Pietarissa muuten on laaja johdinautoverkkokin, eikä se tilannetta mitenkään auta. Pietarin koko liikenne on kaaoksessa, ja se johtuu joukkoliikenteen pääjärjestelmän eli raitiotien voimakkaasta näivettämisestä. Lakkauttamalla raitioteitä pintaliikenteen kapasiteetti on alentunut erittäin voimakkaasti. Autoilun osuus liikenteessä on kasvanut, metron osuus on noussut hieman, mutta saavuttanut maksiminsa ja myös taksibussien osuus on kasvanut. Bussien osuus on laskenut ja raitovaunujen osuus laskenut voimakkaasti.
Kyllä Pietarissa joukkoliikenteen pääjärjestelmä on ollut jo pitkään metro- ja lähijunat. Raitiotiet ovat syöttäneet liikennettä näille.
Pietarin keskustan pintaliikenne on ruuhkautunut niin pahoin, ettei pinnassa voida keskustassa liikennöidä kunnolla. Ruuhkat aiheuttavat sekä jalankulkijat että autot. Itse asiassa jalankulkijat taitavat olla jopa autoja pahempi ongelma pintajoukkoliikenteelle. Kaduilla liikkuu niin paljon kävelijöitä, että ydinkeskustassa ei pintaliikenne voi toimia.
Vähän sama tilanne kuin Lontoossa ja New Yorkissa. Suurilla alueilla jalankulkuvirrat muistuttavat Helsingin Kaivokatua tai Mannerheimintietä Lasipalatsin ja Stockmannin välillä, jos jalankulkijoita on valtavasti he ovat toki etusijalla liikenteessä.
Liikennejärjestelmän kokonaiskapasiteetti on laskenut, mutta liikenteen kysyntä luultavasti on noussut. Kokonaiskapasiteetin lasku johtuu siitä, että on siirrytty tehottomampiin liikennemuotoihin, eli autoihin, taksibusseihin ja busseihin. Bussien käyttövoimalla ei ole tässä merkitystä.
Siirtymää on käsittääkseni keskustassa sekä tehokkaampiin (metro ja kävely) että tehottomampiin (henkilöauto ja pikkubussi). Neuvostoaikaiset ratikat olivat bussin kokoluokkaa, joten niiden korvaaminen busseilla ei kapasiteettiin paljon vaikuta.
Viimeksi muokannut moderaattori: