Junahavaintoja 2024

Sm4 6X18 on saanut uuden infojärjestelmän ja palannut liikenteeseen. Tässäkään ei ole nähtävästi kyljen levyille annettu kuviointia vaan on jätetty valkoiseksi.
 
Nettihavainnon mukaan myös Sm4 6X23 on saanut uuden infojärjestelmän. Onko jollain tietoa onko tuossakin jätetty mainosteipit (Lasten Mehiläinen) paikoilleen?
 
25.7.2024 14:00 - 15:00 | A, I, K, P
A-junat Leppävaara-Helsinki sekä I- ja P-junat Myyrmäki-Huopalahti-Helsinki peruttu palautumassa normaaliksi. Viivästykset mahdollisia. Syy: Aikaisempi häiriö.

Ylläoleva on suora lainaus, mutta ilmeisesti liikenne oli hetken kokonaan peruttu.
 
6.7.
R-junat 9641 (Helsingistä klo 8:06), 9642 (Riihimäeltä klo 9:25), Z-junat 9831 (Helsingistä klo 10:32), 9832 (Lahdesta klo 12:19), R-junat 9679 (Helsingistä klo 13:06, 9680 (Riihimäeltä klo 14:55), 9697 (Helsingistä klo 16:06) ja 9696 (Riihimäeltä klo 17:25) ja Z-junat 9863 (Helsingistä klo 18:32) ja 9864 (Lahdesta klo 20:19) ajettiin kalustonaan 2×Sm2: 6097 ja 6061.
7.7.
Z-junat 9835 (Helsingistä klo 11:32) ja 9836 (Lahdesta klo 13:19) ja R-juna 9685 (Helsingistä klo 14:36) ajettiin kalustonaan 3×Sm2: 6100+6067+6097. R-juna 9690 (Riihimäeltä klo 16:25), Z-junat 9859 (Helsingistä klo 17:32) ja 9860 (Lahdesta klo 19:19) ja R-junat 9725 (Helsingistä klo 20:36) ja 9728 (Riihimäeltä klo 22:25) liikennöitiin kokoonpanolla 2×Sm2: 6067 ja 6097.
17.7.
R-junat 9629 (Helsingistä klo 6:06) ja 9632 (Riihimäeltä klo 7:25) liikennöitiin konoonpanolla 3×Sm2: 6061+6081+6096. R-junat 9645 (Helsingistä klo 8:36) ja 9650 (Riihimäeltä klo 10:25), Z-junat 9835 (Helsingistä klo 11:32) ja 9836 (Lahdesta klo 13:19) ja R-juna 9685 (Helsingistä klo 14:36) ajettiin kalustonaan 2×Sm2: 6061 ja 6081. Z-juna 9852 (Lahdesta klo 17:19) liikennöitiin Sm2:lla 6061 ja Z-juna 9856 (Lahdesta klo 18:19) Sm2:lla 6069. R-junat 9719 (Helsingistä klo 19:36) ja 9720 (Riihimäeltä klo 20:19 ajettiin kalustonaan 2×Sm2: 6061 ja 6069.
24.7.
R-junat 9635 (Helsingistä klo 7:06) ja 9636 (Tampereelta klo 10:35) liikennöitiin kokoonpanolla 2×Sm2: 6074 ja 6055.
 
Sm4 6X11 havaittu peruskorjattuna siirtoajossa matkalla Helsingistä Lahteen 6X22:n kanssa. Myös tässä oli sivunäyttöjen paikat taidettu jättää valkoiseksi (en tarkkaan nähnyt).
 
Ilta-Sanomissa tänään: Sata Blockfest-juhlijaa jäi junasta paitsi Tampereella junan infojärjestelmän vian takia

Artikkelissa mainitun ajan perusteella kyseessä on ollut Tampereelta Helsinkiin kello 12:37 lähtenyt R-juna (HL 9672), jossa kalustona olleet Sm4:t 6X22 ja 6X21, jotka sattuvat olemaan kumpikin varustettu uudella infojärjestelmällä, jälkimmäinen eli artikkelin perusteella lukkoon laitettu vieläpä n. viikko sitten uudistuksesta palannut.

Miten voi olla, että uunituore infojärjestelmä leipoo niin, että puolet junasta joudutaan sen takia sulkemaan. Meni taas selvästi tämäkin järjestelmä hieman vain pöpelikköön. Aiemmin ärsyttävänä pitämäni kohina kaiuttimista kuulutuksen tullessa ei siis olekaan niin iso ongelma kun loppupeleissä katsotaan.

Edit: nyt kun mietin niin kuinka turvallisuussallittu tällainen infojärjestelmä on jossa matkustajainfon toimimattomuus vaikuttaa myös hätäpuhelinten toimintaan?
 
Viimeksi muokattu:
Sattui olemaan juuri tuo juna, jolla piti tulla tänään Hämeenlinnasta kotiinpäin. Tilannetta ei auttanut laiturinäyttöjen näkymän vaihtuminen tasaisin väliaijoin siten että ilmoitus tuosta ongelmasta jäi joka kerta kesken. Kännykällä katsoessa vikailmoitus ei edes löytynyt Fintrafficin omasta palvelusta vaan jostain kolmannen osapuolen laiturinäyttöpalvelusta.

Joka tapauksessa ilmoituksessa ei mainittu inforjärjestemästä mitään, vaan kerrottiin vian olevan ovijärjestelmässä.

Junan tullessa Hämeenlinnaan porukkaa tuli ulos sen verran, että rannalle jäi vain ehkä kolmisenkymmentä matkustajaa, mukaanlukien minä itse. Infotauluissa tosin luki, että R-junaan mahtumattomat saivat matkustaa S 178:lla ja katsoin erehdyksessä sen kulkevan puoli tuntia, eikä puolitoistatuntia R-junan jälkeen. S 178:n saapuessa asemalle laiturinäyttöjen viesti oli vaihtunut, että sai matkustaa vain Riihimäelle asti Pendolinolla.

Ehkä infojärjestelmien sopimattomuus ja osan Sm4:sta ollessa muutettavana ei niitä liiennyt tarpeeksi, mutta ei ole ensimmäinen kerta parin viimeisen vuoden aikana, kun Tampereella on jokin tapahtuma eikä suurempaan matkustajakysyntään vastata mitenkään lähijunaliikenteessä.

muokkaus: Kuulin tosiaan ohimennen, että osa suuntasi jollekin bussille, joka artikkelissa mainitaan lisäbussina Hämeenlinnasta, mutta infonäytöissä ei ollut tuollaisesta mitään mainintaa eikä sivunmennen kuultuna selvinnyt mistä bussista oli kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä infojärjestelmien sopimattomuus ja osan Sm4:sta ollessa muutettavana ei niitä liiennyt tarpeeksi, mutta ei ole ensimmäinen kerta parin viimeisen vuoden aikana, kun Tampereella on jokin tapahtuma eikä suurempaan matkustajakysyntään vastata mitenkään lähijunaliikenteessä.
Pistää kyllä ihmetyttämään että tuohonkaan runkoon ei yhtä lisäyksikköä löytynyt. Yksikkö 6X26 on ainakin tainnut lepäillä varikolla jo useamman kuukauden ajan ilman linjalla oloa vaikka onkin peruskorjattu. Ei sitten tiedä mitä sille on tapahtunut.
 
Pistää kyllä ihmetyttämään että tuohonkaan runkoon ei yhtä lisäyksikköä löytynyt. Yksikkö 6X26 on ainakin tainnut lepäillä varikolla jo useamman kuukauden ajan ilman linjalla oloa vaikka onkin peruskorjattu. Ei sitten tiedä mitä sille on tapahtunut.
Jutusta käsitin, että ongelma on tullut vasta matkalla Tampereelle, missä taas tuskin on ylimääräistä kalustoa (varsinkaan peruskorjattua) Helsinkiin vietäväksi
 
Pointtina mulla, ja ehkä Busseiluallakin, että rungossa olisi pitänyt olla kolmas yksikkö joka tapauksessa. Jos 100 ei edes mahtunut sisään yhdellä yksiköllä, niin kahdellakaan ei olisi kaikille riittänyt istumapaikkaa.
 
Pointtina mulla, ja ehkä Busseiluallakin, että rungossa olisi pitänyt olla kolmas yksikkö joka tapauksessa. Jos 100 ei edes mahtunut sisään yhdellä yksiköllä, niin kahdellakaan ei olisi kaikille riittänyt istumapaikkaa.
Varmasti olisikin, ihan jo ilman tapahtumiakin viikonloppuna (ja usein arkenakin) ajetaan vuoroja ihan liian lyhyinä suhteessa matkustajien määrään
 
Takaisin
Ylös