Junahavaintoja - alkuvuosi 2013

Tänään 8.12. näkyi jotain ylimääräistä Helsingin aseman saapuvien kaukojunien tauluissa: kuva1 ja kuva2 (kuvat kuvattu kännyllä) Jos joku ei huomaa niin taulussa näkyy saapuvana junana juna 09:0 S 63045 lähtöasemana Helsinki, joka on tyhjäsiirto Ilmalasta Helsingin asemalle, S 45:n runko siis kyseessä.
 
Jos joku ei huomaa niin taulussa näkyy saapuvana junana juna 09:0 S 63045 lähtöasemana Helsinki, joka on tyhjäsiirto Ilmalasta Helsingin asemalle, S 45:n runko siis kyseessä.

Normaalisti tuo siirto kulkisi vaihtotyönumerolla 61045, joka lienee suodatettu pois näkymästä infojärjestelmissä. Sitä en kyllä ryhdy arvailemaan, miksi numero oli tällä kertaa 63-alkuinen.
 
16:32 ohitti Leppävaaran, eli yli tunti arvioitua aikaa myöhemmin. Ilmeisesti lähtenyt Turustakin taas myöhemmin.

Joku Flirtti lähti Turusta puolenpäivän aikaan joko Helsingin tai Toijalan suuntaan. Bongattu Helmikahvilan hernekeittolautasen äärestä (vai pannareitako jo siinä vaiheessa söin), joten numerosta ei ole tietoa eikä lopullinen suuntakaan selvinnyt, mutta puhumme varmaan samasta junasta. Se tunti on siis vietetty jossain muualla kuin Turussa.
 
Normaalisti tuo siirto kulkisi vaihtotyönumerolla 61045, joka lienee suodatettu pois näkymästä infojärjestelmissä. Sitä en kyllä ryhdy arvailemaan, miksi numero oli tällä kertaa 63-alkuinen.

Yksinäinen pendo-runko seisoi n. 8:25 Linnunlaulussa kilvitettynä 45:lle.. Vaunut oli numeroitu 7-12 (45:ssa on vaunut 1-12), eli olisikohan ollut sitten se juna..
 
Tulin äsken E-junalla (Sm1 6001) ja konnari joutui itse kuuluttamaan asemien nimet joka asemalla. Oli jokseenkin kyllästyneen kuuloinen kun kuulutus kuulosti tältä: kohinaa.."huoh, Tuomarila ja sitten Espoo" :D
 
11.2.

Rbkt 26907 oli toisena ravintolavaununa 11vaunuisessa IC 50:ssä.
Pusuhuuli pendot (12 ja toinen jonka numeroa en nähnyt) ohittivat Oulunkylän nollaraidetta pitkin Ilmalaan menossa. Ilmeisesti koeajolla olivat.
 
11.2.

Tolstoin toi rajan yli TEP70BS-089. Tämä veturi vaikuttaa nyt kotiutuneen Viipuriin, se on ollut Vainikkalan liikenteessä jo ainakin tammikuun alusta lähtien. En kyllä tiedä, miten veturia tarvittaessa vaihdetaan. Pietarin TEP70:t ja TEP70BS:t ovat tiettävästi tällä hetkellä Vitebskin aseman varikon kirjoilla.
 
Tänään 13.2.2013 kello 15.47 allegrorunko Hiekkaharjun päätepuskimella. Laiturin päätepuskimen päässä oli Sm6 7752, ja toiseen päähän en ikinä mennyt koska oli aika luminen se laituri. Reittikilvet sivuissa näyttivät että kyseessä oli AE39 Pietariin. Tietääkö kukaan miksi kyseinen runko oli Hiekkaharjun asemalla? (Minusta tuntuu että kyseinen laiturinpätkä ei ole Hiekkaharjun liikennepaikkaa.)

Kuviakin olisi, mutta täytyisi vaan saada ne pois kaverin kännykästä.
 
Tänään 13.2.2013 kello 15.47 allegrorunko Hiekkaharjun päätepuskimella. Laiturin päätepuskimen päässä oli Sm6 7752, ja toiseen päähän en ikinä mennyt koska oli aika luminen se laituri. Reittikilvet sivuissa näyttivät että kyseessä oli AE39 Pietariin. Tietääkö kukaan miksi kyseinen runko oli Hiekkaharjun asemalla? (Minusta tuntuu että kyseinen laiturinpätkä ei ole Hiekkaharjun liikennepaikkaa.)

Kuviakin olisi, mutta täytyisi vaan saada ne pois kaverin kännykästä.

Testiajoa todennäköisesti. AE 39 se ei oikeasti ollut sillä 39 lähtee vasta 18:00. Ja taisi lähteä juurikin tuolla 7x52:lla.
 
(Minusta tuntuu että kyseinen laiturinpätkä ei ole Hiekkaharjun liikennepaikkaa.)

Joo, teknisesti se raide on määritelty osaksi Tikkurilan liikennepaikkaa. (Hiekkaharju ei edes ole liikennepaikka, vaan seisake. Seisake on "linjalla", eli liikennepaikkojen välillä oleva "asema", jolla ei ole vaihteita eikä liikenteenohjauksellista funktiota. Sille ei ole määritelty rajattua aluetta, vaan pelkkä piste ratakilometrijärjestelmässä.)
 
13.2.

Unohtui mainita aikasemmin: S 59 lähti jälleen kerran kahdessa osassa, vaunut 7-12 Ouluun ja vaunut 1-6 Seinäjoelle ja edelleen S 407:na Kokkolaan.
 
13.2.

Unohtui mainita aikasemmin: S 59 lähti jälleen kerran kahdessa osassa, vaunut 7-12 Ouluun ja vaunut 1-6 Seinäjoelle ja edelleen S 407:na Kokkolaan.

Ja tänään 14.2. sama juttu. Ensimmäinen yksikkö ohitti oman junani n. 30min myöhässä Keravan kohdalla ja toinen yksikkö Savion kohdilla. Olin itse siis H 9716:ssa Hämeenlinnasta tulossa eli tuli siis vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
15.2.

H9408:ssa tulee asemakuulutukset kahteen kertaan, kalustona flirtti numerolla 14 (yhen yksikön juna), kuitenkin ilman uutta ilmoituksen etumerkkiä.

Pasilassa kuulutus tuli näin: Pasila, Böle, Pasila, Böle. Lähijunat Vantaankosken suuntaan jne. ja sama ruotsiks ja sitten taas Lähijunat Vantaankosken suuntaan jne. ja sama ruotsiksi. Onkos tämä jokin uusi kuulutusbugi?

N-junissa ei muuten kuulu Tikkurilassa sitä uutta asemaremontista kertovaa kuulutusta, mikä H, R ja Z sekä kaukojunilla kuuluu.

Sm2 6x61 on saanut rumat töhryt kylkeensä. Jätetty Helsingin ratapihalla seisomaan. Ollut M-junalla viimeisenä.

S44 ajettiin P 440:n rungolla ja Dv12 vetoisena Vaasa - Tampere väli. Tampereelta jatkosta ei tarkempaa tietoa mutta ei ainakaan sillä rungolla jatkettu.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös