Junahavaintoja - alkuvuosi 2013

15.3.

Tapanilan aseman kohdalle, kaukoliikenteen raiteille on ilmestynyt 80km/h:n kyltit, osoitti Helsinkiin päin meneville junille. Pohjoiseen päin meneville junille oli taas 8kyltit Malmin ja Tapanilan suunnilleen puolivälissä. Tämä ei ilmeisesti kaupunkirataa koskenut sillä siinä junat ajoivat 120km/h. Onko jollakin tietoa miksi ja kuinka pitkälle matkalle tämä rajoitus on? Junat ajoivat yhtä hitaasti ainakin jo keskiviikkona 13.3. mutta tänään vasta huomasin kyltit.

Huomasin saman tässä päivänä jonain. Samassa paikassa on muuten aiempinakin keväinä ollut 80 km/h:n nopeusrajoituksia routavaurioista johtuen. Tämänkertaista nopeusrajoituksen syytä en sen sijaan tiedä.
 
Huomasin saman tässä päivänä jonain. Samassa paikassa on muuten aiempinakin keväinä ollut 80 km/h:n nopeusrajoituksia routavaurioista johtuen. Tämänkertaista nopeusrajoituksen syytä en sen sijaan tiedä.

Hmm okei.. Se rajoitus on ihan täs parin viikon sisän tullu, kyltit tosiaan huomasin vasta tänään ja ainakin keskiviikkona jo on kaheksaakymppiä ajeltu.

Tarkennetaan vielä että rajoitus pohjoisen suuntaan alkaa kilometritolpan 12 kohdalla. En tiedä etelän suuntaan meneville mistä alkaa ja kuinka pitkä rajoitusalue on.
 
Viimeksi muokattu:
16.3.

IC2 947 & 958 on korvattu pendolinolla, rungolla 7009.


Helsinki - Turku radalle tulee taas säännöllinen pendolinovuoro.
Maanantaista alkaen 02.06.2013 asti seuraavat junat on korvattu pendolinolla:

Ma-la juna IC2 946 klo 07:04 Turusta Helsinkiin
Su-pe juna IC2 965 klo 19:02 Helsingistä Turkuun (965 ajetaan jo su 17.3. alkaen pendolinolla)

Junat näkyvät verkkokaupassa normaalilla tunnuksillaan IC2 946 ja IC2 965. Kuitenkin paikanvarauksessa näkyy pendolinorunko, eli korvaaja pendoon voi varata ihan paikat. Hinta on IC2:n hinta.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:20 ----------

16.3.

Ihminen jäi M-junan alle Pohjois-Haagassa neljän aikaan iltapäivällä. Junan alle jäänyt ei kuollut onnettomuudessa. Metro.fi:n uutinen aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkennetaan vielä että rajoitus pohjoisen suuntaan alkaa kilometritolpan 12 kohdalla. En tiedä etelän suuntaan meneville mistä alkaa ja kuinka pitkä rajoitusalue on.

Melkoisen lyhyt rajoitus on kyseessä, arviolta parisensataa metriä. Rajoitusalue on molempiin suuntiin samalla kohtaa, ja tosiaan vain läntisimmällä raiteella ja läntisellä keskiraiteella. Liikenneviraston mukaan kyseessä on routavaurio.
 
Melkoisen lyhyt rajoitus on kyseessä, arviolta parisensataa metriä. Rajoitusalue on molempiin suuntiin samalla kohtaa, ja tosiaan vain läntisimmällä raiteella ja läntisellä keskiraiteella. Liikenneviraston mukaan kyseessä on routavaurio.

Okei, eli juuri ne välit jossa oon kyltit nähnyt (km 12 kohdalla ja toinen Tapanilan aseman eteläpään kohdalla). Kiitos tlajunen tästä! :smile:
 
11.3.: Eil -runkoja oli viime viikolla kai peräti kaksittain seisomassa Ilmalassa Sm -junien seisontaraiteilla ja iltasella. Valot olivat vaunuissa päällä kuten Sameillakin on.
Mutta eivätkös ne ole illalla väärässä päässä rataverkkoa, kun ovat Ilmalassa.
14.3. ne sitten olivatkin "hävinneet" paikalta.
 
19.3.

Ainakin seuraavat junat ovat tänään ajettu poikkeuksellisesti Sr1-vedolla:

IC 43, IC 49, IC2 957 ja IC2 968.

S 45 pysähtyi poikkeuksellisesti myös Riihimäki, Hämeenlinna ja Toijala poimimassa tunnin myöhässä olleen IC2 85:n matkustajat.

Monet aamulla ennen klo 11 Helsingistä lähteneet kaukojunat myöhästyivät lähdöstä, syynä lähtövalmistelujen viivästyminen eli ilmeisesti veturin kanssa ongelmia.
 
Ainakin seuraavat junat ovat tänään ajettu poikkeuksellisesti Sr1-vedolla:

Tästä tulikin sivujuonteena mieleen, että parin vuoden päästä täytyykin muistaa havainnoissa ilmoittaa, oliko kyseessä veto vai työntö.

Pitäisiköhän pistää pystyyn äänestysveikkaus siitä, kumpaan päähän junaa ohjausvaunu tulee? Itse veikkaisin Helsingin päätä ihan siitä syystä, että silloin ensimmäinen vaunu saadaan lähemmäksi asemaa. Ja onhan Sm1/2:n ohjausvaunutkin samassa päässä.

Ja sitten pääsemme havainnoissa lukemaan, kuinka IC 967 olikin Helsingin asemalla "väärin päin". :)
 
Itse veikkaisin Helsingin päätä ihan siitä syystä, että silloin ensimmäinen vaunu saadaan lähemmäksi asemaa.

Itse veikkaan samaa, ja samasta syystä. Ilmalassakin taitaa olla ainakin hiukan sujuvampaa vaihdella vetureita pohjoisen kautta, menemättä eteläpuolen kalustosiirtojen jalkoihin pyörimään. Lisäksi jos tulee kesken kaluston suunnitellun kierron tarve vaihtaa veturi Helsingissä, se onnistuu pohjoispäästä.
 
Pitäisiköhän pistää pystyyn äänestysveikkaus siitä, kumpaan päähän junaa ohjausvaunu tulee? Itse veikkaisin Helsingin päätä ihan siitä syystä, että silloin ensimmäinen vaunu saadaan lähemmäksi asemaa. Ja onhan Sm1/2:n ohjausvaunutkin samassa päässä.

Eikö VR ole puhunut että Helsingin päätyyn tulisi juuri sen vuoksi että on tarvittaessa helpompi vaihtaa veturi, kuten tlajunen yllä toteaa? Vai muistanko tämän VR:n kertomuksen ihan väärin?
 
20.3.

H 225 (R-juna klo 16:19 Helsingistä) lähti poikkeuksellisesti kokoonpanolla Sm2 + Sm1 + Sm1 + Sm1. Kuva ja video
H 227 ajettiin myös Sm1/2 -kalustolla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
20./21.3.

Nyt on sitten toivotettu suomen ensimmäinen Edo-vaunu tervetulleeksi Helsinkiin. Siirto ohitti Tapanilan klo 02:20 viime yönä raidetta 3 eli kaupunkirataa pitkin kokoonpanolla Sr1 3030 + Fots + Edo 28601

Tilanne oli mitä vaikeimpia kuvattavia kohteita sillä juna tuli ihan yllättäen kaupunkirataa pitkin. Oletin että olisi menneet "ykkös"raidetta pitkin. Tässä kuitenkin jotkut onnistuneet kuvat:

http://zige94.1g.fi/searchresults/Edo 28601 siirto
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös