Junahavaintoja 2017

Vaikka uutisten mukaan kaikki 81 kpl sm5 junia ovat nyt ajossa vieläkin näkyy sm2 junia ainakin Z-junissa mm. 6060-6260. Tietääkö joku kuinkahan kauan tämä jatkuu, ettei edes sm4 ole laitettavaksi ja miten Oikoradan aikataulujen maksiminopeus olikaan suunniteltu lähijunien osalta?
 
Vaikka uutisten mukaan kaikki 81 kpl sm5 junia ovat nyt ajossa vieläkin näkyy sm2 junia ainakin Z-junissa mm. 6060-6260. Tietääkö joku kuinkahan kauan tämä jatkuu, ettei edes sm4 ole laitettavaksi ja miten Oikoradan aikataulujen maksiminopeus olikaan suunniteltu lähijunien osalta?

Sm2-yksiköillä korvattiin veturivetoiset Eil-lähijunat, jotka ovat siis poistuneet nyt käytöstä. Sm2-kalustolla ajetaan kaikki D-junat sekä ruuhka-aikaan joitakin Z-junia aina Kouvolaan asti. Todennäköisesti näit Sm2-yksiköt tällaisessa junassa, joka on aiemmin ajettu veturivetoisena. Näille junille aikataulut on suunniteltu väljemmiksi, kuten oli erikseen suunniteltu veturivetoisillekin.
 
Sm2-yksiköillä korvattiin veturivetoiset Eil-lähijunat, jotka ovat siis poistuneet nyt käytöstä. Sm2-kalustolla ajetaan kaikki D-junat sekä ruuhka-aikaan joitakin Z-junia aina Kouvolaan asti. Todennäköisesti näit Sm2-yksiköt tällaisessa junassa, joka on aiemmin ajettu veturivetoisena. Näille junille aikataulut on suunniteltu väljemmiksi, kuten oli erikseen suunniteltu veturivetoisillekin.

Sm2-yksilöt ovat juuri noissa entisissä veturivetoisissa Z-junissa (Lahdesta 6:18 ja 7:14 sekä Helsingistä 15:30 ja 16:45) sekä D-junissa. Lisäksi taitaa olla yksi R-juna (lähtö 15:51) ruuhkassa, jolla on Sm2-kalusto.
 
Viimeksi muokattu:
Ei periaatteessa havainto, mutta kysytään kuitenkin. Miksi lähijunissa ovet on lähes aina napeilla, vaikka nopeampi tapa olisi kaikki ovet auki ja kiinni kerralla? Sm2-junissa yleensä toimitaan näin, mutta ei Sm4- eikä 5 kalustolla?
 
Ei periaatteessa havainto, mutta kysytään kuitenkin. Miksi lähijunissa ovet on lähes aina napeilla, vaikka nopeampi tapa olisi kaikki ovet auki ja kiinni kerralla? Sm2-junissa yleensä toimitaan näin, mutta ei Sm4- eikä 5 kalustolla?

Tuskin tähän mitään varsinaista syytä syytä on, niin on vain tavattu tehdä. Talvellahan se on fiksua kun menee lämpöä vähemmän harakoille ja kesällä taas ilmastoitua ilmaa pysyy paremmin junan sisällä. Mikäänhän ei tietenkään estä kuljettajaa oman harkintansa mukaan avaamaata kaikkia ovia kerralla, ja jos juna kulkee jo valmiiksi myöhässä, voi siitä olla hyötyäkin. Normaalisti aikatauluissa on hyvin aikaa nykyisellekin tyylille.
 
Tuskin tähän mitään varsinaista syytä syytä on, niin on vain tavattu tehdä. Talvellahan se on fiksua kun menee lämpöä vähemmän harakoille ja kesällä taas ilmastoitua ilmaa pysyy paremmin junan sisällä. Mikäänhän ei tietenkään estä kuljettajaa oman harkintansa mukaan avaamaata kaikkia ovia kerralla, ja jos juna kulkee jo valmiiksi myöhässä, voi siitä olla hyötyäkin. Normaalisti aikatauluissa on hyvin aikaa nykyisellekin tyylille.

Niin no joo. Talviaikaan ymmärrän. Samaa näkee metrossakin talvella.
 
Sellainen harvinaisuus kulki tänään kuin IC619 Jyväskylästä Äänekoskelle ja palaa sieltä vielä kohta takaisinpäin IC620:na. Kokoonpanona Sr2 3221+Eds+ERd+Edb+Edo. Veturi oli Äänekoskelle mennessä perässä. Ei ole hetkeen tuolla välillä matkustajajunilla ajettu jossei museojunia lasketa.
 
Onko joku tarkkaavainen havainnut onko Helsingin päärautatieasemalla vielä matkatavarakärryjä? Ovatko/olivatko pantillisia vai peräti maksullisia?
 
Olettekö huomanneet, että osaan myös vihreistä Sm5 junista on asennettu sama ominaisuus, kuin kaikissa liiloissa. Oven aukaisu tapahtuu painamalla kerran nappia, ja syttyy vihreä valo, jonka jälkeen ovet aukeavat, kun "ovijarru" sen sallii.
 
Olettekö huomanneet, että osaan myös vihreistä Sm5 junista on asennettu sama ominaisuus, kuin kaikissa liiloissa. Oven aukaisu tapahtuu painamalla kerran nappia, ja syttyy vihreä valo, jonka jälkeen ovet aukeavat, kun "ovijarru" sen sallii.

Aukeavat silloin, kun kuljettaja vapauttaa ovilukitukset.
 
17.10.
Aamulla R-junissa 9629 (Helsingistä 6:10) ja 9630 (Riihimäeltä 7:26) kalustona 3xSm2: 6062+60XX+6087 (keskimmäisen numero unohtui katsoa). Ilmeisesti monet Sm2:ista eivät ole ajokuntoisia, joten niitä ei riitä varakaulustoksi. Näissä vuoroissa on normaalisti 4xSm4, mutta niitä ei ollut saataville johtuen edellisen päivän hajoamisesta Saunakallioon.
 
12.11.2017

Sm5 06 on samassa violetissa värityksessä kuin uudemmat Flirtit
 
Takaisin
Ylös