Tukholman 80 on mainittujen seikkojen lisäksi muutamilla kenties ei kovin vilkkailla, mutta muulla tavoin hankalilla yhteysväleillä tarpeellinen yhteys. Lidingöstä johtaa vain yksi silta Ropstenille, ja saaren pääasiallinen joukkoliikenneyhteys, kapasiteettinsä ja nopeutensa puolesta yllättävänkin toimiva ja tehokas pikaratikka, palvelee vain saaren eteläosia. Lidingön ja Nackan välillä on liikennetarvetta, ja jos tuota alle kymmenen minuutin merimatkaa ei tarjolla olisi, kierto sillan, punaisen metron (Ropsten-Slussen) ja bussimatkan verran kestäisi joka tapauksessa vähintään 30-40 minuuttia. Tuleva Nackan metroyhteys hieman nopeuttaa tuota, mutta ei silti ole nopeampi.
Esittämäni vesiratikka 16:n laituripaikka Herttoniemenrannassa olisi joko Laivalahdensillan välittömässä tuntumassa tai Amiraali Cronstedtin torilla. En oikein hahmota, millä tavoin ne olisivat nykyistä Kruunuvuorenrannan laituripaikkaa heikompia jatkoyhteyksien tai asutuksen etäisyyden suhteen.
Laituri- ja ainakin pidemmän päälle myös alusratkaisuissa ottaisin mallia Tukholman Sjövägenin ja Köpiksen Havnebussenin ratkaisuista, jolloin töijauksia ei varsinaisesti tarvittaisi. Tämä käsittäisi toki myös linjan 17, jolloin sarjatuotantona voisi noita paatteja tehdä saman tien useampia.
Nykyinen Kökar on itselleni tuttu laiva aiemmista toimistaan Saaristomerellä, ja vaikka sinällään pidänkin sen viehkosta autenttisen saaristolaivan tunnelmasta ja myös isosta aurinkokannesta, on pakko sanoa, ettei se ole 17:lle mikään ideaaliratkaisu. Se on käänteissään tarpeettoman kömpelö, ja epäilemättä sähkökäyttöisiä tai hybridialuksia kalliimpi käytettävä.
...ja varmaan jos vesiliikennettä jonkun tekee mieli lisää kommentoida, oikeampi paikka lienee tämä: https://jlf.fi/viestiketjut/pääkaupunkiseudun-lauttaliikenne.17118/
Junatien metrosillan katko tulee kuitenkin olemaan sen verran iso kaaoksen aiheuttaja, että tehdään mitä tahansa, saadaan aikaan ongelmia.
Esittämäni vesiratikka 16:n laituripaikka Herttoniemenrannassa olisi joko Laivalahdensillan välittömässä tuntumassa tai Amiraali Cronstedtin torilla. En oikein hahmota, millä tavoin ne olisivat nykyistä Kruunuvuorenrannan laituripaikkaa heikompia jatkoyhteyksien tai asutuksen etäisyyden suhteen.
Laituri- ja ainakin pidemmän päälle myös alusratkaisuissa ottaisin mallia Tukholman Sjövägenin ja Köpiksen Havnebussenin ratkaisuista, jolloin töijauksia ei varsinaisesti tarvittaisi. Tämä käsittäisi toki myös linjan 17, jolloin sarjatuotantona voisi noita paatteja tehdä saman tien useampia.
Nykyinen Kökar on itselleni tuttu laiva aiemmista toimistaan Saaristomerellä, ja vaikka sinällään pidänkin sen viehkosta autenttisen saaristolaivan tunnelmasta ja myös isosta aurinkokannesta, on pakko sanoa, ettei se ole 17:lle mikään ideaaliratkaisu. Se on käänteissään tarpeettoman kömpelö, ja epäilemättä sähkökäyttöisiä tai hybridialuksia kalliimpi käytettävä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:
...ja varmaan jos vesiliikennettä jonkun tekee mieli lisää kommentoida, oikeampi paikka lienee tämä: https://jlf.fi/viestiketjut/pääkaupunkiseudun-lauttaliikenne.17118/
Junatien metrosillan katko tulee kuitenkin olemaan sen verran iso kaaoksen aiheuttaja, että tehdään mitä tahansa, saadaan aikaan ongelmia.
Viimeksi muokattu: