Joukkoliikenne Tallinnassa

Sataan vuoteen ensimmäinen venäjänkielinen Tallinnan kaupunginjohtaja, Mihhail Kõlvart (jos joku ihmettelee sukunimeä, niin isä on virolainen) kertoilee vastavalittuna radiossa, että ensi vuonna on tarkoitus aloittaa yli 200 uuden bussin hankintaprosessi:

https://www.err.ee/929673/kolvart-koik-eestis-elavad-inimesed-on-suuremas-plaanis-eestimeelsed

Yleisellä tasolla mainitsee, että yksityisautoilua ei pitäisi rajoittaa ja hankaloittaa niin paljon, että joukkoliikenteestä tulee ainoa vaihtoehto, mutta kehittää joukkoliikennettä niin, että siitä tulee yksityisautoilua mukavampi vaihtoehto.
 
Yleisellä tasolla mainitsee, että yksityisautoilua ei pitäisi rajoittaa ja hankaloittaa niin paljon, että joukkoliikenteestä tulee ainoa vaihtoehto, mutta kehittää joukkoliikennettä niin, että siitä tulee yksityisautoilua mukavampi vaihtoehto.
Kuullostaa erittäin fiksulta. Tällaisia tyyppejä tarvittaisiin suomeenkin päättämään asioista. Nykyisin meillä on aivan liikaa kaikenmaailman ilmastohysteerikoita asioita sotkemassa ja ihmisiä rahastamassa.
 
Tallinnan liikennelaitos TLT valitsi Solariksen kaasubussien toimittajaksi (100 bussia + 100 optiota) ja Scania väläyttelee korruptiokorttia - vastaavat hankkeet Latviassa ja Puolassa ovat ilmeisesti taipuneet Solariksen suuntaan lahjuksin.

Scanian tarjous oli hieman halvempi - saa nähdä mitä tapahtuu. Tallinna on kuitenkin verrattain lyhyellä aikavälillä (4 vuoden aikana) hankkimassa 300 uutta kaasubussia ja korvaamassa niillä vanhemmat dieselbussit.

ERR:n uutinen aiheesta:

https://www.err.ee/956821/scania-suudistab-tallinna-linnatransporti-konkurendi-soosimises
 
Eli Tallinnaan hankitaan Solarikselta yhteensä 100 kaasubussia, mallia Urbino. Niistä 60 tulee kaksiakselisina (12 m) ja 40 nivelinä (18 metriä). Ruotsin Bussmagasinet uutisoi naturgasista eli maakaasusta.
 
Virolainen liikennejulkaisu liiklus.ee (liiklus = liikenne) julkaisi 13.2.2020 mielenkiintoisen uutisen Tallinnan joukkoliikenteen käyttövoimasuunnitelmista. Uutisen mukaan dieselbussit korvataan kaasubusseilla kokonaan vuoteen 2025 mennessä. Samassa uutisessa kerrotaan, että vuoteen 2035 mennessä koko joukkoliikenne kulkee sähköllä eli raitiovaunuilla ja sähköbusseilla (tuohon mennessä myös trolleybussit on korvattu akkubusseilla, samoin kaasubussit).

Vironkielinen uutinen on täällä.
 
Eli Tallinnaan hankitaan Solarikselta yhteensä 100 kaasubussia, mallia Urbino. Niistä 60 tulee kaksiakselisina (12 m) ja 40 nivelinä (18 metriä). Ruotsin Bussmagasinet uutisoi naturgasista eli maakaasusta.
Kun tämä erä autoja on toimitettu, ollaan Tallinnassakin vihdoin tilanteessa, jossa korkealattiaiset bussit ovat kadonneet katukuvasta. Kalustolistaa (ebus.ee) tutkaillessa tämän asian voi todeta helposti. Jäljellä on enää lähinnä vuosina 2003 ja 2005 hankitut säfflen korittamat nivelbussit ja joitain yksittäisiä käytettyjä. Toki liikenteeseen jää vielä useita LE-mallisia busseja joissa yhdellä tai kahdella ovella on vielä portaat.
Poistoon päätyykin useita 2000-luvun alun busseja muutenkin. Voisi veikata että toimituksen jälkeen vanhimmat bussit lienevät vuosimallia 2004 tai jopa 2005.

Lisäksi, olen jo kauan pohtinut milloin Tallinnassa aletaan kehittämään bussilinjastoa. Kalusto on uusiutunut kovalla kädellä, mutta linjasto on pysynyt aika pitkälti samanlaisena, vain joitakin pieniä muutoksia ja lisäyksiä on nähty. Kuitenkin kaupungin rakenne on sellainen, että olisi mahdollista luoda mm. vahvoja itä-länsi -suuntaisia runkolinjoja. Ihan ensiksi yhdistäisin linjat 40 ja 60 yhdeksi linjaksi. Myös rollikkalinjojen loppuessa olisi mahdollista luoda yksi tai kaksi vahvaa runkolinjaa Lasnamäen ja Mustamäen välille.
 
Tallinnan katureiden keski-ikä on noin 15 vuotta. Näiden sadan bussin toimituksen myötä vanhin kalusto on vuodelta 2004 tai jopa 2005, mutta vain, jos kalustoa poistetaan ikäjärjestyksessä. Korkealattiaisia hankittiin 15 kpl vielä vuonna 2005, joten jos ne on tarkoitus poistaa ensin, vanhimmat olisivat vuodelta 2003. Tosin toiset sata bussia on tarkoitus hankkia melko pian.
 
Tuli tästä mieleen kysyä mikä askarruttanut minua; Minkälainen joukkoliikenteen järjestämistapa on Virossa? Onko Tallinassa koko liikenne kilpailutettu vai miten? Entäpä muualla Virossa?
 
Onko Tallinnassa montako korkealattiaista nivel-Volvoa vielä liikenteessä?
30 niitä on, mutteivat välttämättä kaikki ole nyt kesällä liikenteessä. Linjalle 40 ajetaan suurin osa vuoroista noilla ja muilla nivellinjoilla yksittäisiä vuoroja.
 
Takaisin
Ylös