Ja miten tällainen yhtälö voi edes olla mahdollinen kun kyse on bruttoliikenteestä? Hinnat on laskettu ja niiden mukaan mennään.
Laskemalla arvioidut tulevat henkilöstökulut/polttoainekulut/kalustokulut/muut kulut väärin. Tilanne voi olla haasteellinen jos kulut kasvavat tuloja suuremmiksi. Ja tämän tulevien kulujen arvioimiseksi tehdyn ennustamisenhan jokainen tarjouksen tekijä on joutunut tekemään kohdallaan. Koska tarjous on "kovasti" huokeampi kuin muiden, on tietysti syy epäillä jonkinlaista lasku- tai arviointivirhettä. Aika tulee näyttämään miten käy.
Mistä muka tiedetään, että Onnibusin tarjous on "kovasti" muiden tarjousta huokeampi? Minun tietääkseni ei vielä ole nähty muiden tarjousten hintoja. Onhan Onnibus voittanut Tampereella kilpailutettua liikennettä, joten eiköhän heillä ole melko hyvä kuva jo nyt kaupunkiliikenteen kustannuksista. Ja jos on laskenut kustannukset oikein tässä kohdin, niin myös Jyväskylän sopimuksissa korvaushintojen indeksitarkistukset pitävät huolen siitä, että kustannukset eivät karkaa tuloista liiaksi.
Joku vertasi aikaisemmin tässä ketjussa Onnibusia erääseen Hämeenlinnassa liikennöineeseen yritykseen siinä mielessä, että tulot eivät riittäisi. En tiedä, oliko tuon vertauksen esittäjä ymmärtänyt bruttomallin tulonmuodostuksen liikennöitsijälle. Sehän ei riipu suoranaisesti matkustajamääristä, sillä liikennöitsijä saa saman tulon, oli bussi tyhjä taikka täysi. Bruttomallissa tulot riippuvat siitä, että ajetaan tilaajan osoittamat vuorot. Tässä tapuksessa siis Jyväskylän viranomaisen suunnitteleman aikataulun mukaiset vuorot.