- Liittynyt
- 9 Elokuu 2008
- Viestit
- 147
Lisää Volvo hybridejä Tallinnaan http://tallinncity.postimees.ee/3784131/tallinn-ostab-20-volvo-hubriidbussi
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Quide lehdessä myös mainittiin että johdinautoliikenne loppuisi kokonaan Tallinnasta jossain vaiheessa. Tietääkö joku joukkoliikenneasiantuntija syytä tähän.? Solariksen johdinautothan ainakin matkustajien kannalta hiljaisija ja miellyttäviä matkustaa.
Aiemmin on puhuttu, että liikennettä jatketaan pelkillä Solariksilla niiden käyttöiän loppuun ja sitten liikenne lopetetaan, kun uusia ei hankita.
Juuri se onkin se ydinkysymys, että miksi uusia johdinautoja ei hankita Solaristen jälkeen eli miksi Tallinnassa luovutaan kokonaan johdinautoliikenteestä. Tämän kysymyksen jos joku tietää, niin mielenkiinnolla luen vastauksen.
Osa keskustelusta siirtyi (osaksi ihan järkevin perustein) toiseen ketjuun. Alun perin Tallinna perusteli johdinautoista luopumista raitiotien laajentamisella Mustamäeen. Nyttemmin Mustamäen raitiotie onkin jäänyt toteuttamatta ja johdinautoja on linja kerrallaan alettu korvata diesel- ja dieselhybridibusseilla. Joissakin lehtihaastatteluissa TLT:n edustajat ovat olleet epävarmoja, millaisilla busseilla jäljelle jäävät Solarikset aikanaan korvataan. Varmasti kansalaiset ovat Tallinnassa tietoisia siitä, että länsi ja pian koko muu teollistunut maailma suunnittelevat sähköistävänsä tieliikennettään ja tallinnalaiset ovat tekemässä päinvastoin.Juuri se onkin se ydinkysymys, että miksi uusia johdinautoja ei hankita Solaristen jälkeen eli miksi Tallinnassa luovutaan kokonaan johdinautoliikenteestä. Tämän kysymyksen jos joku tietää, niin mielenkiinnolla luen vastauksen.
Huomasinkin juuri käydä "Johdinautot" sivuilla , jossa todettiin sama laajemmin
En ole löytänyt mistään tietoa, että vitonen tai mitään muutakaan Mustamäen linjaa lakkautettaisiin. 9:n lakkauttamista on perusteltu rakennustöillä, eikä tätä perustelua voida vitosen osalta käyttää. Ysin lakkakkauttamisen pitäisi myöskin riittää poistamaan Skodat liikenteestä.Jostain luin, että johdinlinjat 5 ja 9 lakkautetaan tulevana heinäkuun 1 päivänä. Jäljelle jäävät linjat Mustamäen linjat 1 ja 3 sekä Keskusen linja 4, kunnes Solariksista aika jättää. Ensimmäisenä jäljellä jäävistä linjoista lahdataan ehkäpä nelonen?
Uudet Volvot ja Mannit esittelyssä Vapauden aukiolla http://tallinncity.postimees.ee/409...abaduse-valjakule?gallery=98325&image=6590367
Tallinnassa on sellainen perinne, että kalustoparaateja näytetään kansalaisille suurien uushankintojen yhteydessä. Vähän turhaltahan se silloin näyttää, kun esiteltävä kalusto ei juuri nimeksikään poikkea jo olemassa olevasta.Miksiköhän noita esitellään, kun samanlaisia on pilvin pimein kaupungissa?
Ja Suomessa silloin, kun liikenneministeriö päätti pikavuorojen luvista valtakunnallisesti, suuremmat pikavuoroyhtiöt kävivät ajeluttamassa ministeriön väkeä pitkille lounaille, kun taloihin hankittiin uusia tilausajoautoja tai pikavuoroihin hieman normaalista parempaa kalustoa. No tämä pieni detalji nyt ei sinänsä kuulunut Tallinna otsikon alle, mutta..Tallinnassa on sellainen perinne, että kalustoparaateja näytetään kansalaisille suurien uushankintojen yhteydessä. Vähän turhaltahan se silloin näyttää, kun esiteltävä kalusto ei juuri nimeksikään poikkea jo olemassa olevasta.
Kuka muistaa, kun Suomen Turistiauto Oy otti käyttöönsä ensimmäiset matalalattiabussit vuoden 1993 loppupuolella? Silloin STA järjesti matalalattiakaluston vihkiäistilaisuuden Ruskeasuon korjaamolla. Esitteillä oli useita Volvo B10B LE / Carrus City L- ja Scania N113 CLL / Lahti 402 -busseja uunituoreina. Tilaisuus poikkesi sikäli tallinnalaisesta, että Ruskesuon tapahtuma oli tarkoitettu lähinnä medialle ja STA:n (ehkä HKL:nkin) henkilökunnalle.
Aikanaan Paikallisliikenneliiton kalustonäyttellyt järjestettiin tapahtumapaikkakunnan keskeisellä aukiolla. Helsingissä se oli vuosia Senaatintori. Silloinkin näytteillä ollut kalusto oli hyvin usein jokseenkin samanlaista kuin mitä jo liikenteessä kulki. Tallinnan "paraateihin" niitä ei tokikaan voi suoraan verrata. Omasta mielestäni parhaat näyttelyt ovat sellaisia, joissa on esillä kalustoa eri vuosikymmeniltä niin, että vierailijat voivat omin silmin havaita kehityksen kulun.