Vs: Johdinautot
Jaa koko järjestelmän kattava lakko on nyt tyypillinen vika, jota vastaava bussiliikenteessä on yksittäisen vaunun hajoaminen?
Raideliikenteessä ensimmäinen tavoite on hankkia ja huoltaa vaunut sellaisiksi, että vaunu ei hajoa. Tämä on kannattavaa, koska teräspyörillä mekaaninen kulutus on hallitumpaa ja sallitut painot suurempia. Nykyaikainen sähkömoottorivoimalinja yhdistettynä teräspyöriin on tukeva ja naurettavan pitkäikäinen. Tämä on toteutunut eristetyssä junaliikenteessä ja raskaammin kuluva raitioliikennekin pärjää hyvin.
Ei ole raitioliikenteen vika, ettei Helsingissä käytetä kaksipuolisia vaunuja ja syväuraisia vaihteita. Tai että muuta liikennettä ei suitsita tehokkaasti pois raitioliikenteen tieltä. Raitioliikenteessä, jossa todennäköisin katkos on muu liikenne, joustavuutta saa helposti tekemällä järjestelmä puolenvaihtoja tukevaksi. Syväuraiset, loivat puolenvaihtovaihteet eivät kuluta vaunuja.
Jaa koko järjestelmän kattava lakko on nyt tyypillinen vika, jota vastaava bussiliikenteessä on yksittäisen vaunun hajoaminen?
Raideliikenteessä ensimmäinen tavoite on hankkia ja huoltaa vaunut sellaisiksi, että vaunu ei hajoa. Tämä on kannattavaa, koska teräspyörillä mekaaninen kulutus on hallitumpaa ja sallitut painot suurempia. Nykyaikainen sähkömoottorivoimalinja yhdistettynä teräspyöriin on tukeva ja naurettavan pitkäikäinen. Tämä on toteutunut eristetyssä junaliikenteessä ja raskaammin kuluva raitioliikennekin pärjää hyvin.
Ei ole raitioliikenteen vika, ettei Helsingissä käytetä kaksipuolisia vaunuja ja syväuraisia vaihteita. Tai että muuta liikennettä ei suitsita tehokkaasti pois raitioliikenteen tieltä. Raitioliikenteessä, jossa todennäköisin katkos on muu liikenne, joustavuutta saa helposti tekemällä järjestelmä puolenvaihtoja tukevaksi. Syväuraiset, loivat puolenvaihtovaihteet eivät kuluta vaunuja.