Tapaus kertoo toki unohtamisen inhimillisyydestä, mutta juttu on monin tavoin oireellinen. Yksikään kuljettaja ei unohda ajaa vaikkapa Tampereen, Seinäjoen tai Kouvolan ohi. Miksi sitten Lempäälän? Siksi, että minkään logiikan mukaan Lempäälä ei ole niin huomattava asema, että IC:llä voisi missään tilanteessa olla tarvetta pysähtyä siellä.
Kun InterCityjä aikanaan Suomeen lanseerattiin, muistelisin VR:n mainostaneen, etteivät nämä junat pysähtele vain huvin vuoksi, vaan aina ajettavan vähintään 50 km. Tampereen eteläpuolella on saumaa taajamajunillekin ja IC:n pysäyttäminen jopa Toijalassa on monissa tapauksissa kyseenalaista.
Toivottavasti tapaus poikii keskustelua siitä, millaiset ovat IC-junien minimiasemavälit ja minimiasiakasmäärät asemaa kohden. Helsingin ja Tampereen välille voi toki perustaa InterRegioita (joista osa voidaan ajaa IC-kalustolla), jotka sitten jarruttelevat vähän pienemmilläkin seisakkeilla, mutta InterCity kuuluu vain kaupungeille, eli oikeastaan Tixin ja Tampereen välillä niiden ainoa edes jotenkin perusteltu pysähdyspaikka olisi Hämeenlinna.
Kun InterCityjä aikanaan Suomeen lanseerattiin, muistelisin VR:n mainostaneen, etteivät nämä junat pysähtele vain huvin vuoksi, vaan aina ajettavan vähintään 50 km. Tampereen eteläpuolella on saumaa taajamajunillekin ja IC:n pysäyttäminen jopa Toijalassa on monissa tapauksissa kyseenalaista.
Toivottavasti tapaus poikii keskustelua siitä, millaiset ovat IC-junien minimiasemavälit ja minimiasiakasmäärät asemaa kohden. Helsingin ja Tampereen välille voi toki perustaa InterRegioita (joista osa voidaan ajaa IC-kalustolla), jotka sitten jarruttelevat vähän pienemmilläkin seisakkeilla, mutta InterCity kuuluu vain kaupungeille, eli oikeastaan Tixin ja Tampereen välillä niiden ainoa edes jotenkin perusteltu pysähdyspaikka olisi Hämeenlinna.