Junaliikenteen muutosideointia

Kun Ukrainassa ei ole enää sotaa, niin Allegrojen liikennöinti voisi taas jatkua.
En usko, että tulee tapahtumaan. VR on kuitenkin juuri peruskorjannut ja brändännyt Pendolino Plussat Suomen sisäistä liikennettä varten. Toki jotakin matkustajaliikennettä Venäjälle saattaa hyvinkin tulla taas, jos Venäjä julman hyökkäyssotansa joskus päättää.
 
Junaliikenne voitaisiin kilpailuttaa, ja VR:n lisäksi olla muitakin operaattoreita. Kun Ukrainassa ei ole enää sotaa, niin Allegrojen liikennöinti voisi taas jatkua. Olisiko hyvä asia kilpailuttaa junaliikenne?
En usko että Allegrot itään enää koskaan palaa, vaikka sota loppuisi ei muuta välttämättä paljoa rajalla.
 
En usko että Allegrot itään enää koskaan palaa, vaikka sota loppuisi ei muuta välttämättä paljoa rajalla.
Jos ja kun sota jossain vaiheessa päättyy rauhaan liikenne Suomesta Venäjälle palannee aika normaaliksi nopeasti. Samalla myös junaliikenne käynnistyy.

Vaikka sinänsä kaksikerrosvaunut ovat Pietarin reitille paremmin sopivat kuin Allegrot, joiden matkustajakapasiteetti ei ennen sotaa reitillä riittänyt.
 
Tai sitten junat ajetaan venäläisillä vaunuilla.
Rajatarkastukset tulevat sodan jälkeen olemaan mittavat joten suurnopeusjunasta jossa rajamuodollisuudet hoidettiin junan liikkuessa ei ole mitään hyötyä.
 
En usko että Allegrot itään enää koskaan palaa, vaikka sota loppuisi ei muuta välttämättä paljoa rajalla.
Niin, se on syytä muistaa että vaikka matkustajajunaliikenne loppui pian sodan alkamisen jälkeen, raja suljettiin vasta puolitoista vuotta myöhemmin marraskuussa 23. Syynä ei ollut sota, vaan Venäjän Suomen rajalle massoittain lähettämät pakolaiset. Ei ole mitenkään selvä juttu, että hybridivaikuttaminen rajalla loppuisi samalla kun Ukrainaan tulisi rauha, eikä raja välttämättä ainakaan heti aukeaisi.
 
Takaisin
Ylös