Junahavaintoja 2011

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2011

17.7.
Miten samaan aikaan kulki I- ja N-junia? Ainakin klo 17->19 kulki joka toinen juna N joka toinen I. VR.fi:n liikennetiedotteissa eikä asemallakaan lukenut mitään.

Kesäviikonloppuisin (la klo 19 - ma klo 5) yksi kaupunkiradan raide kerrallaan on suljettu liikenteeltä Tikkurilan ja Korson välillä. Sulku johtuu Hiekkaharjun ja Koivukylän välillä tehtävistä Kehäradan liittymän rakennustöistä. N-junat liikennöivät tällöin 30 minuutin välein ja puuttuvat N-junat ajetaan I-junina Helsingistä Tikkurilaan.
 
No mikäs nyt joissakin Flirteissä (ainakin 05 ja 06) tai kuljettajassa on, kun ajelevat tuolla noin K-tunnuksilla, vaikka ovat N-junia ja pysähtyvät N-junan tavoin? Matkustin tänään keskustasta kotiin N-junalla (Sm5 05), Helsingissä tunnuksena K. Kun juna oli lähtenyt liikkeelle, huomautin konduktöörille asiasta joka sanoi ilmoittavansa kuljettajalle, Oulunkylässä vasta tunnukset vaihtu, ja kuului jopa kuulutukset "Hyvät matkustajat, tämä on N-juna Keravalle..." jne. Sen jälkeen heti perään jo menneet asemat. Helsingissä kuulutettiin K-junaa. Sama juttu juuri vähän aikaa sitten Sm5 06:ssa, paitsi että tunnukset vaihtuivat Malmilla N:ksi, mutta Tapanilassa olivatkin yhtäkkii K-junana. Kuljettaja, konduktööri vai Flirt-juna sössii?
 
Kuljettaja, konduktööri vai Flirt-juna sössii?

Odottelin tovin, jos joku oikeasti tietävä vastaisi, mutta kun ei, niin arvuutellaan:

Ymmärtääkseni kuljettajan hommiin ei kuulu reittikilvistä tai muusta matkustajainformaatioista huolehtiminen. Täten konduktöörin vastaus kuljettajalle ilmoittamisesta oli vähän outo. Ehkä konduktööri kuitenkin tarkoitti, että varmistaa kuljettajan tietävän, että kyseessä on N-juna. Kuljettaja ei kuitenkaan aja junaa minkään reittikilven perusteella, vaan aikataulun.

En tunne Sm5:n matkustajainformaatiotekniikasta mitään, joten en tiedä mistä se tuon reittitunnuksen kyltteihinsä kaivaa, vai asettaako konduktööri sen manuaalisesti. En siis tiedä, kuka "sössii".
 
En tunne Sm5:n matkustajainformaatiotekniikasta mitään, joten en tiedä mistä se tuon reittitunnuksen kyltteihinsä kaivaa, vai asettaako konduktööri sen manuaalisesti. En siis tiedä, kuka "sössii".

Kiitokset vastauksesta. Oli tänään sama juttu taas. En nähnyt junan numeroa kylläkään, mutta Sm5 se kuitenkin oli. Voisin jotenkin arvata että 05 tai 06 kyseessä, molemmissa aikasemminkin nähnyt vastaavan jutun, niinkuin eilisessä havainnossakin. Myös siis aikasemmin sama juttu nähty kyseisissä yksiköissä. Taitaa näillä olla jokin taipumus olla aina K-juna, vaikka pitäisi olla N-juna. Informaatiot kyllä löytyy, koska välillä on jäänyt sitten se N-juna pitemmäksikin aikaa jopa. Eihän siinä mitään, kun kuitenkin pysähtyy oikeilla asemilla, mutta saattaa olla matkustajalle vähän hämäävää, jos näkee junan tulevan ja siinä onkin K-tunnus, vaikka odottaaki N-junaa. Onhan asemien näytöt olemassa, mutta siinä sitten matkustaja alkaa miettimään että onko oikeasti N-juna, vai onko se sittenkin jostain syystä K.
 
No mikäs nyt joissakin Flirteissä (ainakin 05 ja 06) tai kuljettajassa on, kun ajelevat tuolla noin K-tunnuksilla, vaikka ovat N-junia ja pysähtyvät N-junan tavoin? Matkustin tänään keskustasta kotiin N-junalla (Sm5 05), Helsingissä tunnuksena K. Kun juna oli lähtenyt liikkeelle, huomautin konduktöörille asiasta joka sanoi ilmoittavansa kuljettajalle, Oulunkylässä vasta tunnukset vaihtu, ja kuului jopa kuulutukset "Hyvät matkustajat, tämä on N-juna Keravalle..." jne. Sen jälkeen heti perään jo menneet asemat. Helsingissä kuulutettiin K-junaa. Sama juttu juuri vähän aikaa sitten Sm5 06:ssa, paitsi että tunnukset vaihtuivat Malmilla N:ksi, mutta Tapanilassa olivatkin yhtäkkii K-junana. Kuljettaja, konduktööri vai Flirt-juna sössii?

Huomasin saman joku kerta keväällä ja kysyin siitä konnarilta. Vastauksena oli, että koska samalla junannumerolla ajetaan viikolla K-junaa ja viikonloppuna N-junaa ja koska järjestelmään saa vain yhden tiedon/junanumero, näytetään viikonloppuisin väärää tietoa.
 
Mitä ilmeisimmin aamun S123 korvataan paraikaa viherretyllä Sm4-yksiköllä. Havainto tehty klo 8.13 Leppävaarassa. Ei liene kovin suurista matkustajamääristä kyse kun ainoassa Sm4-yksikössä näytti olevan vielä rutkasti tilaa.
 
Veturi yritettiin varastaa Kemissä (Ilta-Sanomat)


Ilta-Sanomat sanoi:
Dieselveturi yritettiin ottaa luvatta käyttöön Kemissä sunnuntain vastaisena yönä.
Peräpohjolan poliisin mukaan varkautta yrittäneet olivat liikkeellä Kemin veturitallin ratapihalla kello 3:n ja 7.30:n välillä.

Veturiin oli tunkeuduttu ja päämoottoria oli mitä ilmeisimmin yritetty käynnistää.

Käynnistys ei kuitenkaan onnistunut. Veturin sisätiloihin oli sen jälkeen tyhjennetty jauhesammutin.

Poliisi pyytää vihjeitä tekijöistä numeroon 07187 66154. Poliisi toteaa, että jos veturi olisi saatu liikkeelle, siitä olisi aiheutunut vakavaa vaaraa.

Joo tuota... Nyt alkaa mietityttämään, mitä noillakin tekijöillä ollut mielessä? Lähteä ajelemaan ilman mitään koulutusta/kokemusta veturilla ympäri rataa? Noh, ihan hyvä vain etteivät saaneet käyntiin. Tähänki syynä lienee se etteivät tienneet miten käynnistää veturi.
 
Joo tuota... Nyt alkaa mietityttämään, mitä noillakin tekijöillä ollut mielessä? Lähteä ajelemaan ilman mitään koulutusta/kokemusta veturilla ympäri rataa? Noh, ihan hyvä vain etteivät saaneet käyntiin. Tähänki syynä lienee se etteivät tienneet miten käynnistää veturi.

Jauhesammuttimen olivat sentään saaneet käyntiin. Ihmisissä on ikävä kyllä sellaisia yksilöitä, jotka ei saa aikaan muuta kuin vahinkoa.
 
Sm5 #10 tuotiin Turusta Helsinkiin 25.8.2011. Huopalahti ohitettiin klo 16:20.
 
Flirt-havaintoja lauantai-iltapäivältä 27.8.2011:

A: #01, #02
M: #04, #05, #08
N: #06, #07
 
Sm5- eli Flirt-kaluston käyttö on sunnuntaisinkin aktiivista, havainnot 28.8.2011:

A: #02, #04
M: #01, #05, #08
N: #03, #06, #07

Täten kaikki väliltä 01 - 08 olivat liikenteessä.
 
28.8.

Juuri vähän aikaa sitten on tapahtunut Pohjois-Haagan asemalle henkilövahinko. M-junaliikenne on osittain pysähtynyt.

Lähde: VR liikennetiedotteet.

---------- Viesti lisätty kello 22:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:20 ----------

28.8.

Juuri vähän aikaa sitten on tapahtunut Pohjois-Haagan asemalle henkilövahinko. M-junaliikenne on osittain pysähtynyt.

Lähde: VR liikennetiedotteet.

Ja tämä henkilö kuoli junan alle jäätyään. Onnettomuus tapahtui parin sadan metrin päässä Pohjois-Haagan asemalta Kannelmäen suuntaan./
 
Takaisin
Ylös