Tuskin. Ei ole todennäköistä, että yksityiset bussit pystyisivät sellaisenaan kilpailemaan HSL-alueella. Tukholmassakaan eivät pystyneet. Todennäköisesti HSL pelkää, että tämän jälkeen aletaan lobata yksityisille busseille oikeutta osuuteen HSL:n subventioista.
En mäkään oikein usko. Mä luulen, että HSL:ssä kuitenkin tiedostetaan se, että kustannustehokkuus etusijalla toteutettu joukkoliikenne ei ole kovin laadukasta, vaan usein matkustaja joutuu vaihtamaan, matka-aika on pitkä, reitti mutkainen ja kulkuneuvo ahdas. Siinä mielessä ei ole kovin vaikeaa tarjota privabussilla tuotetta, joka on laadukkaampi kuin HSL-liikenne. Se varmaan hiertää kuntayhtymää ja parhaimmillaan lakimuutos pakottaisi HSL:n parantamaan omaa tuotettaan. Se on tietysti vaikeaa, kun se on kuntien päättämillä suurhankkeilla juuri pakotettu vaihtoihin ja kalliisiin lippuihin.
Mutta privatuotteen saaminen hinnaltaan riittävän houkuttelevaksi onnistuu vain harvoin – ja jos se jossain onnistuisi, se vaatisi sellaista aluetta, jossa joukkoliikenteen pakkokäyttäjiä on vähän, mutta käyttäjiä silti paljon. Silloin ollaan käytännössä ratikkavyöhykkeellä, ja privabussin kilpaileminen ratikan kanssa taas ei vaikuta todennäköiseltä, koska ratikoista tykätään kovasti, matka-ajat ovat joka tapauksessa aika lyhyet ja keskustan pääväylien bussikaistat tukkoisia.
Meillä kuitenkin taitaa karu todellisuus olla sellainen, että suurelle osalle joukkoliikennematkustajista joukkoliikenne ei ole tietoinen valinta vaan välttämättömyys, ja silloin kyse on usein siitä, että tulotaso ei anna mahdollisuutta muihin ratkaisuihin. Silloin se laadukkaampi privabussikaan ei voisi olla juuri HSL-matkaa kalliimpi. Kun länsimetro vielä tuo mukanaan tariffirajan siirtymisen metron päätepysäkille, niin privabussin voi olla vaikea pärjätä hintakilpailussa – toisaalta jos HSL-lippujen hinnat nousevat tasaista 7 % tahtia tilanteessa, jossa inflaatio on nollassa tai sen alle, niin saattaa käydäkin niin, että privabussi voisi päräjätäkin, jos löytyy sopiva kohde tariffirajan väärältä puolen, läheltä rajaa. Esimerkiksi nyt vaikka niin, että kerätään porukka parilta pysäkiltä Kivenlahdesta ja kiidetään sitten suoraan Länäriä Kamppiin.
Kyllä itsekin mieluummin matkustaisin jatkossakin Kampista Tapiolaan bussilla katsellen ikkunasta merellisiä maisemia kuin istuen tunnelimetrossa vältellen vastapäisen matkustajan katsekontaktia. En kuitenkaan jaksa uskoa että tällaista markkinaehtoista bussiliikennettä tullaan Länärillä näkemään koska sehän veisi pohjan pois koko HSL:n toiminnalta.
Ekaan virkkeeseen "joo" ja tokaan "väärin argumentoitu". Mäkään en välttämättä pidä todennäköisenä, että Länärillä tullaan näkemään ainakaan pitkäkestoista, vakiintuvaa markkinaehtoista bussiliikennettä. Mutta syy ei ole se, että se liikenne veisi HSL:ltä pohjan pois vaan syy on se, että bussiliikenteen kustannustasolla se on vaikeaa saada hinnaltaan kannattavaksi.
Tapiola on vähän huono esimerkki, koska matka-ajassa ei sinne olisi vielä suurta eroa. Parhaita esimerkkejä voisivat olla ehkä Olari tai Kivenlahti: ollaan lähellä motaria, liian kaukana metrosta jotta sinne voisi kävellä eli liityntäbussin armoilla ja väkeä on suht paljon. Privabussi on helppoa saada nopeammaksi ja mukavammaksi, mutta kilpailukykyyn kuuluvat myös vuoroväli, liikennöintiajat ja hinnat. Jos tarjotaan vain työmatkaliikennettä, niin autoilija jatkaa autoiluaan ja pakkokäyttäjä jatkaa HSL-liikenteen käyttöä, koska hän tekee todennäköisesti muitakin kuin vain työmatkojaan sillä kuukausilipullaan. Privabussi on todellinen vaihtoehto vain, jos matkustaja tekee joukkoliikenteellä vain työmatkat ja tuo yksi linja sattuu niihin sopimaan tai jos privabussi kykenee tarjoamaan riittävän palvelutason ja jopa jatkoyhteyksiä.
Julkisen tuen ohjaaminen markkinaehtoiseen on mahdollista yleisellä säännöllä, joka nimenomaan on yleinen eli sitä ei voi rajata esim. vain tietyille lähdöille. Viranomaisen kannalta se on arvaamaton, koska silloin tuen maksimimäärää ei ole mitenkään rajattu.
Merkitseekö tämä siis sitä, että tällaisessa mallissa kuka tahansa liikennöitsijä saisi vakiokorvauksen, jos ajaisi yleisölle avointa liikennettä? Ihan sama missä ajetaan ja milloin jne? Esim. vaikka vakiokorvaus per lähtö tai per kilometri?
Jos näin, niin tuossa ei todellakaan ole mitään järkeä. Mutta rahaa sillä tietysti voisi tehdä ajamalla tyhjällä ikivanhalla bussilla ympyrää jossain pk-seudun metsäteillä yhden miehen firmana.