Jyväskylän paikallisliikenne

Tänään ja eilen bussiliikenne on Jyväskylässä ollut jotakuinkin kaaoksessa lumen ja liukkauden takia. Jo kaksi autoa on tänään liukastellut pahasti, toinen ojaan asti: http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/bussi-suistui-ojaan-laajavuorentieltä/305647 Aikatauluihin ei ole ollut luottamista. Autot ovat lyhyemmilläkin reiteillä myöhässä pahimmillaan 15-20 minuuttia. Linja-autossa ei ole tunnelmaa, kun sekä kuljettajat että matkustajat ovat ihan silmiinnähden turhautuneita tai vihaisia.
Ilmeisesti KA ei ole satsannut talvirenkaisiin, sillä niistä on moni sanonut ääneen, että saakohan tuollaisilla edes ajaa.

Ja muutama pieni havainto: Viikonloppuna matkustin linjalla 27 Keltinmäkeen. Autona oli uudempi Kabus. Matkustamon katossa olevassa kilvessä ei tällä kertaa lukenut Mobitec Information Systems vaan kahdella rivillä "27 - Kauppatori-Keltinmäki" Meinataanko jonkinlaista matkustajainformaatiota jakaa näillä vehkeillä niiden teipillä korjattujen TFT-näyttöjen sijaan?
Viikko sitten taas kävi niin, että kahden ihmisen ei annettu matkustaa 40 matkan matkakortilla niin, että kortti olisi "leimattu" kahdesti. Laite vilkutti punaista ja bussikuski totesi että "tuo ei onnistu." Syytä tähän en tiedä, sillä Jyväskylän Liikenteen nettisivujen mukaan kortin vilauttaminen kahdesti oikeuttaisi kahden ihmisen matkustamisen. Tekninen moka vai jonkinlainen lippuehtojen muutos?
 
Kun itse olin keskisuomalaisten joukkoliikennepalveluiden vakikäyttäjä (aikaa ennen matalalattia-Kabuseja), ei jyväskyläläinen joukkoliikenne talvella ollut sen mahdottomampaa kuin kesälläkään. Mitä tulee linja-autojen rengaskunnon kommentointiin, ainakin www.ksml.fi-nettisivustolla se on tasoa "ajoinpa henkilöautolla bussin vieressä ja katselin että aijai, onpas onnikassa huonokuntoiset renkaat, eihän tuollaisilla saisi ollenkaan ajaa, sehän jää alamäkeenkin kiinni, tai jos ei jää, niin ainakin tasaiselle, ja jos ei, niin ainakin ylämäkeen, ja kyllä tässä vielä suuronnettomuus syntyy, ja vaikkei syntyisikään, niin vuonna 1987 kuski murahti mulle Myllyjärvellä niin ilkeästi etten sen koommin ole noihin saastuttimiin astunut".

Aikataulussa pysyminen ei liene sen suurempi mahdottomuus huonolla säällä keskisuomalaisissa oloissa kuin pääkaupunkiseudullakaan. Propsit Jyväskylän liikenteelle siitä, että mielestäni alkuvuosikymmenen kroonisesta myöhästelystä esim. Kuokkalan linjoilla on päästy normaaliolosuhteissa eroon, olkoonkin, että kierrosajat ovat pysyneet tiukkoina.

Kyllä myöhästelyä mahdottomissa sääolosuhteissa syntyy jokaisella kaupunkiseudulla; pikkuautoilijat kun tuntuvat olevan aivan "löysät housussa" ja liikennesäännöt hukassa. Tämä korostunee kaupungissa, jonka ainoa joukkoliikennekaista on 300-400 metriä pitkä ja muuten saa kamppailla kello-ohjattujen liikennevalojen ja täyden joukkoliikenne-etuuttomuuden kanssa; toki jos paikallisliikennekeskus Vapaudenkadulla lasketaan mukaan, saatetaan päästä siihen reippaaseen puolikkaaseen kilometriin joukkoliikennealuetta.
 
Viikko sitten taas kävi niin, että kahden ihmisen ei annettu matkustaa 40 matkan matkakortilla niin, että kortti olisi "leimattu" kahdesti. Laite vilkutti punaista ja bussikuski totesi että "tuo ei onnistu."

Kyseessä lienee opiskelijakortti, joka on henkilökohtainen.
 
10.1

Jyväskylän liikenteen #474 lähti hinaukseen Siltakadun ja Syöttäjänkadun risteyksestä klo 15:28 aikoihin. Olisikohan ilmanpaineet lähteneet, vähän vaikutti siltä.:icon_frown:
 
Kalustolistasta havaitsin, että Kuopiosta on siirretty kasa raatoja Jyväskylään. Onko jollakulla tietoa, mitä noilla autoilla 772-779 oikein Jyväskylässä tehdään? Eikö vuosimallin 1983 autoilla ainoa oikea osoite jo olisi Kuusakoski Oy?
 
Äänekoski 15.05.2009

Ex-Tourusen Linjat Oy:n Scala #2 (Äki-Suolahti) on ottanut ritolat Äänekosken Kotakennääntien varikolta ja sen tilalla Äänekoski-Suolahti -paikallislinjaa on jo ainakin viikon ajan ajellut ex-Lähilinjat Oy:n, nyk. Jyväskylän Liikenne Oy:n auto #478 (Carrus City M vm. 1994). Mihin lie Scala-parka joutunut?

Muutoinkin näyttää Jyväskylästä siirretyn Äänekoskelle tuota puolimatalaa paikkurikalustoa. Kolme kappaletta näitä City M:iä Kotakennääntiellä seisoskeli, sekä yksi iänikuinen Kabus. Jokaisessa autossa tuulilasilla valkoisin kirjaimin mustalla pohjalla oleva kyltti "ÄÄNEKOSKI".

Matkustajainfromaatio on kieltämättä heittänyt häränpyllyä sitten Tourusen aikojen, Scalan ledinäytön sijaan Äänekoski-Suolahtea ajetaan vaihtamalla tuulilasiin A4-paperi, jossa sitten lukee joko SUOLAHTI tai ÄÄNE KOSKI.

Ja loppuun vielä pienet brezneviläiset Metsäpietilälle.
 
Äänekoski 15.05.2009
Mihin lie Scala-parka joutunut?

Muutoinkin näyttää Jyväskylästä siirretyn Äänekoskelle tuota puolimatalaa paikkurikalustoa. Kolme kappaletta näitä City M:iä Kotakennääntiellä seisoskeli, sekä yksi iänikuinen Kabus. Jokaisessa autossa tuulilasilla valkoisin kirjaimin mustalla pohjalla oleva kyltti "ÄÄNEKOSKI".

Scala on näkynyt viime aikoina Laukaan suunnan vuoroilla. Ja mitä tulee noihin Äänekosken suunnan City-M:iin, niin jokunen matkustaja on kuulemma ilmoittanut vaihtavansa omaan autoon jos ei kalusto parane... Ikäviä matkustajia kun kehtaavat vaatia laatua :/
 
Scala on näkynyt viime aikoina Laukaan suunnan vuoroilla. Ja mitä tulee noihin Äänekosken suunnan City-M:iin, niin jokunen matkustaja on kuulemma ilmoittanut vaihtavansa omaan autoon jos ei kalusto parane... Ikäviä matkustajia kun kehtaavat vaatia laatua :/

Ainakin lauantaiksi 16.05. oli palaillut alkuperäiseen tehtäväänsä. Lieneekö nyt sitten osasyynä junaliikenteen korvaaminen busseilla Jyväskylä-Jämsä -välillä, kun mm. auto #780 liikennöi Äänekoski-Jyväskylä -väliä? Kieltämättä on irvokasta, että uusien tuulien puhaltaessa on Tourusen sinällään mainio kalusto nyt korvattu 26 vuottakin vanhoilla raadoilla.
 
Kesäaikataulujen 2009 myötä näyttää linjan 5K liikenne korvattu kokopäiväisellä linjalla 5, joten nyt ei enää iltapäivällä Kuokkalassa ajeta aamupäivän suhteen vastakkaiseen suuntaan.

Kehitystä näyttää muutenkin tapahtuneen, sillä Jyväskylä-Laukaa -vuorot on numeroitu uudeksi linjaksi 41, ja aikatauluun ovat päässeet mukaan myös Koivuranta Oy:n Konnevedelle ja Kuopioon jatkavien autojen vuorot sekä muutama JL:n itsensä Jyväskylä-Laukaa-Suolahti-Äänekoski -vuoro. Positiivista aiempaan asiaintilaan verrattuna on se, että nyt ennen kolmen eri liikennöitsijän ajamat vuorot on näemmä Tourusen uuden omistajan myötä osin tasavälistetty. Onhan tämä Koiviston Auton piirissä matkustajainformaation juhlaa!

Linjan 43 ainoan iltapäivälähdön 16.30 Vapaudenkadulta Lievestuoreelle olisi kai voinut aikatauluttaa 10 minuuttia suuntaan tai toiseen. Nyt väli Vapaudenkatu-Vaajakoski ajellaan peräkanaa 16.30 Vapaudenkadulta Kaunisharjuun lähtevän linjan 2 auton kanssa.

Ensimmäistäkään moottoritielinjaa ei ajeta. Sitäkin enemmän löytyy jälleen Z/Z1/Y/Y1/Y2 -kamaa aikatauluista.
 
Pieniä liikahduksia Jyväskylässä. Töysän Linja aloittaa koulujen alkaessa elokuussa ajaa Keuruu-Petäjävesi-Jyväskylä vuoroja Viitaniemen koulukeskittymän kautta.

Keuruun suunnasta aamulla 3 vuoroa ajaa Jyväskylässä reittiä: Rautpohjankadulta Viitaniementien kautta Matkakeskukseen.

Ja vastaavasti iltapäivällä 4 vuoroa aloittaa reittinsä Viitaniemestä, josta Matkakeskukseen ja sieltä edelleen Keuruun suuntaan.

Kyseessä on oppilaiden ja oppilaitoksen taholta tullut toive. Nyt jää kävelymatka pois, bussipysäkki on koulun kohdalla. Palvelutaso paranee.

Asiassa on periaatteellisempikin näkökulma. Ensimmäistä kertaa Jyväskylässä kaukoliikenne muuttaa reittejään siten, että ne osuvat päällekkäin paikallisliikenteen kanssa.

Lääninhallitus on luvat myöntänyt. Jyväskylän Liikenteen toimitusjohtajan mukaan Töysän muutoksilla ei ole merkittäviä muutoksia yhtiön linjoihin. Tosin hän mainitsi, että Viitaniemen ja Keskustan välillä Töysä voi viedä jonkin verran matkustajia JL:ltä.
 
Ihmettelin ensin, että mikä kumma tämä on, mutta kalustolistasta löytyikin tieto, että Jyväskylään on tullut kolme vuosimallin 2000 Carrus Vegaa Ruotsista. Noita voisi tulla vaikka lisääkin. Pari ruotsalaista Fiftyäkin näkyy olevan listassa.

Täytyisi syksyllä viettää vaikka yksi arkipäivä Jyväskylässä, että näkisi, mitä kalustoa missäkin nykyään oikein liikkuu. Yllättävää, että Gardner-Kabusit sarjasta 441-452 ovat hapantuneet käsiin, tosin onhan niillä jo ikääkin yli 20 vuotta. Alun perin tuo sarja oli keppivaihteistolla ja niillä oli epävirallinen lempinimi "Keppi-Kabus" tai lyhyemmin "Kebus". :)
 
Satunnainen Jyväskylässä kävijä sai paikallisesta bussiliikenteestä lopulta ihan positiivisen kuvan. Vakiokäyttäjillä ja kaupungin asukkailla on tietysti aivan toisenlainen näköalapaikka kuin parin päivän pyrähdyksen tekevällä vierailijalla. Silti en malta olla kertomatta muutamia vaikutelmiani.

Kaupunkiin saapuvalle tarjottava informaatio voisi kyllä olla tehokkaampaa. Matkakeskuksessa (= yhdistetty rautatie- ja linja-autoasema) on kaukoliikenneinformaatiota selkeissä näyttötauluissa, mutta ei paikallisliikenteestä mitään mainintaa. Vaikka paikallisbussit lähtevätkin muutaman korttelin verran sivummalta, niin kyllä niistä sietäisi tiedottaa kaukoliikenteenkin asemalla! Ne ovat ihan toimivia, käyttökelpoisia ja mainonnan arvoisia jatkoyhteyksiä myös kaupungissa vierailevalle.

Matkakeskuksen lipunmyynti on yhteisessä tilassa, mutta osa luukuista on VR:n ja osa Matkahuollon. Ristikkäisinformaatiota ei tunnu olevan saatavilla. Ainakin muutama edelläni ollut asiakas ohjattiin hakemaan uusi jonotuslappu toista luukkua varten, kun halusivat lippuja molempiin järjestelmiin.

Lippumyymälän esitetelineissä oli jaossa kaukojunien ja -bussien aikatauluja, myös Jyväskylän Liikenteen, mutta ei paikallisliikenteen vihkoa. Sellaisen toki sai Matkahuollon luukulta erikseen pyytämällä, mutta kuinka moni vähemmän harrastunut sitä edes älyää kysyä?

Iloinen yllätys oli matkailijalippu, jonka saa ostaa niin Matkahuollosta kuin muutamasta muustakin myyntipisteestä. Voimassa ostopäivän ja seuraavana yönä kolmeen asti. Hinta ei päätä huimaa, kolmea kertalippua halvempi.

Aikatauluvihko oli tekstityypiltään ja taulukkojen havainnollisuudeltaan selkeä (kuten muutkin kyseisen yhtymän julkaisut). Yleissilmäyskartatkin olivat melko mukavat. Satunnaista kävijää tosin aluksi hämäsi se, että moni linja on vain osapäiväinen muutaman vuoron koululaislinja.

Pienellä selailulla sitten havaitsi, mitkä ovat "ihan oikeita" kokoaikaisia kaupunkilinjoja. Palvelun kattavuus olikin ennakko-oletuksia parempi. Hieman häiritsivät joidenkin aikataulujen monenkirjavat z-, z1-, y- ja muut lisämerkinnät. Hyvää lisäinformaatiota olivat joidenkin yhteysvälien yhdistelmäaikataulut.

Väinönkadun ja Vapaudenkadun "paikallisliikenneterminaalien" lukuisista pysäkeistä oli aikatauluvihossa kartat. Muilta osin pysäkkiluetteloita ei ollut eikä pysäkkejä ollut merkitty yleissilmäyskarttaankaan.

Busseissa oli sisällä näyttölaitteet, mutta ainoana tekstinä oli kilpivalmistajan nimi tai näyttöä käytettiin Pysähtyy-valona.

Linjanumeroinnin logiikka ei satunnaiselle kävijälle vielä kirkastunut, mutta onneksi yhdistelmäaikatauluissa oli myös linjanumerot selväkielisinä esillä.

Uusissa Kabuseissa oli linjakilvessä numero ja määränpäätekstit, muissa busseissa yleensä vain numero. Paikallisliikennettä hoitavissa kauko/seutubusseissa oli linjakilvissä määränpäät ja ikkunassa erillinen numerolappu. Joistakin ruuhkavuorojen "antiikkiautoista" otsakilpien numerorullat olivat kadonneet ja numero oli paperilapussa tuulilasin alareunassa.

Keskusta-alueen pysäkkikatoksissa oli usein kartat ja aikataulut, mutta laita-alueilla liian usein pelkkä tolppa.

Kalusto oli varsin kirjavaa, mutta ainakin kohdalleni osuneet "nostalgia-autotkin" olivat ihan toimivia ja siistejä. Ja uudet Kabusit olivat matkustajalle miellyttäviä.

Kuljettajat olivat hyvin ystävällisiä. Erityismaininnan ansaitsee se, että myös runsaasti koululaisia kuljettaneilla vuoroilla jokaista tervehdittiin ihan ääneen ja iloisesti.

Matkustajia oli ilta-aikaankin yllättävän paljon, vaikka enemmänkin olisi mahtunut. Useimmat käyttivät matkakorttia.

Harrastaja-idealisteina tulemme helposti kirjanneeksi pelkkiä epäkohtia. Ei Jyväskyläkään ihan niin lohduton paikka ole, kuin monien jlf-viestien perusteella saattaisi kuvitella. Kaikilla asioilla on puolensa. Jyväskylän paikallisliikenne tuntui toimivalta, vaikka parantamisen varaakin riitti.
 
Takaisin
Ylös