Junahavaintoja 2012

Kaupunkiradalla etelään päin välillä Pukinmäki-Oulunkylä, kello 17.41-17.49: Pendolino, Flirt, Sm1/2, Sm1/2. Siis noin kahden minuutin vuoroväli. Jo 17.49 meni Allegro etelään kaukoliikenneraidetta. Mikähän häiriö oli kyseessä?
 
Kaupunkiradalla etelään päin välillä Pukinmäki-Oulunkylä, kello 17.41-17.49: Pendolino, Flirt, Sm1/2, Sm1/2. Siis noin kahden minuutin vuoroväli. Jo 17.49 meni Allegro etelään kaukoliikenneraidetta. Mikähän häiriö oli kyseessä?
Sykähdyttävin näky ainakin allekirjoittaneelle oli, kun Sr2 3214:n vetämä P31 pysähtyi Pasilassa raiteelle 2. Viikonloppuöinä voisi "Pectopah" -vaunulle olla käyttöäkin Keravan kaupunkiradalla. ;)
 
Kaupunkiradalla etelään päin välillä Pukinmäki-Oulunkylä, kello 17.41-17.49: Pendolino, Flirt, Sm1/2, Sm1/2. Siis noin kahden minuutin vuoroväli. Jo 17.49 meni Allegro etelään kaukoliikenneraidetta. Mikähän häiriö oli kyseessä?
Ei mitään tietoa mutta R-juna Helsinkiin (Tikkurilasta 16:28) pysähtyi ennen Oulunkylää Vantaanjoen ylittävälle sillalle, viipyili siinä ainakin viisi minuuttia ja ajoi sitten itäisimmälle raiteelle, eli I, K ja N -junien raiteelle Helsingin suuntaan. Pasilassa se saapui laiturille 1, ja ainakin silmämääräisesti havannoiden myös muut junat lähtivät eri laitureilta kuin tavallisesti.

Tämä oli nyt ensimmäinen viestini tällä foorumilla. Kovin suurta osallistumista minulta ei lienee odotettavissa.
 
Kaupunkiradalla etelään päin välillä Pukinmäki-Oulunkylä, kello 17.41-17.49: Pendolino, Flirt, Sm1/2, Sm1/2. Siis noin kahden minuutin vuoroväli. Jo 17.49 meni Allegro etelään kaukoliikenneraidetta. Mikähän häiriö oli kyseessä?

Asetinlaite tökki jälleen kerran (VR:n mukaan) :) Itse jäin ensiksi Käpylän ja Pasilan välillä N-junassa ollessani. Sitä en tiedä miksi ne Pukinmäen/Oulunkylän kohdilla kaupunkirataa pitkin meni. Kuitenkin Allegro Helsingin suuntaan meni sen meidän Sm2:n ohi Käpylässä ihan omaa raidetta pitkin.

S-juna klo 18:07 sai lähtöluvan liikenteenohjauksesta n. kello 18:28. N. 5min sitä ennen kuultiin konduktöörin kuulutus: "Joudumme vieläkin odottelemaan lähtölupaa. Olemme yrittäneet soittaa liikenteenohjauskeskukseen mutta sieltä vain mumistaan ja lyödää luuria korvaan koko ajan".

HUOM. YLLÄOLEVA KONDUKTÖÖRIN KUULUTUS EI OLE SYYTTÄVÄSSÄ TARKOITUKSESSA TÄNNE LISÄTTY, vain ihmetelläkseni että miten konduktööri noin sanoo matkustajille, etenkin tuo paksunnettu kohta.. Ärsyyntynyt äänensävy konduktöörillä oli.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö kukaan täällä, että miksi M-junien aamuruuhkan Flirtvuorot ajetaan kahdella rungolla ja iltapäiväruuhkan Flirtvuorot yhdellä rungolla?(aina ollut näin) Nuo iltapäivän Flirtit ovat usein sen verran täynnä, että ihmettelen suuresti miksei niihin lisätä toista runkoa? Liittynee varmaankin siihen, että A- ja M-junilla on pääasiassa sama kalusto.. mutta voisiko joku joka tietää, niin täsmentää.
 
Sr2 3244 hinasi Sr1 3112:ta Käpylän aseman ohitse tänään klo 16.50 tienoilla. Suunta oli kohti pohjoista eli olisiko 3112 ollut menossa vihertymään?
 
Tietääkö kukaan täällä, että miksi M-junien aamuruuhkan Flirtvuorot ajetaan kahdella rungolla ja iltapäiväruuhkan Flirtvuorot yhdellä rungolla?(aina ollut näin) Nuo iltapäivän Flirtit ovat usein sen verran täynnä, että ihmettelen suuresti miksei niihin lisätä toista runkoa? Liittynee varmaankin siihen, että A- ja M-junilla on pääasiassa sama kalusto.. mutta voisiko joku joka tietää, niin täsmentää.
Aamuruuhkassa on tarjontaa iltapäivää enemmän myös vanhan kaluston osalta. Aamulla yhtä junaa (jolla toki ajetaan useita kierroksia) lukuun ottamatta kaikki Sm1-2-junat ajetaan kolmiyksikköisinä. Iltapäivällä on liikenteessä vain kahden yksikön Sm1-2-kalustoa. On kyllä totta, että Flirtit jakaantuvat iltapäivällä vähän eri tavoin A:n ja M:n suhteen: aamulla A:lla on kaksi Sm5:tä, M:llä neljä (2+2), iltapäivällä kummallakin reitillä on kolme Flirtiä (kaikki yksiyksikköisiä). Keskipäivällä Sm5:t poukkoilevat reitiltä toiselle (ja mahdollisesti myöhemmin illalla).

Jos ihan tarkkoja ollaan, aamulla hyvin aikaisin M:llä liikkuu yksiyksikköinen Sm5. Se ilmeisesti kytketään toiseen Flirtiin Helsingin päärautatieasemalla hieman kuuden jälkeen.
 
Lisään vielä tuohon arkiaamuja koskevaan kohtaan, että M:llä on kaksi peräkkäistä yhden yksikön Sm5-lähtöä klo 5:n ja 6:n välillä (Hki C 5:00 ja 5:23). Niistä aikaisemman yksikkö ilmeisesti siirtyy A:lle Hki C:n klo 6:19 lähtöön, kun on siis ensin käyty kerran Vantaankoskella.
 
Lisään vielä tuohon arkiaamuja koskevaan kohtaan, että M:llä on kaksi peräkkäistä yhden yksikön Sm5-lähtöä klo 5:n ja 6:n välillä (Hki C 5:00 ja 5:23). Niistä aikaisemman yksikkö ilmeisesti siirtyy A:lle Hki C:n klo 6:19 lähtöön, kun on siis ensin käyty kerran Vantaankoskella.

Ja illasta klo 19 jälkeen sitten sekä A:n että M:n kaikki vuorot ajetaan Sm5:lla. Arkisin siis.
 
Ja illasta klo 19 jälkeen sitten sekä A:n että M:n kaikki vuorot ajetaan Sm5:lla. Arkisin siis.
Jep. Lauantain puolella, jo klo 0:33 Helsingistä lähtee Vantaankoskelle korkealattiainen juna, jonka paluulähtö Vks:lta on 1:01. Mutta junaliikenteen kannalta eletään jo lauantaita, vaikka HSL:n liikennöintipäivä saattaa olla vielä perjantai...
 
Onko P31:llä joku oma laituri Lahdessa, vain miten junan pysähdyn Lahdessa tapahtuu? Olen itse nyt IC 11:ssä ja lähdimme Lahdesta. Juuri ennen Lahtea oli Tolstoi jollakin sivuraiteella. Junat kartalla sovelluksen mukaan P31:n olisi ollut asemalle jo 19:01. Mutta kuitenkin tämän saavuttua 19:08 Lahteen, oli Tolstoi sivuraiteella ennen Lahtea. Junat kartalla -junaseurannan mukaan Tolstoin pitäisi saapua Lahteen 19:00 ja lähteä 19:11 (eli saapua ennen IC 11:stä mutta lähteä sen jälkeen). Joten jos joku viisas voisi kertoa että mistä tässä on kyse. Ilmeisesti kuitenkin jokin normaali tapa päästää tämä IC 11 edelle.
 
Jep. Lauantain puolella, jo klo 0:33 Helsingistä lähtee Vantaankoskelle korkealattiainen juna, jonka paluulähtö Vks:lta on 1:01. Mutta junaliikenteen kannalta eletään jo lauantaita, vaikka HSL:n liikennöintipäivä saattaa olla vielä perjantai...

Voidaankos siis todeta ykskantaan, että HSL:n virkamiehet elävät eilisessä maailmassa, mutta VR sykkii ajan valtimolla.
 
On tämäkin havainto, mutta A-juna oli kahden rungon sm1/sm2 ja itse olin E-junassa, joka oli yhden rungon sm1. Molemmat lähtivät Helsingistä 13:19
 
On tämäkin havainto, mutta A-juna oli kahden rungon sm1/sm2 ja itse olin E-junassa, joka oli yhden rungon sm1. Molemmat lähtivät Helsingistä 13:19

Näyttää olevan vakio juttu, samanlainen tapaus jo pari tuntia aikaisemmin, ilmeisesti samat yksiköt.
 
Takaisin
Ylös