Joukkoliikenne Tallinnassa

Pitääkö paikkansa että Tallinnassa käy busseissa HSL-kortti?

Kuulin tuosta vähän aikaa sitten ja jos käy, miksei voisi käydä myös Nysse-kortti?
 
Pitääkö paikkansa että Tallinnassa käy busseissa HSL-kortti?
Näin on!

Kuulin tuosta vähän aikaa sitten ja jos käy, miksei voisi käydä myös Nysse-kortti?
Varmasti onnistuisi, jos TLT ja Nysse tekisivät yhteistyötä sen eteen. En vain näe syytä miksi sellaiseen pitäisi panostaa kun Tampere ja Tallinna ovat niin kaukana toisistaan. Kannattaisi varmaan ensiksi selvittää yhteistyötä HSL:n kanssa ja sitäkin ennen tehdä Nysse-lippujen käytöstä helpompaa junaliikenteessä.
 
Näin on!


Varmasti onnistuisi, jos TLT ja Nysse tekisivät yhteistyötä sen eteen. En vain näe syytä miksi sellaiseen pitäisi panostaa kun Tampere ja Tallinna ovat niin kaukana toisistaan. Kannattaisi varmaan ensiksi selvittää yhteistyötä HSL:n kanssa ja sitäkin ennen tehdä Nysse-lippujen käytöstä helpompaa junaliikenteessä.
Hyvä jos edes noin onnistuu.

Voisi olla ihan hyvä lisä arsenaaliin tuo HSL-kortti, jos tulisi vähän enemmän Helsingissä poikettua, ja sitä kautta Virokin olisi lähempänä.
Pidän erinomaisena tällaista yhteistyötä ja mielelläni maksaisin Nysse-kortilla missä vain Suomessa. Jos ei nyt Tallinnassa.

Aina ollut ongelma mistä saa lipun, mitä maksaa jne. Korttia vinguttamalla hoituu räpäytyksessä.
Turussa en tuon takia ole käyttänyt bussia, koska se oli mielestäni liian hankalaa.

Pitäisi tietää ennakolta kaikkea ja tästä syystä en sitä Tallinnaakaan nähnyt Vanhaa kaupunkia pidemmälle, silloin kun vielä Eesti oli matkalistalla usein.
 
Hyvä jos edes noin onnistuu.

Voisi olla ihan hyvä lisä arsenaaliin tuo HSL-kortti, jos tulisi vähän enemmän Helsingissä poikettua, ja sitä kautta Virokin olisi lähempänä.
Pidän erinomaisena tällaista yhteistyötä ja mielelläni maksaisin Nysse-kortilla missä vain Suomessa. Jos ei nyt Tallinnassa.

Aina ollut ongelma mistä saa lipun, mitä maksaa jne. Korttia vinguttamalla hoituu räpäytyksessä.
Turussa en tuon takia ole käyttänyt bussia, koska se oli mielestäni liian hankalaa.

Pitäisi tietää ennakolta kaikkea ja tästä syystä en sitä Tallinnaakaan nähnyt Vanhaa kaupunkia pidemmälle, silloin kun vielä Eesti oli matkalistalla usein.

On kyllä mukavaa jos sama matkakortti toimii monella alueella, mutta pikainen huomautus siitä, että Tallinankin alueella voi tosiaan maksaa lähimaksulla. Jos on siis mukana kortti, jossa on lähimaksuominaisuus niin matkan maksaminen on yhtä nopeata kuin matkakortilla.
 
On kyllä mukavaa jos sama matkakortti toimii monella alueella, mutta pikainen huomautus siitä, että Tallinankin alueella voi tosiaan maksaa lähimaksulla. Jos on siis mukana kortti, jossa on lähimaksuominaisuus niin matkan maksaminen on yhtä nopeata kuin matkakortilla.
Pidän tuon mielessä kun seuraavan kerran Virossa käyn. Olisi kyllä vieläkin helpompaa, niin ei tarvitsisi turhaan HSL-korttia hankkia muutamia kertoja varten.
 
Pitääkö paikkansa että Tallinnassa käy busseissa HSL-kortti?

Kuulin tuosta vähän aikaa sitten ja jos käy, miksei voisi käydä myös Nysse-kortti?


Asia on näin juuri. https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2022/03/tallinnan-tarton-ja-helsingin-lippuja-saa-nyt-yhdesta-sovelluksesta

Helsingin ja Tallinnan väli on vain 80 kilometriä. ja onhan HSL-liikenne suurinta suomessa, voisi kattaa kokomaan. Viroilaisten turistien ensikosketus on HSL kun laivalla tulevat, siksi tämä HSL-kortti on validi. toki täällä ring 3 sisällä asuessa, täältä pääsee nopeasti satamaan.
 
Aina ollut ongelma mistä saa lipun, mitä maksaa jne. Korttia vinguttamalla hoituu räpäytyksessä.
Turussa en tuon takia ole käyttänyt bussia, koska se oli mielestäni liian hankalaa.

Pitäisi tietää ennakolta kaikkea - -

Fölimatkat on voinut maksaa lähimaksulla viime vuoden tammikuusta saakka, kolme euroa per kaksi tuntia. Turistiystävällinen ominaisuus on, että yhden päivän matkoista veloitetaan enintään 8 euroa ja viikon matkoista enintään 26 euroa. Eikä mitään esivalmisteluja tarvita.

Hankalaa? Minusta ei.

Lähimaksulla voi myös maksaa kaverin tai kavereiden matkat, kunhan kertoo siitä kuljettajalle ennen kortin piippaamista.

https://www.foli.fi/fi/liput/lähimaksu
 
On kyllä mukavaa jos sama matkakortti toimii monella alueella, mutta pikainen huomautus siitä, että Tallinankin alueella voi tosiaan maksaa lähimaksulla. Jos on siis mukana kortti, jossa on lähimaksuominaisuus niin matkan maksaminen on yhtä nopeata kuin matkakortilla.
Kannattaa kuitenkin huomata, että lähimaksun (ja mobiililiput) hyväksyvä lukija on ainoastaan etuovella (raitiovaunuissakin), kun taas matkakorttia käyttäessä kyytiin voi nousta kaikista ovista (myös busseihin). Vuorokausilippukin pitää näyttää jokaisen nousun yhteydessä uudelleen. Tämä tekee mielestäni matkakortista kätevimmän vaihtoehdon.
 
Kannattaa kuitenkin huomata, että lähimaksun (ja mobiililiput) hyväksyvä lukija on ainoastaan etuovella (raitiovaunuissakin), kun taas matkakorttia käyttäessä kyytiin voi nousta kaikista ovista (myös busseihin). Vuorokausilippukin pitää näyttää jokaisen nousun yhteydessä uudelleen. Tämä tekee mielestäni matkakortista kätevimmän vaihtoehdon.

Toisaalta mitä tarvetta on muutenkaan mennä jostain muusta ovesta sisälle? Jos vain aina kävelee pysäkin etuosaan (mielestäni itsestään selvin paikka missä odottaa), oikea kortinlukija on aina heti oven vieressä, kun nousee sisään.
 
Toisaalta mitä tarvetta on muutenkaan mennä jostain muusta ovesta sisälle? Jos vain aina kävelee pysäkin etuosaan (mielestäni itsestään selvin paikka missä odottaa), oikea kortinlukija on aina heti oven vieressä, kun nousee sisään.

No pysäkeillä, joilla pysähtyy useita linjoja, kuten vaikka Hobujaama tai Helsingin Ylioppilastalo tai Lasipalatsi, on tapanani odottaa vaunua pysäkin keskivaiheilla, sillä en tiedä, pysähtyykö odottamani linjan vaunu pysäkin etuosaan vai jonkun toisen vaunun perään. Tällöin olen lähellä ovea kummassakin tapauksessa, mutta usein se ovi onkin vaunun takimmainen ovi.
 
En huomannut näistä olleen vielä juttua, joten lyhyesti:

Scanian uusi globaali, Kiinassa koritettu Fencer sai yhden ensimmäisistä tilauksista Virosta GoBussilta ja ensimmäiset neljä ovat käytössä jo joulukuusta. Bussista löytyy erilaisia diesel-, kaasu-, hybridi- ja täyssähköversioita.

Lisää luettavaa eri kielillä:

https://www.scania.com/uk/en/home/a...ws/2021/scania-launches-scania-fencer-f1.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Scania_Fencer
https://www.scania.com/ee/et/home/about-scania/newsroom/news/2021/Pressiteade1.html
https://busphoto.eu/vehicle/655621/
https://www.logistikauudised.ee/uud...-soitjatevedu-nelja-taiesti-uut-tuupi-bussiga

Viimeisestä linkistä selviää, että busseja käytetään Harjumaan eteläsuuntaisilla maakuntalinjoilla. Operaattori GoBushan pyörittää maakuntalinjojen lisäksi kaupunkiliikennettä ainakin Narvassa ja Tartossa sekä on FlixBussin paikallinen partneri kaukoliikenteessä.
 
Takaisin
Ylös