Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Helsinkiläisenä sitä osaa arvostaa tuollaista journalismia, jossa Kalevan toimittaja on vaivautunut soittamaan Mötölle, että on saatu hänenkin näkemyksensä lehteen.
Onnin ja Koiviston hinnat olivat käytännössä samat eli säästöjä ei juuri tullut, mutta Koivisto varmaan oppi jotain.
Onko mikään näistä pikkukaupungeista kilpailuttanut koko liikenteensä yhtenä isona pakettina, josta muodostuisi sellainen volyymi, että se voisi kiinnostaa muitakin kuin nykyistä liikennöitsijää ja – onneksi – edes yhtä toista kilpailijaa.
Esimerkkinä: Linja 1 saapuu torille 1830, jolloin kaupungin kaavojen mukaan lähtee varikolle. 1831 aloittaa linja 2 samasta paikasta, auto varikolta. Onni on voinut laskea että linjan 1 auto siirtyy linjalle 2, eikä lähdekkään varikolle. Tälläisillä jutuilla kustannuksia saadaan painettua alas kun ei ole niin paljon siirtoja ynnä muita.
Kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota siihen, että Jyväskylän kilpailutus ei tuntunut kiinnostavan suuria toimijoita ollenkaan, ja se on huomattavasti suurempi ongelma kuin nillittäminen siitä, miten Onnibus vie ja Koivisto vikisee.
Joka tapauksessa Jyväskylässä tehtiin siinä järkevästi, kun ei lähdetty merkittävästi lisäämään liikenteen volyymiä. Oulussa voi olla edessä lippujen hintojen karkaaminen käsistä, Lahdessa on niin jo käymässä, kun valtuusto esittää 10% korotuksia. Sisänsä kannatan liikenteen lisäämistä, mutta joku maltti ja tolkku pitäis silti touhussa olla. Eihän lipun hinnan raju nousu asiakkaita tuo vaikka tarjontaa olis kuinka. Sitä paitsi varsinkin Lahdessa tarjontaa on nytkin riittävästi, siellä olisi riittänyt maltilliset reittimuutokset ja tarjonnan lisääminen vain ruuhkiin. Oulun osalta ainakaan kesäajan liikennettä ei mssään tapauksessa olis tarvetta lisätä, siellä kun pyöräilyn volyymi on kenties Suomen mittakaavassa suhteellisesti selkeästi suurinta.Kustannusero oli jotain nelisen prosenttia Onnin hyväksi. Kilpailutulosten selviämisen jälkeen Onnibus hehkutti, että kaupunki säästää viisi miljoonaa. (Vuosittain vai koko sopimuskaudelta? Tämä säästöseikka on ainakin minulle jäänyt epäselväksi). Nykyisen liikenteenhoidon kustannuksiahan me emme tiedä. Jonain männä vuotena neljä KA-kaupunkia tutkitutti sitä, maksavatko ylihintaa. Epäiltiin, että rahaa siirtyy pois Lahteen. Sittemmin tuo tutkimus julistettiin salaiseksi.
Markkinaoikeus on määrännyt täytäntöönpanokiellon Onnibusin Jyväskylästä voittamiin kohteisiin.
Jyväskylän Liikenteen jättämä valitus markkinaoikeuteen on luettavissa täältä:
http://www.jyvaskyla.fi:8081/ktwebb...46&dalid=5.12.2013 09:54:53:000&extension=pdf
Eikö tuommosia autoja tosiaan ole olemassa kuin vm. 2004 Euro 2-luokan täyttävää?