Junahavaintoja 2012

Täällä myös kuva. Varmaan tuossa kuvassa vääristyy etäisyydet vai miten tuo kaarre näyttää aika tiukalta 100km/h vauhtiin?

Vääristää kyllä. Sen voi päätellä esimerkiksi kun vertailee noita ihmisten kokoja. Lähempänä olevat ihmiset ovat kaksi kertaa junan vieressä seisovaa pidempiä, vaikka kuvassa näyttäisi etäisyyttä olevan hyvin vähän; ihan kuin hekin seisoisivat junan ihan edessä. Todellisuudesssa etäisyyttä lienee sata metriä. Mitä lähemmäksi kuvaajaa tullaan, sitä suuremmaksi vääristymäkin kasvaa. Voisi kuvaajan etäisyyden junasta kuvasta mitatakin, jos oletamme että ihmiset kuvassa ovat saman pituisia ja että kuvaa ei ole rajattu epäsymmetrisesti.
 
15.02.2012
N-juna saapui keravalla pokkeuksellisesti raiteelle 4 noin kello 14.10 josta se lähti takaisin kohti Helsinkiä 14.22. Kyseessä oli Sm5 07
Sm5 04 pohjoisen puoleisen puolesen pään vasen ovi ei suostunut aukeamaan, kuului vain rutinaa kun sitä yritettiin aukaista. Askelmalla oli kerrostunutta jäätä jonkin verran. Sm5 04 oli hetkeä aikaisemmin yhdistetty Sm5 08:n. ilmeisesti tästä viasta johtuen Sm5 04 kaikki ovet pistettiin lukkoon ja matkustajat menivät taaempaan yksikköön eli Sm5 08. Kyseinen juna lähti noin 14,48.
 
Täällä myös kuva. Varmaan tuossa kuvassa vääristyy etäisyydet vai miten tuo kaarre näyttää aika tiukalta 100km/h vauhtiin?

Tuo kuvan kaarre ei nyt kamalan tiukka ole. Kaarresäde on arvioni mukaan 400 m. Rataosuuden suurin sallittu nopeus on 70 km/h, mutta jostain syystä Norjan onnettomuusflirtin nopeus oli kaarteeseen tullessaan peräti 135 km/h. Nyt vain odotellaan selitystä roimalle ylinopeudelle.
 
Mikä on uusin flirtti tällä hetkellä? Itse näin #13:n tänään (17.2.) kaukojunienraidetta pitkin Helsinkiin menossa Oulunkylän kohdalla, keskellä ruuhka-aikaan (n. 16:10). Eikö tuo #13 ollut se joka oli joutunut kolariin suomen matkalla?
 
Mikä on uusin flirtti tällä hetkellä? Itse näin #13:n tänään (17.2.) kaukojunienraidetta pitkin Helsinkiin menossa Oulunkylän kohdalla, keskellä ruuhka-aikaan (n. 16:10). Eikö tuo #13 ollut se joka oli joutunut kolariin suomen matkalla?
No ainakin Flirt #14 on siirretty Turusta Helsinkiin (Ilmalan varikolle) jo 29.1. tänä vuonna.

#13:ssa ja #14:ssä taitaa olla sisaryksiköihin tarkoitettuja osia / vaunuja juurikin sen #13:n onnettomuuden takia.
 
Kyllä. #14:ssä on #15:n C-vaunu(ko se oli, kun kolarissa hajosi?), #13:ssa #14:n. Oliko vielä niin, että #15:ssä #16:n, ja vasta tuo #16 saa itselleen tehdyn vaunun, tosin kahteen kertaan tehdyn, kun se ensimmäinen meni siis #15:een...
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2012

Ti 21.2
Saavuin aamulla Oulunkylän juna-asemalta klo 7.55 ja huomasin lähtevien taulusta että klo 7.35 jälkeen ei yksikään K- ja I-juna juna etelään (Helsinkiin) ollut mennyt Oulunkylän ohi syynä rikkoontunut juna linjalla. Noin klo 8 junia keskustaan alkoi liikennöidä jatkuvana virtana keskustaan mutta ne olivat siis 20-30 min myöhässä.
Vr on ilmoittanut tästä nettisivuillaan liikennetiedotteisaan mutta ei hsl:n reittioppaan poikkeusliikennetiedotteissaan jota seuraan. Mielestäni hsl pitäisi velvoittaa vr ilmoittamaan hsl:n poikkeusliikennetiedotteissaan laajoista häiriöistä (tämä oli sellainen koska ei koskenut yhtä vaan kymmenkuntaa junaa) sakon uhalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2012

Ti 21.2
Saavuin aamulla Oulunkylän juna-asemalta klo 7.55 ja huomasin lähtevien taulusta että klo 7.35 jälkeen ei yksikään K- ja I-juna juna etelään (Helsinkiin) ollut mennyt Oulunkylän ohi syynä rikkoontunut juna linjalla. Noin klo 8 junia keskustaan alkoi liikennöidä jatkuvana virtana keskustaan mutta ne olivat siis 20-30 min myöhässä.
Vr on ilmoittanut tästä nettisivuillaan liikennetiedotteisaan mutta ei hsl:n reittioppaan poikkeusliikennetiedotteissaan jota seuraan. Mielestäni hsl pitäisi velvoittaa vr ilmoittamaan hsl:n poikkeusliikennetiedotteissaan laajoista häiriöistä (tämä oli sellainen koska ei koskenut yhtä vaan kymmenkuntaa junaa) sakon uhalla.

Ongelmat olivat Oulunkylässä päällä jo klo 07.30 aikaan. Pukinmäen ja Oulunkylän välillä seisoi toiseksi läntisimmällä raiteella kaksiyksikköinen Sm1/Sm2-kokoonpano matkustajista tyhjänä. Jahka kulkutie vapautui, niin kyseinen junayksikkö ajoi Oulunkylän ohitse matkaten kohti Ilmalan varikkoa. Piakkoin tämän junan jälkeen samaan suuntaan meni niinikään tyhjänä kulkenut kolmiyksikköinen Sm1/Sm2 -letka. Eli olisiko Keravan kaupunkiradalla siis hajonnut kaksi junaa - yksi (kaksiyksikköinen) I-juna ja yksi (kolmeyksikköinen) K-juna? Noiden sopimuksensa irti sanoneiden junien varikolle saamisen jälkeen liikenne lienee pikku hiljaa palautunut normaaliksi, vaikka I- ja K-junia lienee ollut sumpussa melkoisesti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2012

Mielestäni hsl pitäisi velvoittaa vr ilmoittamaan hsl:n poikkeusliikennetiedotteissaan laajoista häiriöistä (tämä oli sellainen koska ei koskenut yhtä vaan kymmenkuntaa junaa) sakon uhalla.

Eiköhän se ole vain HSL, jolla on pääsy HSL:n omiin järjestelmiin. Ei VR voi muiden instanssien järjestelmissä mitään tiedottaa. Liikennevirasto ja VR voi ja niiden pitääkin ilmoittaa HSL:lle mittavista poikkeustilanteista, jolloin HSL voi tiedottaa tilanteesta. Sitähän tarina ei kerro, onko näin tapahtunut. Tietääkö Huppu?
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2012

Eiköhän se ole vain HSL, jolla on pääsy HSL:n omiin järjestelmiin. Ei VR voi muiden instanssien järjestelmissä mitään tiedottaa. Liikennevirasto ja VR voi ja niiden pitääkin ilmoittaa HSL:lle mittavista, jolloin HSL voi tiedottaa tilanteesta. Sitähän tarina ei kerro, onko näin tapahtunut. Tietääkö Huppu?
En tiedä, mutta ihmettelen että tämän päivän (hsl:n) poikkeusliikennetiedotteissa poikkeustilanteista tämän päivän arkistossa on tiedote siitä että yksi I-juna on peruttu eli se on syötetty järjestelmään. Tälläisellä tapauksella (kesto yli 45 min, koskee kymmeniä junia) on paljon suurempi merkitys matkustajalle kun yhden (kymmenen minuutin välein) kulkevan junan peruutus ilmoitus.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2012

En tiedä, mutta ihmettelen että tämän päivän (hsl:n) poikkeusliikennetiedotteissa poikkeustilanteista tämän päivän arkistossa on tiedote siitä että yksi I-juna on peruttu eli se on syötetty järjestelmään. Tälläisellä tapauksella (kesto yli 45 min, koskee kymmeniä junia) on paljon suurempi merkitys matkustajalle kun yhden (kymmenen minuutin välein) kulkevan junan peruutus ilmoitus.

Tänään oli ollut ainoastaan HSL:n mukaan peruttuina N-juna Keravalta keskustaan n. puoli yhdeksän ja n. puoli kymmenen I-juna keskustasta, molemmissa syyän henkilöstövaje, eli HSL:llä ei ollut mitään tietoa noista perutuista junista rikkoontumisen vuoksi.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2012

Eiköhän se ole vain HSL, jolla on pääsy HSL:n omiin järjestelmiin. Ei VR voi muiden instanssien järjestelmissä mitään tiedottaa. Liikennevirasto ja VR voi ja niiden pitääkin ilmoittaa HSL:lle mittavista poikkeustilanteista, jolloin HSL voi tiedottaa tilanteesta. Sitähän tarina ei kerro, onko näin tapahtunut. Tietääkö Huppu?

Aika huonosti laadittu tiedotusjärjestelmä, jollei siinä ole mitään rajapintaa ulkopuolisille tahoille. HSL:llä vodaan säilyttää toki julkaisukytkin, mutta kätevintä mielestäni on, jos VR samoin kuin kaikki seudun bussifirmat voisivat syöttää poikkeusinfonsa suoraan samaan järjestelmään, ja HSL sitten julkaisee sen viiveettä. Ja mikseipä julkaisu voisi suoraan liikennöitsijöiden täyttämästä infostakin tapahtua?

VR on kuitenkin HSL:n tuottajafirma. HSL:n laatuvaatimuksiin kyllä varmasti kuuluu jokaisen yksittäisenkin poikkeustilanteen ilmoittaminen, ei vain massiivisten poikkeustilanteiden. Ja lähijunien ensisijainen poikkeusinfon kanava pitäisi olla nimenomaan HSL. Käytännön syistä näin ei edelleenkään toki ole, ja itsekin seuraan VR:n kulkutietoja VR:n omista järjestelmistä, ml. Junat kartalla -app.

Toivoisin toki, että LIJ 2014 korjaa tilanteen, mutta en ole kovin toiveikas sen onnistuneesta käyttöönotosta ylipäätään...
 
1.3.

Tikkurilan ja Hiekkaharjun välille hajonnut juna aiheutti poikkeuksia N-juna liikenteessä heti aamuruuhkan jälkeen. N-junat Keravan suuntaan ajettiin Tikkurilasta suoraan Keravalle. Keskustan suuntaan ajettiin normaalisti. Kysymys aiheeseen liittyen:

Onko kaupunkiradan vaihteet oikeasti niin huonosti laitettu ettei junaa voida ajaa vastaantulevien raidetta jonkin matkaa muutaman aseman ohi ja sitten kääntää takaisin "normaalille" raiteelle? Tikkurilaahan ennen voi vaihtaa ainakin viitosraiteelle, ellei jopa kutoselle. Ja vitosraiteelta voi vaihtaa Hiekkaharjun suunnalta tulevalle raiteelle. Kuinka pitkällä on sitten seuraavat raiteet joista voi vaihtaa takaisin oikealle raiteelle?

Eilen ja tänään on nähty taas kuinka haavoittuvainen junaliikenne näköjään etenkin kaupunkiradalla on jos vaihde on rikki tai juna hajonnut keskelle asemaa. Eilenhän ajettiin jonkun aikaa N-jjunat taas niin että Keravan suuntaan pysähtyivät vasta Pukinmäessä, eli käyttivät Pasilassa raidetta 3 ja 4, ja Oulunkylän aseman jälkeen oli vaihteet joista pääsi takaisin kaupunkiradalle.
 
Kuinka pitkällä on sitten seuraavat raiteet joista voi vaihtaa takaisin oikealle raiteelle?

Tikkurilan vaihteiden ja Keravan eteläpuolen vaihteiden välillä on vaihdeyhteys kaupunkiradan raiteiden välillä vain Rekolan ja Korson välissä. Nämä vaihteet ovat normaalisti käyttämättömiä, joten ei ole tavatonta, että tällaisella kelillä ne eivät tarpeen tullen käännykään. Tällä kohdalla ei ole yhteyttä keskimmäisten raiteiden välillä.
 
Takaisin
Ylös