyvästi ahtaalla. Nähdäkseni parannusehdotuksien ei ole kestävää pohjautua ajatukseen, että kuntasektorille sysättäisiin nykyistä oleellisesti suurempia velvoitteita osallistua joukkoliikenteen pysyviin käyttömenoihin, esimerkiksi vuorotarjonnan merkittävään lisäämiseen. Kuntien toki on luontevaa osallistua niihin investointeihin, joilla parannetaan joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä. Pidemmän päälle tämä tulee kunnille edulliseksi, kun autoliikenteen vähenemisen ansioista katuverkon kunnossapitoon meneekin jatkossa vähemmän rahaa. Kaupunkirakenteen pysyessä eheänä myös kunnallistekniikkaan tarvittavan rahoituksen suuruus pysyy paremmin aisoissa. Sitä kautta saatavilla säästöillä on mahdollista sitten jopa subventoida esimerkiksi hiljaisimman ajan liikennettä tietyn minimipalvelutason säilyttämiseksi. Kilpailuttamisjärjestelyillä voidaan varmistaa, että liikennepalvelujen tuotanto hoidetaan tehokkaasti, kilpailuttamistapoja kehittämällä voidaan vielä varmistua siitä, että hinnan lisäksi kilpaillaan laadulla ja muilla keskeisillä tekijöillä. Mikäli liikennettä saataisiin pyöritettyä mahdollisimman kannattavasti, halutusta palvelutasosta olisi mahdollista pitää kiinni kohtuullisella menestyksellä myös taloudellisten taantumien aikana. Kokemus on yksiselitteisesti osoittanut, että laman aikana julkisen sektorin menoja joudutaan aina karsimaan paniikinomaisin ottein ja niissä tilanteissa joukkoliikenteen tukirahat ovat olleet liipasimella ensimmäisten joukossa. Pienistäkin palveluiden heikennyksistä on helppoa saada uusi negatiivinen kierre käyntiin – luomaan lisää sisarkierteitä, jotka vain vahvistavat toisiaan ja lopulta ajavat koko toimialan vaikeuksiin.
Vuosi 2020 on loppujen lopuksi varsin lähellä. Se alkaa noin 13 vuoden kuluttua. 13 vuotta sitten vuosi 1993 lähestyi loppuaan. Eihän siitä ole kulunut juuri mitään aikaa! Isojen hankkeiden valmistelu vie aina vuosia aikaa. Jos ensi vuoden aikana onnistuttaisiin saamaan ensimmäiset nimenomaan tähän aivoriiheen liittyvät hankkeet valmistelu- ja käsittelyvaiheeseen, menisi siitäkin vielä paljon aikaa itse rakennustöiden (väylät, radat, asemat / pysäkit) aloittamiseen ja kaluston yms. hankintoihin. Itse liikenne uusilla järjestelmillä voisi ehkä alkaa jossain vaiheessa ensi vuosikymmentä. Järjestelmiä jouduttaisiin perustamaan varojen rajallisuuden takia lisäksi varsin pienissä jaksoissa useisiin välivaiheisiin jaettuna. Maankäytön suunnittelun kautta tapahtuvat muutokset näkyvät osaksi vasta aikojen kuluttua. Oma arvioni on, että vuoteen 2020 mennessä ei todellisuudessa ole mahdollista saada aikaan muuta kuin suunnan muutos parempaan. Toki sekin olisi jo merkittävä voitto nykyiseen hyvin kestämättömään kehityskulkuun verrattuna.
On aivan oikein todettu, että eri markkina-alueilla on täysin erilaiset mahdollisuudet kaksinkertaistaa joukkoliikenteen käyttö. Kaikista suurimpien kaupunkikeskusten keskustan ja esikaupunkien välisillä säteittäisillä käytävillä joukkoliikenteen käytön tuplaaminen ei ehkä ole mahdollista jo nyt korkealla olevan käytön ansiosta. Kohottamisvaraa onkin lähinnä poikittaisluontoisissa yhteyksissä. Kaupunkikeskusten keskuskuntien naapurien ja niitä ympäröivien kehyskuntien liikenteessä on niin ikään runsaasti haasteita. Keskisuurissa kaupungeissa parantamisen varaa on likipitäen kaikilla alueilla.
Edellä olevissa puheenvuoroissa on esitetty runsaasti pohtimisen arvoisia parannusehdotuksia. Osa on perustunut puhtaasti joukkoliikenteen parantamiseen, osa kilpailevien liikkumistapojen rajoittamiseen. Joukkoliikenteen kilpailukyvyn lisäämiseksi on esitetty itse tarjontaan liittyviä muutoksia (lisätään linjoja ja vuoroja) ja myös joukkoliikenteen toimintaedellytysten merkittävään parantamiseen. Viimeksi mainittu tarkoittaisi tarvittaessa radikaalejakin väyläinvestointeja nimenomaan joukkoliikenteen tarpeita ajatellen (raideratkaisut, bussiväylät/ -käytävät) sekä tietenkin maankäytön suunnittelun viemistä nimenomaan joukkoliikennettä suosivaan suuntaan. Täydennysrakentaminen on mahdollista toteuttaa yhdessä liikenneratkaisujen kanssa. Uudet alueet on syytä rakentaa raide- tai muiden liikenneratkaisujen kanssa samanaikaisesti. Mielestäni Arabianranta, Pikku-Huopalahti, Etelä-Leppävaara, Ruoholahti ja osaksi Etelä-Vuosaarikin ovat onnistuneita esimerkkejä edellä kuvatusta ajattelusta. Vastaavaa ajattelua olisi mahdollista soveltaa muuallakin, myös keskisuurissa kaupungeissa (omissa mittakaavoissaan).
Joukkoliikennettä parantaessamme meidän on hyvä pitää koko ajan mielessä, että kuntatalous näyttää olevan pysyvästi ahtaalla. Nähdäkseni parannusehdotuksien ei ole kestävää pohjautua ajatukseen, että kuntasektorille sysättäisiin nykyistä oleellisesti suurempia velvoitteita osallistua joukkoliikenteen pysyviin käyttömenoihin, esimerkiksi vuorotarjonnan merkittävään lisäämiseen. Kuntien toki on luontevaa osallistua niihin investointeihin, joilla parannetaan joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä. Pidemmän päälle tämä tulee kunnille edulliseksi, kun autoliikenteen vähenemisen ansioista katuverkon kunnossapitoon meneekin jatkossa vähemmän rahaa. Kaupunkirakenteen pysyessä eheänä myös kunnallistekniikkaan tarvittavan rahoituksen suuruus pysyy paremmin aisoissa. Sitä kautta saatavilla säästöillä on mahdollista sitten jopa subventoida esimerkiksi hiljaisimman ajan liikennettä tietyn minimipalvelutason säilyttämiseksi. Kilpailuttamisjärjestelyillä voidaan varmistaa, että liikennepalvelujen tuotanto hoidetaan tehokkaasti, kilpailuttamistapoja kehittämällä voidaan vielä varmistua siitä, että hinnan lisäksi kilpaillaan laadulla ja muilla keskeisillä tekijöillä. Mikäli liikennettä saataisiin pyöritettyä mahdollisimman kannattavasti, halutusta palvelutasosta olisi mahdollista pitää kiinni kohtuullisella menestyksellä myös taloudellisten taantumien aikana. Kokemus on yksiselitteisesti osoittanut, että laman aikana julkisen sektorin menoja joudutaan aina karsimaan paniikinomaisin ottein ja niissä tilanteissa joukkoliikenteen tukirahat ovat olleet liipasimella ensimmäisten joukossa. Pienistäkin palveluiden heikennyksistä on helppoa saada uusi negatiivinen kierre käyntiin – luomaan lisää sisarkierteitä, jotka vain vahvistavat toisiaan ja lopulta ajavat koko toimialan vaikeuksiin.
Vuosi 2020 on loppujen lopuksi varsin lähellä. Se alkaa noin 13 vuoden kuluttua. 13 vuotta sitten vuosi 1993 lähestyi loppuaan. Eihän siitä ole kulunut juuri mitään aikaa! Isojen hankkeiden valmistelu vie aina vuosia aikaa. Jos ensi vuoden aikana onnistuttaisiin saamaan ensimmäiset nimenomaan tähän aivoriiheen liittyvät hankkeet valmistelu- ja käsittelyvaiheeseen, menisi siitäkin vielä paljon aikaa itse rakennustöiden (väylät, radat, asemat / pysäkit) aloittamiseen ja kaluston yms. hankintoihin. Itse liikenne uusilla järjestelmillä voisi ehkä alkaa jossain vaiheessa ensi vuosikymmentä. Järjestelmiä jouduttaisiin perustamaan varojen rajallisuuden takia lisäksi varsin pienissä jaksoissa useisiin välivaiheisiin jaettuna. Maankäytön suunnittelun kautta tapahtuvat muutokset näkyvät osaksi vasta aikojen kuluttua. Oma arvioni on, että vuoteen 2020 mennessä ei todellisuudessa ole mahdollista saada aikaan muuta kuin suunnan muutos parempaan. Toki sekin olisi jo merkittävä voitto nykyiseen hyvin kestämättömään kehityskulkuun verrattuna.