Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,967
Keskisuurien kaupunkien välillä asiassa on aika paljon eroja. Suomessa on toki paikkakuntia, joissa asianlaita on mainitsemallasi tavalla. Jyväskylä ei minun kokemuksieni mukaan ole pahimmasta päästä. Jyvässeudullakin tosiasia on kuitenkin se, että oma auto on likimain aina merkittävästi nopeampi tapa liikkua kuin käyttää joukkoliikennettä. Todennäköisesti suurimmaksi osaksi myös kovasti hehkutettujen organisatooristen muutosten jälkeenkin. En tietenkään vastusta linjaston yms. uudelleenjärjestelemisiä yms., kunhan muutoksilla ei lisätä olennaisesti tuen tarvetta.Nk. keskisuurissa kaupungeissa oleellisin ongelma eivät ole liikennöinnin ulkoiset olosuhteet vaan ihan linjasto ja sen palvelutaso. Nähdäkseni nimenomaan linjastorakenteen ja palvelutason uudistaminen on oleellisin tehtävä jos halutaan lisää käyttäjiä.
Nykyinen järjestelmä on koettu kunnalle edulliseksi. Sehän ei sitä välttämättä ole lainkaan. Väittäisin, että hyvin järjestetty joukkoliikenne olisi kunnalle kokonaistaloudellisesti edullisin vaihtoehto. Hyvin järjestetty joukkoliikenne ei vain aivan välttämättä edellytä liikenteen sosialisointia, vaikka jotkut sellaista nyt ajavat kuin käärmettä pyssyyn.Mikko Laaksonen sanoi:Lupaviranomaisen ominaisuudessa ja vailla omaa asiantuntemusta on ollut helppo tuudittautua luuloon, että nykyinen järjestelmä on paras mahdollinen.
Aivan oikein. Ja parempi voi olla muutakin kuin liikenteen sosialisointi.Mikko Laaksonen sanoi:Se, mitä tässä tilanteessa ennen kaikkea tarvitaan, on nk. keskisuurten kaupunkien virkamiesten ja poliittisten päättäjien valistaminen siitä, että parempaankin on mahdollisuus.
Ruotsin mainittujen kaupunkien joukkoliikennehistoria on aivan täysin erilainen kuin meidän vastaavan kokoluokan kaupunkien vastaava historia. Varmasti mainituilla esimerkkitoimenpiteillä on mahdollista saada hyvää kehitystä aikaan, mutta Ruotsin esimerkkikaupunkien joukkoliikenteen tasolle ei ihan vähäisillä panostuksilla päästä - ei ehkä edes isommillakaan panostuksilla. Ruotsi on maksanut hyvästä joukkoliikenteestä ison hinnan pitkän ajan, mutta se hinta on kyllä minun kaltaiseni joukkoliikenneihmisen kannalta mennyt hyvään tarkoitukseen. Hyvin iso osa suomalaisia valitettavasti kokee Ruotsin ja sen hyvinvointipalveluiden aggressiivisen puolustamisen olevan holhousvaltion ominaisuuksia. Kirjoitan tässä tarkoituksellisesti siitä näkökulmasta, miten suurin osa ihmisistä - myös bussiala - asiat kokee. Me asioihin syvemmin vihkiytyneet joukkoliikenneihmisethän toki tiedostamme, että yleinen käsitys on osaksi väärä - ainakin kovasti yksipuolinen. Mutta kovasti yksipuolisia totuuksia ja ratkaisumalleja nähtävästi tarjotaan EU:nkin suunnalta.Mikko Laaksonen sanoi:Tässä suhteessa Ruotsin keskisuurten kaupunkien, erityisesti Jönköpingin mutta myös mm. Landskronan, Sundsvallin, Norrköpingin, Linköpingin, Lundin jne. kokemukset ovat ensiarvoisen tärkeitä.