Ja kun kerran alkuperäinen aihe näyttää olevan Jyväskylän paikallisliikenne, niin sanottakoon, että sama pätee sielläkin....
Jyväskylässä voitaisiin aloittaa jo sillä, että Haapamäen suuntaan menevät taajamajunat pysähtyisivät Keltinmäessä tai Tarhamäessä, joissa on kerrostaloalueita. Junat ovat muutenkin hitaita ja ostoliikennettä, niin helppoahan niille olisi lisätä yksi pysähdys, kun ei olla vielä edes ehditty suuremmin kiihdyttää Jyväskylästä lähdettäessä. Lisäpysähdys helpottaisi myös matkoja Jyväskylästä länteen. Lisäpysähdykset edellyttäisivät toki seutulipun kelpoisuutta junissa. Asemanseuduille voisi rakentaa pieniä aluekeskuksia kauppoineen ja palveluineen, tehdä viihtyisiä vain kävelijöille ja pyöräilijöille varattuja alueita. Tämä onkin erityisen helppoa junaradan varressa, sillä rata toimii luonnollisena autoliikenteen esteenä rauhoittaen asuinalueita.
Oulussa voitaisiin taas tehdä siten, että hitaamman aikataulun junia pysäyteltäisiin Kempeleessä, jossa rata halkaisee taajaman ja asema voitaisiin sijoittaa melko keskeisesti. Aikahyöty Ouluun kuljettaessa olisi aika iso ja hyötyjä tulisi, kun oulunsalolaiset ja kempeleläiset voisivat aloittaa junamatkansa etelään jo Kempeleestä menemättä ensin Ouluun. Moottoritie tarjoaa sujuvat liityntäyhteydet henkilöautolla kauempaakin.
Kajaaniin menevän radan varsi on lähes rakentamatonta jo lähellä Oulua. Sinne saisi menemään vaikka miten monta radanvarsitaajamaa. Liikennekin Kajaaniin päin on harvaa ja rata vastikään sähköistetty. Varsinainen unelmapaikka aloittaa sähkömoottorijunaliikenne vaikka vain yhdellä Sm-junalla esimerkiksi Muhokselle asti. Oulussa ei ole edes sellaisia kuormituksia pääasemalla kuin Tampereella tai Turussa, jolloin uusiakin junia mahtuu, mutta se on silti tarpeeksi suuri kaupunki, jotta paikallisjuna on mielekäs vaihtoehto. Keskusta on myös elävä, jolloin sinne riittää kysyntää. Juuri aloitettiin myös syöttöbussit rautatieasemalta muualle keskustaan, jolloin liityntäliikennekin on kunnossa.
Tästä voi ihmetellä Kajaaniin johtavan radanvarren autiutta:
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=...4.970791,25.659599&spn=0.108068,0.458679&z=12
Oulun paikallisliikenteessä olisi muitakin mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Ruuhkaisin bussilinja 19 olisi mitä mainioin muutettavaksi duoraitiotieksi. Toinen pää lentoasemalla, keskustan läpi ja yliopistoille, jossa lenkki Linnamaan ympäri ja paluumatkalle. Ehkä osa matkasta VR:n rataverkon kautta? Samalla kun rakennettaisiin ylimääräinen raide rataverkolle, se hyödyttäisi sekä duoratikkaa, että muutakin Oulun seudun paikallisjunaliikennettä lisäten kapasiteettia.