Junahavaintoja 2017

21.4.2017

Sr3 #3302 ohitti Huopalahden aseman klo 9.10. Suunta oli Karjaa ja edelleen Hanko. Koska Hangon radalla ei ole ajolankoja, loppumatka hoitunee dieselgeneraattorin voimin. Iltapäivällä tai illalla todennäköisesti useampikin junista kiinnostunut käy radanvarrella katsomassa, minkälaisia tuliaisia #3302 mukanaan aikoo tuoda.
 
21.4.2017

Sr3 #3302 ohitti Huopalahden aseman klo 9.10. Suunta oli Karjaa ja edelleen Hanko. Koska Hangon radalla ei ole ajolankoja, loppumatka hoitunee dieselgeneraattorin voimin. Iltapäivällä tai illalla todennäköisesti useampikin junista kiinnostunut käy radanvarrella katsomassa, minkälaisia tuliaisia #3302 mukanaan aikoo tuoda.
Ja niin #3302 palasi 21.4.2017 illalla Hangosta Helsinkiin tuliaiset mukana. Ne olivat #3306, #3307 ja #3308, joista #3307 koko nelikon takimmaisena veturina. Huopalahti ohitettiin klo 18.13. KLIKS.
 
26.4.2017

Tänään havaitsin ensimmäisen kerran Sm5 #72:n kaupallisessa käytössä (oli kilvitetty U:ksi, havainto Hki C:ssä klo 14.35). Itse saavuin päärautatieasemalle toisella melkoisen tuoreella yksiköllä, nimittäin #70:sellä.
 
4.5.
Sm4-kalustoisessa R-junassa sisänäyttöjen reittikartat näyttivät tunnuksettoman junan reittiä, eli Pasilan jälkeen seuraavaksi pysähdyspaikaksi oli merkitty Järvenpää. Vastaavasti viime lauantaina R-juna ajettiin ulkokilpienkin mukaan H-junana. On näissä ennenkin ollut ongelmia (T-juna keskellä päivää, M-juna, vaikka lakkauttamisesta oli mennyt jo pitkään, Z-juna kilvitettynä N-junaksi), muttei näin usein.
 
17.5.2017

Flirt #74 näytti kulkevan Kehäradan reiteillä alkuiltapäivällä. Sama yksikkö oli ajossa myös 16.5., mutta havaintohetkellä se ei ollut kaupallisessa liikenteessä (koko letkan kilvityksenä oli Huoltoajo tms.).
 
7.6.2017

Sm5-yksikköjä on kaupallisessa liikenteessä ainakin nroon #76 asti. Tänään havainnot #75:stä ja #76:sta.
 
Vs: Junahavaintoja 2017[[

13.6.2017

Sr3-veturit #3301 ja #3302 olivat tiistaina 13.6. Ylivieskan asemalla hieman ennen klo 16:ta. Kuvia.
 
14.6.
Aamulla R-junissa 9629 (Helsingistä 6:12) ja 9630 (7:25) kalustona 4xSm2: 6086, 6075, 6078 ja 6065. Samoin oli eilen, mutta aiemmin tässä kuussa on käytetty Sm4-kalustoa. Iltaruuhkassa D-juna 227 (Helsingistä 16:22) ajettiin neljällä samilla, jotka palaavat huomenna D-junassa 222 (Riihimäeltä 6:38). Ensi viikolla tämä onkin näiden vuorojen vakiokalustoa; tosin vuorojen numerot muuttuvat.
 
14.6.
Aamulla R-junissa 9629 (Helsingistä 6:12) ja 9630 (7:25) kalustona 4xSm2: 6086, 6075, 6078 ja 6065. Samoin oli eilen, mutta aiemmin tässä kuussa on käytetty Sm4-kalustoa. Iltaruuhkassa D-juna 227 (Helsingistä 16:22) ajettiin neljällä samilla, jotka palaavat huomenna D-junassa 222 (Riihimäeltä 6:38). Ensi viikolla tämä onkin näiden vuorojen vakiokalustoa; tosin vuorojen numerot muuttuvat.

Koskiko HSL:n tiedote https://www.hsl.fi/uutiset/2017/hsl...ulkee-ainoastaan-flirt-junia-196-alkaen-10258 siis vain rantaradan, kehäradan ja K- ja N-junia?
 
Kyllä, Samit poistuvat kokonaan HSL-alueen liikenteestä mutta jatkossa niitä näkee ruuhka-aikaan ainakin D-junissa jossa ne korvaavat Eil-kaluston. Mitenkäs Z-junien Eilit, tuleeko näidenkin tilalle samit?
Niihinkin tulee samit. Nyt siis samien käyttö lisääntyy ajokilometrien ja tarvittavan kaluston määrän osalta.
 
Takaisin
Ylös