- Liittynyt
- 14 Toukokuu 2010
- Viestit
- 179
Selvennetäänpä vielä mitkä linjat kulkevat tavallisesti minnekin:
11 – Kruunuvuorenranta–Pasila
12 – (Länsiterminaali–)Hakaniemi–Yliskylä
13 – (keskusta–)Nihti–Pasila
Katkon aikana linjaan 11 ei ole siis mitään syytä koskea. Linjojen 12 ja 13 jatkeet keskustan suuntaan olisivat sen sijaan logiisia ja järkeviä.
Kiitos selvennyksestä! Näinhän asia tietenkin loogisesti menisi, sillä tietenkin sekä Kalasatamasta että Laajasalosta tarvitaan katkon ajaksi korvaava keskustayhteys. Jostain syystä unohdin tuon nykyisen linjan 13 merkityksen tässä palapelissä Kalasatama-Rautatieasema-välillä, kun kirjoitin aiemman viestini.
Vaikuttaa siis siltä, että HSL pyrkii poikkeusreittejä suunnitellessaan välttämään tilannetta, jossa Rautatieaseman pysäkille Kaivokadulla tulisi nykyisten lisäksi vielä 1-2 linjaa lisää. Peruskuviohan on ilmeisesti se, että uusien linjojen tuominen Kaivokadulle edellyttää (ainakin pidemmän päälle) kahta raidetta ja pysäkkiä suuntaansa (vrt. Hakaniemi, jossa neljä linjaa haarautuu kahteen eri suuntaan), mutta koska näitä ei sinne taiota ihan tuosta noin vain, ja koska ne kannattaa tehdä metroaseman vesikaton (eli kadun) uusimisen yhteydessä, ei niistä ole nyt apua tähän härdelliin.
Tietenkään ei ole perusteltua keskittyä pelkästään raitiovaunuihin, koska hyvin olennainen osa puuttuvasta metroliikenteestä Herttoniemen ja Hakaniemen välillä tullaan korvaamaan busseilla. Olisikohan jopa sellainen vaihtoehto olemassa, että palattaisiin soveltuvin osin "aikaan ennen metroa", ja pidennettäisiin osa liityntäliikenteestä suoriksi keskustayhteyksiksi?
Eikös tuossa vaiheessa ole jo sen verran kaksisuuntaisia vaunuja, ettei kääntämisen pitäisi olla mikään ongelma? Alun perinkin täysin älytön idea kääntää 12 Hagiksessa voidaan näin heittää romukoppaan, vaikka kieltämättä lisälinjojen tunkeminen Pitkänsillan eteläpuolelle tulee tukkimaan raiteet aika pahoin, eikä kuvio kestä oikeastaan ollenkaan häiriöitä.
Eihän kaksisuuntavaunuakaan käännetä missä tahansa, vaan se vaatii jonkinlaisen puolenvaihtomahdollisuuden sekä tilan, jossa ajopään vaihto voidaan suorittaa. Tämä ei tapahdu sormia napsauttamalla.
Joka tapauksessa kuvaat tässä lainauksessa varsin osuvasti syyn, jonka vuoksi linjan 12 kääntäminen Hagiksessa nimenomaan ei ole täysin älytön idea - ainakaan siis niissä olosuhteissa, jossa metro kulkee mutta linjan vaatimaa infraa ei ole vielä Hakaniemestä eteenpäin. Tilanteessa, jonka äärelle nyt joudutaan, olisi tietenkin ollut optimaalisinta rakentaa myös osuus Hakaniemi-Rautatientori ykkösvaiheessa ja jättää vaikka sitten mahdollinen jatko Jätkäsaareen kakkosvaiheeseen, mutta näin tässä nyt kävi kun eräillä tahoilla oli kova tarve suojella paria autokaistaa rautatieaseman edessä pari vuotta pidempään.
Hieman ihmetyttää Koiviston Auton päätös myydä runkoscaaloja pois joilla olisi vielä tuolla vuonna 2027 2v käyttöikää.
--
Yksi vaihtoehto joka tulee mieleen olisi lauttaliikenne Itään päin Kalasatamasta ja Kauppatorilta, mutta sekin toimisi luultavasti sään mukaan vain kesällä. Toivottavasti järjestävät asian kunnolla, ettei HSL:tä lähde asiakaskuntaa kauheasti Bolteille ja Takseille.
Runko-scalat olivat kieltämättä sympaattisia kulkupelejä, mutta Koiviston auto on voittoa tavoitteleva yritys, jonka toimintaan ei taatusti kuulu käytöstä poistettujen bussien säilöminen ihan vaan varmuuden vuoksi. Mitä lauttakorvauksiin tulee, niin lautat voivat varmasti kesäaikana olla kiva lisä. Suosittelen silti kokeilemaan sellaista päättelyketjua, jossa lauttojen kapasiteettia, nopeutta ja mahdollista vuoroväliä verrataan metron vastaaviin ominaisuuksiin, ja tämän perusteella päätellään, miten hyvin lautat sopivat koko itäväylän suunnan joukkoliikenteen runkoyhteyden korvikkeeksi.