Hetkinen...minkäs vuoksi Kaaleppi73:n nimimerkin alla lukee "Suljettu tunnus"?
Onko keskustelun aihe liian arka tälle foorumille ja missä on lueteltu täällä kielletyt aiheet? Olisi hyvä tietää etukäteen...
Kaksoistunnus. Lisäksi trollausta.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Hetkinen...minkäs vuoksi Kaaleppi73:n nimimerkin alla lukee "Suljettu tunnus"?
Onko keskustelun aihe liian arka tälle foorumille ja missä on lueteltu täällä kielletyt aiheet? Olisi hyvä tietää etukäteen...
En usko, että kaatuu, koska se on myötätuulessa. Ainoat vastustajat ovat yksityiset linja-autoyritykset ja korkeintaan kourallinen ympäryskuntien konservatiivipoliitikkoja.Jäin itse pohtimaan, että mikä pahin mahdollisuus, jos Rainion ehdotusta ei hyväksytä. Onkohan mahdollista, että koko hanke kaatuu, kun se vaikuttaa kovasti olevan vastatuulessa.
Ongelmahan on ollut, että riski liikenteen ylläpidosta ja parannuksista on ollut liikennöitsijällä jolloin kulkumuoto-osuutta ylläpitäviin tai kasvattaviin toimenpiteisiin ei ole ollut riskinottokykyä ja lipputuki on ohjannut mm. kierteleviin reitteihin joilla pyritään kokoamaan tehokkaasti tuetut matkustajat.
Oikea ja realistinen tavoite sekä Tampereen että Turun naapurikunnissa että nk. keskisuurissa kaupungeissa on joukkoliikenteen käytön 2-4 - kertaistaminen nykyisestä. Tämä ei tietystikään tarkoita joukkoliikenteen liikennöinnin brutto- eikä nettokustannuksien lisääntymistä nykyisestä 2-4 kertaisiksi kun samalla reitit ja aikataulut suunnitellaan rationaalisesti ja käytetään mm. suuremman kaluston, pikareittien ja liikenne-etuuksien hyödyt tehokkaasti. Mutta totta kai panostus joukkoliikenteeseen maksaa..
Merkittävä hyötyjä joukkoliikenteeseen panostamisesta ovat liikennöitsijät ja heidän henkilökuntansa.
Tampereen linja 11 on kaupungin sisäinen linja Härmälä (Pirkkahalli) – Keskustori – Rahola – Kalkku. Millä perusteella kaupungin ulkopuoliset tahot olisivat voineet puuttua ko. linjan perustamiseen?
Kuntalippusopimuksen (taitaa olla Tampereelta käytetyltä nimeltään yhteistariffisopimuksen) tuottamat tulot ovat nykyisin yksi keskeinen osa Tampereen seutuliikenteen tulonmuodostusta, jonka kautta Tampereen kaupunki tukee seutuliikennettä. Mutta kuntalippusopimus ei ole mikään peruste kieltää Tamperetta perustamasta tarpeellista lisälinjaa.
Oikea ja realistinen tavoite sekä Tampereen että Turun naapurikunnissa että nk. keskisuurissa kaupungeissa on joukkoliikenteen käytön 2-4 - kertaistaminen nykyisestä. Tämä ei tietystikään tarkoita joukkoliikenteen liikennöinnin brutto- eikä nettokustannuksien lisääntymistä nykyisestä 2-4 kertaisiksi kun samalla reitit ja aikataulut suunnitellaan rationaalisesti ja käytetään mm. suuremman kaluston, pikareittien ja liikenne-etuuksien hyödyt tehokkaasti. Mutta totta kai panostus joukkoliikenteeseen maksaa..
Mutta totta kai panostus joukkoliikenteeseen maksaa..
Nykyjärjestelmässä on pielessä se, että se on epäyhteensopiva Palvelusopimusasetuksen kanssa. Tätä pakoon ei päästä, ellei erota EU:sta. Eikä sittenkään, koska toimenpidettä ei ehdittäisi millään tehdä ennen PSA:n voimaantuloa.
Konkreettinen nykymallin ongelma on mm. se, että linjan 16 päättäri joudutaan pitämään Holvastissa Kangasalan kuntarajan pinnassa, vaikka potentiaalia käyttäjille olisi Vatialassa asti.
Valitettavasti taloudellinen tilanne ja tämä lakiuudistuksen väkisin käytäntöön paneminen saattaa näkyä aika selvästi tulevissa liikennelupahakemuksissa.
Lipputuki ei todellakaan ole ohjannut kierteleviin reitteihin. Jos sinulla on 10 asikasta, joista n. puolet menee paikkaan A ja toiset paikkaan B, niin suurella todennäköisyydellä tehdään reitti A:n kautta B:n tai toisinpäin.
Valitettavasti yleensä jonkin asian 2-4 kertaistaminen tarkoittaa 4-16 kertaisia kustannuksia.
Hurja oletus, että jo nykyiselläänkin optimoidut reitit ja aikataulut voitaisiin tehdä vielä niin tehokkaiksi, että matkustusmäärää saataisiin nostettua 2-4 kertaisesti
Lakiehdotuksen mukaisessa joukkoliikenteen panostamisessa voittajia taitavat valitettavasti olla vain sijoittajat ja suurimpien joukkoliikenteen harjoittajien johtajat.
Miten se hyödyttää henkilökuntaa, jos kilpailutuksen myötä firma joutuu pistämään x-kuljettajaa ja mekaanikkoa kilometritehtaalle?
Mikko Laaksonen ei taida tietää, mitä liikennöitsijät saavat keskimäärin Tampereen kaupungin korteilla maksavisat asiakkaista korvausta? Vastaus on n 0,50 €/leimaus.
Kyllä JOLI:ssa tiedetään, että kustannukset ovat merkittävästi suurempia, kuin nykyjärjestelmässä. Ei niitä "hintalappuja" uudelle järjestelmälle muuten pyrittäisi pitämään niin epämääräisinä ja piilossa.
Ensinnäkin, jos joukkoliikennelakia ei saada voimaan, tuettuun tai yksinoikeuksia nauttivaan joukkoliikenteeseen sovelletaan EU:n palvelusopimusasetusta joka on sellaisenaan Suomessa 3.12.2009 voimaan tuleva laki.
Nykyinen liikennelupajärjestelmä päättyy 3.12.2009. Joukkoliikennelakiehdotuksessa on toki nykyisten liikennelupien muuttaminen siirtymäajan liikennöintisopimuksiksi, mutta ne eivät ole sama asia kuin liikenneluvat.
Lipputuki on ohjannut juuri tuon mekanismin kautta kierteleviin reitteihin, kun reitti kannattaa tehdä ensisijaisesti tuettujen matkustajien, esimerkiksi koululaisten tarpeisiin. Lienee tarpeetonta väittää, että esimerkiksi Nokialla tai Ylöjärvellä ei olisi kierteleviä reittejä, jotka olisi optimoitu juuri tuettujen matkustajien mukaan.
Ihan yksinkertainen esimerkki. Nykyisin esimerkiksi Tampereen vieressä olevia kahta lähitaajamaa A ja B palvelee nykyisin vanhaa maantietä 40 minuuttia kulkeva reitti 10 minuutin välein normaalibusseilla (mitoituskapasiteetti 50 matkustajaa), eli kapasiteetti on ruuhkan suuntaan 6 x 50 = 300 matkustajaa / tunti. Kustannukset ovat 40 aikayksikköä (kuljettaja, auto) ja 40 matkayksikköä (polttoaine, huolto ym).
Joukkoliikenneviranomaisen perustamisen jälkeen kapasiteetti 2,8 kertaistetaan seuraavasti:
- Otetaan käyttöön telibussit, mitoituskapasiteetti 70 matkustajaa
- A:sta ajetaan B:hen ja B:stä edelleen moottoritietä Tampereelle 10 min välein, matka-aika 35 minuuttia
- B:stä ajetaan vanhaa maantietä Tampereelle 10 min välein, matka-aika 25 minuuttia.
Kapasiteetti on ruuhkan suuntaan 12 x 70 = 840 matkustajaa / tunti.
Kustannukset ovat noin 60 aikayksikköä ja 65 matkayksikköä. (Matkayksiköt hallitsevat).
Käytännön kokemus Turusta ja Tampereelta on, että telibussin pääoma- ja liikennöintikustannukset ovat tilaajan kannalta samat kuin tavallisenkin.
Esimerkissä tarjotaan 2,8 kertainen paikkatarjonta A:sta ja B:stä yhteensä, B:stä kaksinkertainen vuorotarjonta ja A:sta 5 min lyhyemmät matka-ajat, mutta kustannukset ovat ajan osalta vain 1,5 kertaiset ja matkan osalta 1,625 kertaiset. Jos matkamäärät lisääntyvät kapasiteettia vastaavasti, aikakustannus matkaa kohden on 53,5% aikaisemmasta ja matkakustannus 58% aikaisemmasta. Jos edeltävä tilanne oli itsekannattava, uusi tilanne on 2,8 kertaisella matkustuksella itsekannattava lipunhinnalla, joka on noin 55% entisestä.
Laskelma on periaatteellinen mutta tähän tapaan olen ajatellut palvelutasoa parannettavan Tampereen ja Turun lähialueella.
Jos matkamäärät lisääntyvät kapasiteettia vastaavasti,
Kovasti ihmettelisin, jos Tampereen seudun perinteiset liikennöitsijät eivät pärjäisi kilpailutuksissa.
Katso yllä. Jos liikennesuoritteet 1,5 - 1,6 kertaisetaan, kuljettajia ja mekaanikkoja tarvitaan 50-60% enemmän jos toiminta on nyt tehokasta.
Jos liikennettä lisätään, kustannukset JA tulot lisääntyvät. Uuden tarjonnan kustannukset ja tulot voidaan laskea vasta, kun tämän työn tekemisestä on sovittu kuntien kesken. Sen perusteella, mitä selvityksiä on tehty, tarjonnan lisääminen toki maksaa, mutta ei mitenkään kohtuuttomasti.
Tuotantokustannuksethan eivät muutu miksikään, vaikka siirrytään liikennelupamallista joko käyttöoikeussopimuksiin tai tilaaja-tuottajamalliin. Kaikki viittaa siihen, että suoritteiden kustannukset ovat kaikissa malleissa jokseenkin samat eli nykyinen linjalupaliikenne on kustannustasoltaan jokseenkin sama kuin esim. Turun ja YTV:n kilpailutettu liikenne.
Tilaamisen kustannukset eivät merkittävästi nouse.
Käytännössä tarkoitin tuolla sitä, että jos/kun firma häviää kilpailutuksen, eikä yhtiöllä ole enää tarvetta tietylle määrälle henkilökuntaa, se irtisanotaan. Miten siis kilpailutus hyödyttää henkilökuntaa, jos kilpailutuksen myötä työpaikan pysyvyys tulee olemaan aina epävarma? Mieti tarkasti myös sitä, miten muut työnantajat suhtautuvat niihin, jotka joutuvat irtisanottavien listoille? Mitä se kertoo heistä työntekijöinä? Miltä se tuntuu työntekijästä?
Todennäköisesti edellisen liikennöijän entisen henkilökunnan palkkaaminen on tällaisessa tilanteessa erittäin houkutteleva vaihtoehto.
Käsittääkseni YTV-alueella se on jopa velvoite. Sitä en tiedä, tuleeko työntekijät silloin palkata vanhoina työntekijöinä; voisiko joku valaista?
Näiden näkemysten varassa rakennetaan joukkoliikennettä, joka palvelee ainoastaan pakkokäyttäjiä ja heitäkin niin huonosti kuin mahdollista.
On; ns. Lonka-sopimus, joka saatiin aikaan talven 1998 suuren joukkoliikennelakon jälkeen.Käsittääkseni YTV-alueella se on jopa velvoite. Sitä en tiedä, tuleeko työntekijät silloin palkata vanhoina työntekijöinä; voisiko joku valaista?
Käsitykseni mukaan silloin kun turvaudutaan tähän irtisanomisperusteeseen, ei sen rinnalla ole sallittua käyttää muita kriteerejä irtisanottavien valinnassa kuin nimenomaan se, keitä kyseiset tuotannolliset ja/tai taloudelliset syyt koskevat.
Palvelusopimusasetus, jota sovelletaan niin kuin sitä tulkitaan. Tulkintoja siitä on useita. Mikä on totuus.
Eli joukkoliikenteen olisi pitänyt unohtaa koululaiset ja olla vastaamatta linja-automatkustamiseen sitoutuneiden asiakkaiden, bussikortin ostaneiden ihmisten palvelu? Edelleenkin, jos asiakkaita on se kourallinen joka juuri ja juuri kannatta kuljettaa, niin kyllä ne viedään yhdellä kiertelevällä reitillä eikä tehdä hommasta kannattamatonta ajattamalla niitä kahdella eri vuorolla/autolla.
Mikä mahdollinen tekijä aiheuttaisi sen, että yhteiskuntavetoinen (suunnittelema) joukkoliikenne aiheuttaisi sen, että mikäli tarjontaa kasvatettaisiin tuo 2,8 kertaiseksi, että matkustajamäärä regoisi siihen mitenkään?
Aika optimistista ajatella, että suuret yhtiöt pysyisivät nätisti poissa Tampereelta täysin kilpailutetussa tilanteessa
Mihinkäs sitten kilpailutusta ylipäätään tarvitaan, jos samat yhtiöt aina voittavat samat linjat?
Säästetään ja poistetaan yhteiskunnan byrokraattinen, keinotekoinen suunnitteluelin ja palautetaan suunnittelu takaisin yrityksille.
Hyvä muistaa: kustannukset nousevat AINA enemmän kuin tuotot liikenteen lisäämisessä.
Luonnollisesti tilaajaorganisaation luominen maksaa oman hintansa.
On mielestäni aivan turha väittää, että kilpailutus parantaisi liikennöitsijöiden tai työntekijöiden asemaa.
On mielestäni aivan turha väittää, että kilpailutus parantaisi liikennöitsijöiden tai työntekijöiden asemaa. Nykyisin tuottoisan monopoliliikenteen muuttuessa kilpailutetuksi liikennöitsijöiden katteet romahtavat, vaikka he voittaisivatkin liikenteen. Työntekijöille seuraa työpaikan vaihdoksia tai ainakin riskejä siitä ja vaikka työpaikka olisikin turvattu kilpailutuksen yli, voi olla, että kodin vieressä oleva työnantaja vaihtuu 50 km päässä olevaan. Kilpailutus on perusteltava sillä, että yhteiskunnan kannalta monopoli ei ole kokonaisedullinen, vaan siinä voittavat vain monopoliyritykset ja niiden työntekijät.
Tämä ei koskaan ole oikein avautunut. Nähdäkseni yksityiset liikennöitsijät tuottavat varsin hyvää ja kustannustehokasta joukkoliikennepalvelua tällä hetkellä Tampereen ympäryskunnissa.
Toisaalta onhan se niinkin kuin Mikko Laaksonen sanoo: jos kilpailutuksella onnistutaan kasvattamaan joukkoliikenteen kysyntää, tarjontaa ja kannattavuutta, niin se kyllä takaa paremmin töitä kuljettajille tulevaisuudessakin.