Junahavaintoja 2024

Sm4 6X13 on saanut uuden infojärjestelmän ja palannut liikenteeseen. Siinä kuitenkin vanhojen sivunäyttöjen tilalle asennetut levyt on muista saneeratuista poiketen maalattu junan kanssa yhtenäiseksi kun muissa ne ovat vain jätetty valkoisiksi.
 
13.5.
Z-juna 9813 (Helsingistä klo 6:30) liikennöitiin kokoonpanolla 2×Sm2: 6071 ja 6077. Z-juna 9816 (Lahdesta klo 8:00) ajettiin kalustonaan Sm2 6096. Z-junat 9827 (Helsingistä klo 9:35) ja 9828 (Lahdesta klo 11:19) ja R-junat 9671 (Helsingistä klo 12:40) ja 9676 (Riihimäeltä klo 14:25) ajettiin kalustonaan 2×Sm2: 6077 ja 6096.
21.5.
R-junat 9679 (Helsingistä klo 13:40), 9680 (Riihimäeltä klo 14:55), D-juna 9693 (Helsingistä 16:10) ja R-juna 9704 (Hämeenlinnasta klo 17:57) liikennöitiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6096+6059+6083.
22.5.
R-junat 9679 (Helsingistä klo 13:40), 9680 (Riihimäeltä klo 14:55), D-juna 9693 (Helsingistä 16:05) ja R-juna 9704 (Hämeenlinnasta klo 17:57) liikennöitiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6061+6066+6100.
24.5.
R-junat 9619 (Helsingistä klo 4:20), 9613 (Riihimäeltä Hämeenlinnaan klo 5:42), D-juna 9626 (Hämeenlinnasta klo 6:15) ja R-junat 9639 (Helsingistä klo 7:40) ja 9640 (Riihimäeltä klo 8:55) ajettiin kalustonaan 3×Sm2: 6088+6073+6056. R-junat 9681 (Helsingistä klo 14:10) ja 9682 (Riihimäeltä klo 15:25) liikennöitiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6061+6066+6100.
31.5.
R-junat 9619 (Helsingistä klo 4:20), 9613 (Riihimäeltä Hämeenlinnaan klo 5:42), D-juna 9626 (Hämeenlinnasta klo 6:15) ja R-junat 9639 (Helsingistä klo 7:40) ja 9640 (Riihimäeltä klo 8:55) ajettiin kalustonaan 3×Sm2: 6051+6086+6078.
1.6.
Z-junat 9823 (Helsingistä klo 8:35), 9824 (Lahdesta klo 10:19), R-junat 9681 (Helsingistä klo 14:10) ja 9682 (Riihimäeltä klo 15:25) ja Z-junat 9855 (Helsingistä klo 16:35) ja 9856 (Lahdesta klo 18:19) ajettiin kalustonaan 2×Sm2: 6056+6067. Z-junat 9867 (Helsingistä klo 19:35) ja 9868 (Lahdesta klo 21:19) liikennöitiin Sm2:lla 6056 ja Z-junat 9871 (Helsingistä klo 20:35) ja 9872 (Lahdesta klo 22:19) Sm2:lla 6067.
2.6.
R-junat 9743 (Helsingistä klo 00:40) ja 9744 (Hämeenlinnasta klo 2:09) ajettiin kalustonaan 2×Sm2: 6067+6056. Z-junat 9817 (Helsingistä klo 6:40) ja 9814 (Lahdesta klo 8:14), 9827 (Helsingistä klo 9:35 ja 9828 (Lahdesta klo 11:19) liikennöitiin Sm2:lla 6056. Z-junat 9810 (Lahdesta 7:14), 9825 (Helsingistä klo 8:40) ja 9824 (Lahdesta klo 10:19) ajettiin Sm2:lla 6067. Z-junat 9835 (Helsingistä klo 11:35), 9836 (Lahdesta klo 13:19), R-junat 9685 (Helsingistä klo 14:40), 9690 (Riihimäeltä klo 16:25), Z-junat 9859 (Helsingistä klo 17:35) ja 9860 (Lahdesta klo 19:19) liikennöitiin kokoonpanolla 2×Sm2: 6065+6081. Z-juna 9839 (Helsingistä klo 12:35) ajettiin kalustonaan 2×Sm2: 6056+6067.
3.6.
R-junat 9619 (Helsingistä klo 4:20), 9613 (Riihimäeltä Hämeenlinnaan klo 5:42), D-juna 9626 (Hämeenlinnasta klo 6:15) ja R-junat 9639 (Helsingistä klo 7:40) ja 9640 (Riihimäeltä klo 8:55) liikennöitiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6067+6065+6081. R-junat 9679 (Helsingistä klo 13:40), 9680 (Riihimäeltä klo 14:55), D-juna 9693 (Helsingistä 16:05) ja R-juna 9704 (Hämeenlinnasta klo 17:57) ajettiin kalustonaan 3×Sm2: 6066+6072+6087.
4.6.
R-junat 9619 (Helsingistä klo 4:20), 9613 (Riihimäeltä Hämeenlinnaan klo 5:42), D-juna 9626 (Hämeenlinnasta klo 6:15) ja R-junat 9639 (Helsingistä klo 7:40) ja 9640 (Riihimäeltä klo 8:55) liikennöitiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6096+6090+6055. R-junat 9679 (Helsingistä klo 13:40), 9680 (Riihimäeltä klo 14:55), D-juna 9693 (Helsingistä 16:05) ja R-juna 9704 (Hämeenlinnasta klo 17:57) ajettiin kalustonaan 3×Sm2: 6064+6085+6059.
5.6.
R-junat 9619 (Helsingistä klo 4:20), 9613 (Riihimäeltä Hämeenlinnaan klo 5:42), D-juna 9626 (Hämeenlinnasta klo 6:15) ja R-junat 9639 (Helsingistä klo 7:40) ja 9640 (Riihimäeltä klo 8:55) liikennöitiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6051+6069+6067. R-junat 9679 (Helsingistä klo 13:40), 9680 (Riihimäeltä klo 14:55), D-juna 9693 (Helsingistä 16:05) ja R-juna 9704 (Hämeenlinnasta klo 17:57) ajettiin kalustonaan 2×Sm2: 6083+6060.
6.6.
R-junat 9619 (Helsingistä klo 4:20), 9613 (Riihimäeltä Hämeenlinnaan klo 5:42), D-juna 9626 (Hämeenlinnasta klo 6:15) ja R-junat 9639 (Helsingistä klo 7:40) ja 9640 (Riihimäeltä klo 8:55) liikennöitiin kokoonpanolla 3×Sm2: 6073+6094+6078. R-junat 9679 (Helsingistä klo 13:40), 9680 (Riihimäeltä klo 14:55), D-juna 9693 (Helsingistä 16:05) ja R-juna 9704 (Hämeenlinnasta klo 17:57) ajettiin kalustonaan 3×Sm2: 6051+6069+6067.

Myös 2.5., 3.5., 10.5., 15.5. ja 16.5. oli Sm2:ia 9619:ssä, 9613:ssa, 9626:ssa, 9639:ssä, 9640:ssa ja/tai 9679:ssä, 9680:ssa, 9693:ssa ja 9704:ssä.
 
Keravan asemalla tänään kuulutettua: Kerava-Helsinki-välillä matkustavia suositellaan käyttämään K-junaa johtuen R-junien poikkeuksellisesta ahtaudesta. Onkohan kyseessä vihjausta siitä, että Sm4:n uudistuksia on tällä hetkellä enemmän käynnissä vai mistä. Nyt toki on myöskin ollut poikkeuksellisen paljon Sm2:ta käytössä myös ruuhka-ajan ulkopuolella.


Saneerauksessa vaikuttanevat tutkan perusteella siis olevan yksiköt 6X05, 6X15, 6X18, 6X20, 6X22 sekä 6X28. Lisäksi tämä ikuinen mysteeri 6X14 sekä jo saneerattu, mutta jostain syystä sivussa oleva 6X26 ovat vieneet kapasiteettia vielä lisää pois.
 
Viimeksi muokattu:
Keravan asemalla tänään kuulutettua: Kerava-Helsinki-välillä matkustavia suositellaan käyttämään K-junaa johtuen R-junien poikkeuksellisesta ahtaudesta. Onkohan kyseessä vihjausta siitä, että Sm4:n uudistuksia on tällä hetkellä enemmän käynnissä vai mistä. Nyt toki on myöskin ollut poikkeuksellisen paljon Sm2:ta käytössä myös ruuhka-ajan ulkopuolella.


Saneerauksessa vaikuttanevat tutkan perusteella siis olevan yksiköt 6X05, 6X15, 6X18, 6X20, 6X22 sekä 6X28. Lisäksi tämä ikuinen mysteeri 6X14 sekä jo saneerattu, mutta jostain syystä sivussa oleva 6X26 ovat vieneet kapasiteettia vielä lisää pois.
Varmaan jonkin sortin kalustopulaa on, kun nyt viime päivinä on ollut poikkeuksellisen paljon peruttuja vuoroja R-junilla
 
1718398207685.pngTuon listan perusteella kyllä joo jonkin sortin kalustopula vaikuttaa olevan,sen verran moni vakioyksikkö tuolta puuttuu. Silmääni on myöskin nyt viime aikoina osunut jostain syystä tuossa kuvassakin näkyviä Sm4:n numeroita omaavia busseiksi identifioituja kulkupelejä, joita olen kyllä ihmetellyt.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

1718398207685.pngTuon listan perusteella kyllä joo jonkin sortin kalustopula vaikuttaa olevan,sen verran moni vakioyksikkö tuolta puuttuu. Silmääni on myöskin nyt viime aikoina osunut jostain syystä tuossa kuvassakin näkyviä Sm4:n numeroita omaavia busseiksi identifioituja kulkupelejä, joita olen kyllä ihmetellyt.
1718398354660.pngOsaisiko joku myöskin avata tätä kulkuneuvoa tutkasta vähän tarkemmin 😅?

Edit: Kyseessä kyllä selvästi jokin pikaratikka.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo kirjaimelliset ovat junavuoroja. Erityisen hämmentävää on, että joukossa on sekä HSL:n että VR:n linjoja. VR:n linjoilla lähdölle on kirjauduttu myös oikean yksikön tunnuksella. HSL:n vuoroille ei. Vaikuttaa jonkinlaiselta järjestelmävialta.
 
Sm4 6X20 havaittu Riihimäellä uudella infojärjestelmällä varustettuna. Tässä myöskin teipattu vanhojen sivunäyttöjen levyt kuten 6X13:ssa.
 
Aikatauluista havaittua 23.6.

Sm4 6X05 on myöskin saanut uuden infojärjestelmän ja liikkuu tänään ainakin junassa 9726 Tampereelta Helsinkiin. Lieköhän Maitojuna-teipit poistettu.
 
Aikatauluista havaittua 23.6.

Sm4 6X05 on myöskin saanut uuden infojärjestelmän ja liikkuu tänään ainakin junassa 9726 Tampereelta Helsinkiin. Lieköhän Maitojuna-teipit poistettu.
Tuli äsken vastaan ja vielä löytyi Maitojuna-teipit. Vanhojen linjakilpien levy valkoisena kummassakin vaunussa.
 
Vähän alle tunti sitten oli Keravan asemalla liikenne niin solmussa että huhhuh. Lähes 40min viivästykset parilla r- ja z-junalla, raidemuutoksia sekä punaisten opastinten takia asemalla useita minuutteja seisseitä junia. Esimerkiksi r-juna Tampereelle (9675) seisoi asetinlaitevian takia puoli tuntia nelosraiteella ja nyt nähtävästi junan määränpää on muutettu Riihimäelle. Loppupeleissä lähti Keravalta 56min aikataulusta myöhässä.
 
Jo mysteeriksi muodostunut Sm4 6X14 on tänään 28.6. palannut liikenteeseen ensimmäistä kertaa viime syyskuun jälkeen. Vielä en osaa tarkemmin asiasta sanoa mutta ei näytä olevan uusittu infojärjestelmää koska liikkuu yhdessä uudistamattoman 6X10 kanssa. Kohta siis pääsen itse näkemään onko jotain isompaa tehty.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Jo mysteeriksi muodostunut Sm4 6X14 on tänään 28.6. palannut liikenteeseen ensimmäistä kertaa viime syyskuun jälkeen. Vielä en osaa tarkemmin asiasta sanoa mutta ei näytä olevan uusittu infojärjestelmää koska liikkuu yhdessä uudistamattoman 6X10 kanssa. Kohta siis pääsen itse näkemään onko jotain isompaa tehty.
Mitään näkyvää ei tuossa 14:ssa näytä tapahtuneen. Jostain syystä silmääni osui junan siisteys sekä sisällä että ulkona. Junassa haisi todella puhtaalta ja ulkopinnat näyttivät kuin olisivat juuri olleet maalattu.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös