Junahavaintoja 2011

21.5.2011

On tullut huonosti seurattua havaintopalstoja, joten ei ole tietoa havainnon harvinaisuudesta, mutta; Lauantai-iltana peräyteltiin IC:tä Psla:n kautta kohti Ilmalaa. Myös Sm5 näkyi liikkeellä tuota tietä.

Remppaavat huoltoraiteita, ja ajoittain on molemmat raiteet suljettu liikenteeltä. Tällöin seuraavaksi fiksuin reitti on Pasilan alapihan kautta laskumäen vierestä Ilmalan ratapihalle.
 
Kolmas vihertynyt Sm4 (6325) oli tänään 27.5. ainakin H-junassa, joka saapui Helsinkiin klo 15.12.

Vihreät Ed-vaunut lisääntyvät myös. Toinen yksilö on 28052 (5.11).

Kuusivaunuisesta IC-rungosta saattaa nyt olla jo kolme vaunua vihreitä. Vai onko joku nähnyt rungon, jossa olisi neljä kuudesta vihreitä? Tämä on kyllä täysin mahdollista. Viisikään ei ole mahdotonta, mutta kuutta saadaan odottaa pitkään. Toisaalta esim. IC 104 20.5. oli seitsenvaunuinen ja kokopunavalkoinen.
 
1.6.

Helsingistä kello 15:21 K-junaan tuli tekninen vika Pukinmäessä, juna päätettiin tyhjentää ja ajattaa Tikkurilan vitos raiteella. Kello 15:25 I-juba hajosi Pukinmäkeen myöskin. Päätettiin tyhjentää ja saatiin liikkeelle ja ajettiin Tikkurilaan vitoselle kääntymään. Sieltä koko pötkö ilmeisesti varikolle. Klo 15:31 K-juna vaihdettiin N-junaksi (ajoi kyllä K-tunnuksilla, eikä sen junan matkustajille ilmoitettu mitään, osa ihmetteli miksi pysähtyi Käpylä, Pukinmäki, Tapanila), junana oli kolmiyksikköinen sm4 joka oli ihan täynnä. Tarkastajat eivät halunneet tulla Malmilta kyytiin

31.5.

Klo 20:17 I-juna Tikkurilasta peruttiin, syynä oli Helsingistä tullessaa Pukinmäessä ilmennyt tekninen vika. Juna ajettiin tyhjänä Tikkurilan kolmoselle, josta lähri takaisin Helsinkiin. Klo 20:10 K-juna Tikkurilasta: Sain konduktöörin avulla junan pysähtymään Tapanilassa.

Kaikissa hajoinneissa oli Sm1-yksikkö ekana yksikkönä. Kaikki eivät siis hajonnet Pukinmäen asemalle mutta Pukinmäen läheisyydessä. Silkkaa sattumaa, vai jokin outo vika radassa?
 
Su 5.6.

Pendolino 8 Joensuusta Helsinkiin ajettiin kahdella yksiköllä, joista toinen oli vihreä ja toinen punainen.
 
6.6.

Näköjään Keravan kaupunkiradallakin muutoksia, mm. K-juna kello 19:11 Helsingistä ajetaan kahdella Sm5-yksiköllä ja lisäksi näytöissä näkyy että ajetaan kuin N-juna? Miksi näin, normaalisti nämä I-junat vaikuttavat kulkevan. I-junana Sm4, lähdössä 19:01. Eli ei näytä olevan arkisin enään Sm5:t pelkästään Vantaankosken ja Leppävaaran suunnalla. Enemmän myös matalalattiavuoroja I- ja K-junissa.
 
Viimeksi muokattu:
6.6.

Näköjään Keravan kaupunkiradallakin muutoksia, mm. K-juna kello 19:11 Helsingistä ajetaan kahdella Sm5-yksiköllä ja lisäksi näytöissä näkyy että ajetaan kuin N-juna? Miksi näin, normaalisti nämä I-junat vaikuttavat kulkevan. I-junana Sm4, lähdössä 19:01.

Tuon kahden Sm5-yksikön K-junan olisi ymmärtänyt jos esim. 19.01 lähtenyt I-juna olisi peruttu, mutta jos se kerran lähti aikataulun mukaan niin tuntuu oudolta miksi tuo 19.11 K-juna olisi ajettu N-junana? Olitko muuten siinä 19.11 lähteneessä K-junassa, eli tiedätkö ajettiinko todellakin N-junana?
 
6.6.

Näköjään Keravan kaupunkiradallakin muutoksia, mm. K-juna kello 19:11 Helsingistä ajetaan kahdella Sm5-yksiköllä ...
Kahden Flirtin muodostamia K-junia näkyi myös sekä aamu- että iltaruuhkassa. Onko tällainen kokoonpano voimassa vain kesäaikataulujen ajan, kun I- ja K-junien vuoroväli on 15 min vai onko näitä tupla-Flirttejä tarjolla myös elokuun puolivälin jälkeenkin aikataulujen taas normalisoituessa 10 min vuoroväliin?
 
Tuon kahden Sm5-yksikön K-junan olisi ymmärtänyt jos esim. 19.01 lähtenyt I-juna olisi peruttu, mutta jos se kerran lähti aikataulun mukaan niin tuntuu oudolta miksi tuo 19.11 K-juna olisi ajettu N-junana? Olitko muuten siinä 19.11 lähteneessä K-junassa, eli tiedätkö ajettiinko todellakin N-junana?

Menin I-junalla normaalisti Tapanilaan. Sinne jäin odottamaan, josko sieltä se tulisi, mutta ajoikin koko pötkö ohi. Hauskinta tässä kuitenkin on se että Helsingin ja Pasilan asemien asemien niissä uusissa isoissa laiturinäytöissä pyöri koko ajan teksti että olisi N-juna, eli linjatunnus N näkyi sekä että ajettaisiin kuin N-juna, sama ruotsiksi ja englanniksi. Itse junassa tunnukset K. Tapanilassa kuitenkin näkyi ja kuului kuulutukset "Varokaa ohittavaa junaa raiteella 3… jne…". Eli jokin häiriö oli kyllä tuossa nytten kun kuiteniin Helsingin ja Pasilan aseman näytöt näyttivät. Ja myös se ihmetyttää kun vielä noin myöhään ajettiin tupla flirtit. Video muuten tuosta tupla-flirtin Tapanilan aseman ohituksesta huomenna aamulle ennen kymmentä youtubeen.

---------- Viesti lisätty kello 22:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:56 ----------

Kahden Flirtin muodostamia K-junia näkyi myös sekä aamu- että iltaruuhkassa. Onko tällainen kokoonpano voimassa vain kesäaikataulujen ajan, kun I- ja K-junien vuoroväli on 15 min vai onko näitä tupla-Flirttejä tarjolla myös elokuun puolivälin jälkeenkin aikataulujen taas normalisoituessa 10 min vuoroväliin?

Tuosta en ole ihan varma onko normaalia... Pitääpä seurata tuota asiaa. Kuitenkin I- ja K-junan vuoroista ruuhka-ajan ulkopuolella melkein puolet on muutettu matalalattiakalustoksi. Talvi aikatauluilla oli ainoastaan iltaruuhkassa yks kappale 3xSm4 pötkö, joka ajoi K-junana.
 
6.6.2011

Illan kaksi viimeistä A-junaa hoidettiin suunnitellusti matalalla kalustolla, tässä tapauksessa Sm5-kalustolla.

Kaksi viimeistä M-junaa hoidettiin suunnitellusti siten, että 23:03 lähtö Hki C:stä hoitui matalana (Sm4 6323/6423) ja lähtö 23:33 korkeana (Sm2 6076 / Eioc 6276 + Sm1 6044 / Eio 6244). Iltasella Huopalahden suunnan kaupunkiradalla matalaa kalustoa oli ajossa sangen paljon verrattuna vanhoihin aikoihin.
 
6.6.2011

Illan kaksi viimeistä A-junaa hoidettiin suunnitellusti matalalla kalustolla, tässä tapauksessa Sm5-kalustolla.

Kaksi viimeistä M-junaa hoidettiin suunnitellusti siten, että 23:03 lähtö Hki C:stä hoitui matalana (Sm4 6323/6423) ja lähtö 23:33 korkeana (Sm2 6076 / Eioc 6276 + Sm1 6044 / Eio 6244). Iltasella Huopalahden suunnan kaupunkiradalla matalaa kalustoa oli ajossa sangen paljon verrattuna vanhoihin aikoihin.

Mistä VR on saanut lisää matalalattiakalustoa kun Huopalahden Ja Tikkurilan suunnilla on kuitenkin lisättyä matalalattiavuoroja. G-junista poistettu? R- ja Z-junia lyhennetty? H-junista otettu loputkin Sm4:t pois? Ainakin taitaa olla myös kaikki Sm5:t ajossa.

7.6.

Sm4 6319/6419 + 6325/6425, molemmat vihreinä ajeli yhtenä pötkönä vähän aikaa sitten I-junana Tikkurilaan päin. Ensimmäinek kerta kun olen nähnyt kokonaan vihreän Sm4-pötkön (yksi yksikköisiä ei siis lasketa).
 
Viimeksi muokattu:
Mistä VR on saanut lisää matalalattiakalustoa kun Huopalahden Ja Tikkurilan suunnilla on kuitenkin lisättyä matalalattiavuoroja. G-junista poistettu? R- ja Z-junia lyhennetty? H-junista otettu loputkin Sm4:t pois? Ainakin taitaa olla myös kaikki Sm5:t ajossa.
Sm5-kalustoa taitaa olla hieman enemmän ajossa verrattuna kevääseen ja iltaisin myöhään matalien lähtöjen lisääminen hoituu tietysti ajamalla vitosilla entistä pidempään. Eiköhän neloset itse asiassa ala vähetä kaupunkiradoilta, kun vitosia tulee aina vain uusia liikenteeseen.
 
7.6

Tänään aamupäivällä havaitsin Sm5:a seuraavasti:

A-linjalla 1 Sm5 yksikkö
M-linjalla 2 Sm5 yksikköä
Kaisaniemen puiston kupeessa raiteella 1 seisoi peräkkäin kaksi Sm5 yksikköä, näitä ei oltu kytketty toisiinsa.
Voi olla että kuudeskin yksikkö oli liikenteessä mutta siitä en tehnyt havaintoa.
 
Talvi aikatauluilla oli ainoastaan iltaruuhkassa yks kappale 3xSm4 pötkö, joka ajoi K-junana.
Pieni tarkennus/pilkunviilaus: Itse asiassa talviaikataulujen aikaan ajoi myös aamuruuhkassa yksi 3xSm4 pötkö. Lähti muistaakseni Keravalta joskus klo 07.00 jälkeen K-junana kohti Helsinkiä. ;)
 
10.5.

Vielä ilta kymmenenki jälkeen oli liikkellä 2 sm5-yksikköä N-junina, toinen oli ainakin 06,toista en nähnyt.
 
10.5.

Vielä ilta kymmenenki jälkeen oli liikkellä 2 sm5-yksikköä N-junina, toinen oli ainakin 06,toista en nähnyt.
Samoin kaksi viimeistä A-kierrosta meni Sm5:silla. Huopalahdesta klo 22:54 Hkiin lähtenyt M-juna meni myös Sm5-kalustolla.

Lauantaina 11.6. A-junissa näkyi Sm5 04, M-junissa taas 03 ja 06. N-puolella havaitsin yksiköt 02 ja 05.
 
Takaisin
Ylös