käden päältä
Siis: törmäsi ojennettuun käteen.
(...ja ei taida nelkku 160:een ehtiä Puistolaan mennessä kiihdyttää, olettaen, että se pysähtyi Tikkurilassa. Noh, melko kovaa vauhtia kuitenkin.)
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
käden päältä
Sykähdyttävin näky ainakin allekirjoittaneelle oli, kun Sr2 3214:n vetämä P31 pysähtyi Pasilassa raiteelle 2. Viikonloppuöinä voisi "Pectopah" -vaunulle olla käyttöäkin Keravan kaupunkiradalla.Kaupunkiradalla etelään päin välillä Pukinmäki-Oulunkylä, kello 17.41-17.49: Pendolino, Flirt, Sm1/2, Sm1/2. Siis noin kahden minuutin vuoroväli. Jo 17.49 meni Allegro etelään kaukoliikenneraidetta. Mikähän häiriö oli kyseessä?
Ei mitään tietoa mutta R-juna Helsinkiin (Tikkurilasta 16:28) pysähtyi ennen Oulunkylää Vantaanjoen ylittävälle sillalle, viipyili siinä ainakin viisi minuuttia ja ajoi sitten itäisimmälle raiteelle, eli I, K ja N -junien raiteelle Helsingin suuntaan. Pasilassa se saapui laiturille 1, ja ainakin silmämääräisesti havannoiden myös muut junat lähtivät eri laitureilta kuin tavallisesti.Kaupunkiradalla etelään päin välillä Pukinmäki-Oulunkylä, kello 17.41-17.49: Pendolino, Flirt, Sm1/2, Sm1/2. Siis noin kahden minuutin vuoroväli. Jo 17.49 meni Allegro etelään kaukoliikenneraidetta. Mikähän häiriö oli kyseessä?
Kaupunkiradalla etelään päin välillä Pukinmäki-Oulunkylä, kello 17.41-17.49: Pendolino, Flirt, Sm1/2, Sm1/2. Siis noin kahden minuutin vuoroväli. Jo 17.49 meni Allegro etelään kaukoliikenneraidetta. Mikähän häiriö oli kyseessä?
Aamuruuhkassa on tarjontaa iltapäivää enemmän myös vanhan kaluston osalta. Aamulla yhtä junaa (jolla toki ajetaan useita kierroksia) lukuun ottamatta kaikki Sm1-2-junat ajetaan kolmiyksikköisinä. Iltapäivällä on liikenteessä vain kahden yksikön Sm1-2-kalustoa. On kyllä totta, että Flirtit jakaantuvat iltapäivällä vähän eri tavoin A:n ja M:n suhteen: aamulla A:lla on kaksi Sm5:tä, M:llä neljä (2+2), iltapäivällä kummallakin reitillä on kolme Flirtiä (kaikki yksiyksikköisiä). Keskipäivällä Sm5:t poukkoilevat reitiltä toiselle (ja mahdollisesti myöhemmin illalla).Tietääkö kukaan täällä, että miksi M-junien aamuruuhkan Flirtvuorot ajetaan kahdella rungolla ja iltapäiväruuhkan Flirtvuorot yhdellä rungolla?(aina ollut näin) Nuo iltapäivän Flirtit ovat usein sen verran täynnä, että ihmettelen suuresti miksei niihin lisätä toista runkoa? Liittynee varmaankin siihen, että A- ja M-junilla on pääasiassa sama kalusto.. mutta voisiko joku joka tietää, niin täsmentää.
Lisään vielä tuohon arkiaamuja koskevaan kohtaan, että M:llä on kaksi peräkkäistä yhden yksikön Sm5-lähtöä klo 5:n ja 6:n välillä (Hki C 5:00 ja 5:23). Niistä aikaisemman yksikkö ilmeisesti siirtyy A:lle Hki C:n klo 6:19 lähtöön, kun on siis ensin käyty kerran Vantaankoskella.
Jep. Lauantain puolella, jo klo 0:33 Helsingistä lähtee Vantaankoskelle korkealattiainen juna, jonka paluulähtö Vks:lta on 1:01. Mutta junaliikenteen kannalta eletään jo lauantaita, vaikka HSL:n liikennöintipäivä saattaa olla vielä perjantai...Ja illasta klo 19 jälkeen sitten sekä A:n että M:n kaikki vuorot ajetaan Sm5:lla. Arkisin siis.
Jep. Lauantain puolella, jo klo 0:33 Helsingistä lähtee Vantaankoskelle korkealattiainen juna, jonka paluulähtö Vks:lta on 1:01. Mutta junaliikenteen kannalta eletään jo lauantaita, vaikka HSL:n liikennöintipäivä saattaa olla vielä perjantai...
On tämäkin havainto, mutta A-juna oli kahden rungon sm1/sm2 ja itse olin E-junassa, joka oli yhden rungon sm1. Molemmat lähtivät Helsingistä 13:19