339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,457
Seuraavaksi herää kysymys siitä, kuinka paljon eri asiakaskuntaa markkinaehtoisen liikenteen ja PSA-liikenteen on palveltava, jotta markkinaehtoinen liikenne ei aiheuttaisi jatkuvaa ja vakavaa haittaa PSA-liikenteelle. Riittääkö, että päätepisteet ovat eri, vaikka olennaisilta osin reitti olisikin päällekkäinen? Tai riittääkö, että aikataulut ovat eri? Vai edellytetäänkö myös, että PSA-liikenne on alimitoitettua, kuten tässä tapauksessa oli. Veikkaanpa, että asia tulee vielä KHO:n ratkaistavaksi. En yhtään ihmettele, jos vaikka OnniBus.com jättäisi nyt reittiliikennelupahakemuksia suurten kaupunkien runkoreiteille, koska siinä olisi kyse kohtuullisen isosta potentiaalista verrattuna esim. Suomen pikavuoroliikenteeseen.
Minusta tässä on mielenkiintoista se, että tuo KHO:n päätös tukee ajatusta sellaisen Olari–Kamppi -linjan perustamisesta, jolla ajatuksella joskus täällä leikittelin. Eli jos tarjotaan vaihdoton ja nopeampi yhteys, kun yhteiskunta tarjoaa vain vaihdollisen ja hitaan, niin palvellaanko siinä osin eri asiakaskuntaa, kuten niitä joille vaihto on erityisen hankala tai jotka muuten vain arvostavat kotioven edestä lähtevää vaihdotonta yhteyttä?