Junahavaintoja 2024

Ei, kaiuttimet ovat samat kuin ennen.
Noh, vaikka ei vaihdettukaan niin silti vaikuttaa kokonaisuudessaan oikein mainiolta uudistukselta (toki millainen järjestelmä tahansa sm4:n olisi asennettu, olisi se ollut riittävä kunhan joutuu katsomaan näytöiltä jotain muuta kuin ”ei lipunmyyntiä”-kuvaa koko matkan:D)
 
Mielestäni tuo on epäonnistunut uudistus. Määränpää lukee päätykilvissä yhtä pienellä kuin ennen, sivukilvet on siirretty ovien vierestä paikkoihin, joista matkustajat eivät niitä yhtä helposti huomaa ja ne peittävät osan ikkunasta näillä paikoilla istuessa. Sisänäyttöjen osalta pitää verrata kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen, joilloin ne olivat vielä jatkuvassa käytössä. Nopeustietoa ei enää näy, kello näkyy liian pienellä ja seuraava asema lukee hämäävästi linjatunnuksen kanssa siten, että satunnainen matkustaja voi esimerkiksi Riihimäelle saavuttaessa luulla, ettei kyseinen yksikkö jatkakaan Tampereelle, koska näytöllä lukee R Riihimäki. Eräs henkilö tätä hyvin kommentoikin: "Uudistetaan vain uudistamisen vuoksi, mutta käytännön parannuksia ei juurikaan tule."
 
Mielestäni tuo on epäonnistunut uudistus. Määränpää lukee päätykilvissä yhtä pienellä kuin ennen, sivukilvet on siirretty ovien vierestä paikkoihin, joista matkustajat eivät niitä yhtä helposti huomaa ja ne peittävät osan ikkunasta näillä paikoilla istuessa.
Ei nuo näytöt ehkä kovin hyvät ole, mutta uudistus on kuitenkin huomattavasti parempi verrattuna nykytilanteeseen, kun aika isossa osassa näytöt ja/tai kuulutukset ei toimi. Usein kilvet on olleet täysin pimeinä ja vielä useammin kuulutukset eivät ole toimineet ollenkaan
 
En ole itse nähnyt uutta systeemiä toiminnassa, mutta luulisi että softapäivityksillä on tulevaisuudessa helppo korjata näytettävää tietoa ja kellon kokoa, lisätä nopeustieto yms.
 
25.4.
R-juna 9619 (Helsingistä klo 4:20), D-juna 9626 (Hämeenlinnasta klo 6:15) ja R-junat 9639 (Helsingistä klo 7:40) ja 9640 (Riihimäeltä klo 8:55) liikennöitiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6088+6067+6069.
26.4.
R-junat 9679 (Helsingistä klo 13:40), 9680 (Riihimäeltä klo 14:55), D-juna 9693 (Helsingistä 16:10) ja R-juna 9704 (Hämeenlinnasta klo 17:57) ajettiin kalustonaan 3×Sm2: 6088+6067+6069.
29.4.
R-junat 9679 (Helsingistä klo 13:40), 9680 (Riihimäeltä klo 14:55), D-juna 9693 (Helsingistä 16:10) ja R-juna 9704 (Hämeenlinnasta klo 17:57) ajettiin kalustonaan 3×Sm2: 6067+6056+6061.
30.4.
R-juna 9619 (Helsingistä klo 4:20), D-juna 9626 (Hämeenlinnasta klo 6:15) ja R-junat 9639 (Helsingistä klo 7:40) ja 9640 (Riihimäeltä klo 8:55) liikennöitiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6067+6056+6061 ja R-junat 9679 (Helsingistä klo 13:40), 9680 (Riihimäeltä klo 14:55), D-juna 9693 (Helsingistä 16:10) ja R-juna 9704 (Hämeenlinnasta klo 17:57) liikennöitiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6051+6098+6100.
 
Nyt myös Sm4:t 6X09 ja 6X27 ovat saaneet uudet infojärjestelmät ja ovat palanneet linjaliikenteeseen. Tällä parilla kyllä uudistus onnistui nopeasti.
 

Liitetiedostot

  • IMG_2630.jpeg
    IMG_2630.jpeg
    137.7 KB · Lukukerrat: 30
  • IMG_2631.jpeg
    IMG_2631.jpeg
    189.6 KB · Lukukerrat: 31
Lisättäköön tuohon edelliseen viestiini, että tänään 6.5. taisi olla ensimmäinen kerta kun neljä uuden infojärjestelmän saanutta Sm4:ää on samassa junassa. Saneeratut yksiköt (25, 26, 27, 09) matkasivat yhtenä junana (R, 9687) Riihimäelle joista kaksi ensimmäisenä mainittua yksikköä jatkoi vielä Tampereelle. Omien havaintojeni mukaan järjestelmän ominaisuus kilpien säätämiseen yksikkökohtaisesti yhdestä ohjaamosta käsin vaikutti toimivan oikein hyvin sillä kilvet olivat juuri niinkuin pitikin.
 
20.5.2024 16:03 - 18:00 | A, E, U
Kaikki E-junat ja joka toinen A- ja U-juna perutaan toistaiseksi. Syy: vikaantunut juna Leppävaarassa.
 
20.5.2024 16:03 - 18:00 | A, E, U
Kaikki E-junat ja joka toinen A- ja U-juna perutaan toistaiseksi. Syy: vikaantunut juna Leppävaarassa.
Ilmeisesti Kupittaalle matkalla ollut Sm3 (eli Pendolino) oli hajonnut Leppävaaraan. Se on nyttemmin haettu sieltä pois.
 
Onko tietoa mihin kyseinen juna oli hajonnut, ja miten se vaikutti A-junan liikennöintiin?

EDIT: Tarkastin vastauksen omaan kysymykseeni Juliasta. Juna on hajonnut n. 300-400 metrin päähän Kilon Kartanon tasoristeyksestä, ja seissyt siinä tunnin ajan. Vastaus toiseen kysymykseen edelleen kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Koska E-, U- Y- ja InterCity-junat piti käytää Huopalahden ja Leppävaaran välistä kaupunkirataa.
Tosiaan juna näyttää jääneen sellaiseen paikkaan, jossa eteläiseltä raiteelta ei pääse pohjoiselle raiteelle ennen Kivihakaa. Luulisi, että tuolla reitillä olisi kuitenkin pystynyt tarjoamaan vähän ekstrakapasiteettia ruuhkasuuntaan edes eteläistä raidetta pitkin, kun on kuitenkin kyse ruuhka-ajasta. Tuossa näkyy tosin myös vähäisten vaihteiden ongelma poikkeustilanteissa liikennöinin kannalta. Noh, on mitä on.
 
Yhtään U-junaa ruuhkasuuntaan ei onneksi peruttu, ruuhkaa vastaan yksittäinen. Muuten kaikki eivät olisi varmaan mahtuneet edes kyytiin. Toki muutaman U-junan olisi voinut ajaa kolmella yksiköllä, mutta ehkä häiriön tarkasta kestosta ei ollut tietoa.
 
Onkos muuten näin parin kuukauden jälkeen vieläkään havaintoa tai tietoa Sm4 6X14:sta, joka on viimeksi ollut liikenteessä viime syyskuun puolenvälin tienoilla? Onko sille mahdollisesti sattunut jotain isompaa haaveria tai teknillistä vikaa?
 
Takaisin
Ylös