"Liikennejärjestelmien talvikestävyys selvitetään" kertoo Liikenne- ja Viestintäministeriö verkkosivuillaan.
http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/view/1140550
Näin vuonna 2007:
Liikenneministeri pyysi selvitystä junaongelmista
Julkaisuaika: 21.08.2007 10.19
http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/819799
Liikenneministeri Vehviläinen: Selvitys junien myöhästymisistä ei ole riittävä
Julkaisuaika: 13.09.2007 09.23
http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/819833
Näin vuonna 2006:
Ministeriö ja VR selvittivät pakkasongelmia
Julkaisuaika: 17.02.2006 14.42
http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/819254
Artikkelissa Onko VR yksin syypää junaliikenteen ongelmiin? / Helsingin Uutiset 24.02.2010 7:05 VR:n tj Mikael Aro lausahtaa:
Viime vuosikymmenen lopulla VR hoiti 277 kaukojunavuoroa vuorokaudessa, ja
nyt niitä on 305. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä vuorojen määrä on
noussut 704:stä 892:een vuorokaudessa.
Toisessa lähteessä kaukojunavuoroja sanottiin olevan 350 vuorokaudessa, kumpi lienee oikea?
Koko juttu osoitteessa:
http://www.helsinginuutiset.fi/Uuti...Onko-VR-yksin-syypaa-junaliikenteen-ongelmiin
Lähiliikenne on kasvanut määrällisesti noin 25%. Lähiliikennettä hoidettiin n. 110 junayksiköllä tuolloin ja nyt n. 130 junayksiköllä ( taitaa olla 2*Sm1 poistettu liikenteestä, mutta toisaalta on tullut tilalle 2*Sm5 ). Kalustomäärä on siis kasvanut noin 20%.
Ainakaan Kerava-Lahti oikorataa ei ollut v. 1999 eikä ollut Helsinki-Leppävaara kaupunkirataakaan. Ei ollut myöskään neljää raidetta Keravalle. Ensimmäiset Sm4:t otettiin liikenteeseen v. 1999 ( 10 kpl ). Sm1 saneeraukset olivat loppusuoralla, Sm2 saneeraukset alkoivat v. 2001. Pääosa Sr2 -vetureista on vastaanotettu alle 10 vuotta sitten kuten myös pääosa Sm3 -junista.
Lähiliikenteen eriyttäminen omille kaupunkiradoilleen mahdollisti paitsi lähiliikenteen vuorotarjonnan lisäämisen myös kaukojunaliikenteen tarjonnan lisäämisen.
Henkilöstöä oli vuonna 2000 keskimäärin koko konsernissa 15400. Liikennettä hoitavassa VR Osakeyhtiössä noin 9500. Vuonna 2008 12516 ja 7435.
Ilmalaakin on kehitetty ja näin talvivarmuutta parannettu:
http://www.rautatietekniikka.fi/rautatietekniikka/Rautatietekniikka-2-2008.pdf ( sivut 10 ja 11 )
Infraa on kehitetty ja liikenne on näin lisääntynyt. Miksi luotettavuus on kärsinyt? Vai onko tilanne säilynyt jo pitkään ennallaan pyydetyistä ja saaduista selvityksistä huolimatta?